7.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@autotechlabs).
Únik chladiacej kvapaliny by mal majiteľa vozidla znepokojovať. Ako riešiť poruchu?
Z čoho sa skladá chladiaci systém vozidla?
Chladiaci systém pozostáva z:
- chladič, ktorý odvádza teplo z motora
- ventilátor chladiča, ktorý pomáha chladiču znižovať teplotu
- lopatky ventilátora na zlepšenie cirkulácie vzduchu pri spomaľovaní alebo náhlom zastavení
- vodné čerpadlo, ktoré poháňa kvapalinu cez systém
- termostat – reguluje prietok chladiacej kvapaliny a zabezpečuje optimálne prevádzkové podmienky motora
- expanzná nádržka – vyrovnáva hladinu kvapaliny podľa jej objemu
- ohrievač – odoberá teplo z kvapaliny pomocou ventilátora a rozvádza ho do priestoru pre cestujúcich
- uzavretý okruh chladiacej kvapaliny cirkulujúcej v systéme
Akú úlohu zohráva chladiaca kvapalina v chladiacom systéme?
Úlohou chladiaceho systému je zabezpečiť optimálnu prevádzkovú teplotu motora, ktorá sa pohybuje medzi 90 °C a 100 °C. Chladiaca kvapalina je zodpovedná za odoberanie tepla vytvoreného pohonnou jednotkou a jeho vrátenie do okolia, pričom prúdi cez výmenník tepla, napríklad chladič. Tým sa zabráni prehriatiu motora.
Chladiaca kvapalina vytvára na vedeniach povlak, ktorý ich chráni pred koróziou a usadzovaním vodného kameňa. Okrem toho chráni motor pred zamrznutím alebo prehriatím.
Hoci kvapalina pracuje v uzavretom systéme, má svoju vlastnú životnosť. Frekvencia výmeny závisí od jej typu. Najčastejšie sa používajú tri typy:
- IAT (Inorganic Additive Technology) s anorganickými prísadami, napr. silikátmi, odporúčaná pre motory s liatinovým blokom, hliníkovou hlavou a spájkovaným chladičom. Majú krátku životnosť, a preto sa musia meniť každé 2 roky.
- OAT (Organic Acid Technology) s organickými prísadami, lepšie absorbujú teplo a dlhšie si zachovávajú svoje vlastnosti. Odporúčajú sa pre novšie vozidlá s hliníkovými chladičmi. Kvapaliny OAT sa menia každých 5 rokov.
- HOAT (Hybrid Organic Acid Technology) je hybridná kvapalina s organickými a anorganickými prísadami. Môže sa používať pre staršie aj novšie vozidlá. Ich trvanlivosť je až 5 rokov.
Aké sú najčastejšie príčiny úniku chladiacej kvapaliny?
Príčin úniku chladiacej kvapaliny môže byť mnoho. Zvyčajne sú úniky spôsobené opotrebovaním určitých komponentov chladiaceho systému, ako dôsledok mechanického poškodenia a nedbalosti samotných vodičov, napríklad v dôsledku používania kvapaliny s nevhodnými parametrami. Medzi najčastejšie príčiny úniku chladiacej kvapaliny z automobilu patria:
- netesné alebo poškodené vodné čerpadlo
- mechanické poškodenie chladiča
- porucha ohrievača
- netesné alebo poškodené gumové hadice
- poškodenie EGR ventilu chladiča
- poškodené tesnenie hlavy motora
- poškodenie expanznej nádoby
Čo robiť v prípade poruchy a úniku chladiacej kvapaliny?
Najčastejšie príznaky poruchy chladiaceho systému sú:
- vysoké hodnoty na ukazovateli teploty chladiacej kvapaliny na prístrojovej doske a rozsvietenie kontrolky
- únik chladiacej kvapaliny
- netesnosti v systéme
- kovový hluk z motora (porucha ložiska čerpadla)
- motor nemôže dosiahnuť prevádzkovú teplotu
- do kabíny sa dostáva len studený vzduch (vzduch v systéme)
- porucha termostatu
Ak ukazovateľ teploty chladiacej kvapaliny dosiahne červené pole, musíte okamžite vypnúť klimatizáciu a prívod vzduchu, čím sa zníži zaťaženie systému. Potom zastavte na bezpečnom mieste a vypnite motor. Ďalším krokom je kontrola hladiny v nádržke. Ak nie je dostatočná – musíte ju doplniť. Najlepšie je, ak máte zásobu v batožinovom priestore. Ak nie, môžete výnimočne pridať destilovanú vodu. Keď sa vám to podarí, je dobré skontrolovať, ktorým smerom chladiaca kvapalina vyteká, a zájsť do servisu.
Ako môžem doplniť chladiacu kvapalinu svojho vozidla?
Únik chladiacej kvapaliny môže rýchlo viesť k prehriatiu alebo dokonca k zadretiu motora, preto je vhodné kontrolovať hladinu vo vyrovnávacej nádržke. V prípade náhleho úniku by sa mal nedostatok doplniť. Ako to urobíte? Kvapalinu do chladiča doplňte, keď je motor studený. Hladina by mala byť medzi značkami „min“ a „max“ na nádržke. Príliš vysoká hladina je nebezpečná, pretože má za následok príliš vysoký tlak v systéme. Ak sa doplní príliš veľa, prebytok by sa mal odstrániť injekčnou striekačkou.
Na čo by som mal myslieť pri dopĺňaní chladiacej kvapaliny?
Ak vám chýba chladiaca kvapalina a chcete si ju doplniť sami, musíte mať na pamäti niekoľko vecí. V prvom rade by vozidlo malo stáť na rovnom a rovnom povrchu, aby ukazovateľ hladiny na nádržke ukazoval skutočný stav. Dôležité je uistiť sa, že nádrž je studená. Dôležitý je aj typ kvapaliny. Ak ste si kúpili koncentrovanú chladiacu kvapalinu, musíte ju pred nalitím zriediť podľa informácií na obale.
Dokážete sami odstrániť poruchy chladiaceho systému?
Zatiaľ čo doplnenie kvapaliny alebo jej výmena by nemali byť problémom, opravu ostatných porúch sa oplatí zveriť odbornému servisu.
Nájdenie zdroja úniku si často vyžaduje použitie UV lampy a postavenie vozidla nad kanál. Zastavenie úniku tiež nie je jednoduché. Ak je únik kvapaliny malý, možno použiť špeciálny tmel pre chladiaci systém. Ten má však len dočasný účinok a zastaví len úniky, ktoré sa vyskytujú v kovových častiach systému, ako je napríklad chladič. V prípade netesností alebo prasklín v hadiciach môžete skúsiť použiť špeciálne gumové obväzy na opravu hadíc. Ide však len o dočasné riešenia.
Pri jazde s chybným chladiacim systémom hrozia oveľa vážnejšie následky. Prehriatie motora môže mať okrem iného za následok:
- poškodenie tesnení motora
- zadretie vodného čerpadla
- poškodené tesnenia hlavy
- netesnosti motora
- praskliny hlavy motora
- praskliny v bloku motora
- zablokovanie valcov
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Prečo nefunguje klimatizácia? Dôvodov môže byť niekoľko
Dieselový motor: Ako často kontrolovať olej. Veľmi dôležitý detail
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.