7.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: pexels.com/Torsten Dettlaff ).
Začiatok roka 2024 nie je pre Audi najšťastnejší. Výrobca v porovnaní s rovnakým obdobím roku 2023 výrazne finančne stratil. Čo je dôvodom straty zisku v prvom štvrťroku tohto roka?
Audi stratilo takmer jednu miliardu eur
Rok 2024 nezačal pre prémiovú značku z Ingolstadtu dobre, pokiaľ ide o zisky. Výsledky Audi za prvý štvrťrok, ktoré boli zverejnené v piatok, ukazujú stratu takmer jednej miliardy eur na zisku a viac ako tri miliardy eur na tržbách v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka.
Hoci výrobca predal o štvrtinu menej áut na domácom nemeckom trhu, podnikaniu značky v Číne sa darilo oveľa lepšie a spoločnosť zaznamenala rast. Značka dúfa, že v druhej polovici roka 2024 dosiahne výrazne lepšie výsledky.
„Rok 2024 bude pre nás podľa očakávania prechodným rokom,“ povedal finančný riaditeľ Jürgen Rittersberger. „To sa prejavilo najmä v prvom štvrťroku, ktorý bol okrem iného charakterizovaný napätou situáciou v oblasti dodávok.“
Čo stojí za touto napätou situáciou v zásobovaní? Spoločnosť Audi uviedla, že dôvodom tejto finančnej situácie sú okrem iného prekážky v dodávkach motorov V6 a V8. Šesť- a osemvalcové motory sa používajú najmä vo veľkých a výkonných modeloch Audi, t. j. A6, A7 a A8, ako aj v modeloch Q5, Q7 a Q8.
Finančný riaditeľ Audi hovorí o záhadnom komponente
Čo stojí za problémami s dodávkami motorov V6 a V8? K závažným výpadkom v prvom štvrťroku tohto roka došlo v dôsledku absencie dôležitého komponentu u jedného z dodávateľov. V dôsledku toho Audi zaznamenalo pokles predaja o 18,7 % v porovnaní s januárom 2023 a pokles zisku o viac ako jednu miliardu eur na iba 466 miliónov eur.
Výrobcovi už niekoľko mesiacov chýba dôležitý komponent od nemeckého dodávateľa. O aký konkrétny komponent ide, finančný riaditeľ Audi Jürgen Rittersberger nechcel prezradiť.
Vie sa však, že ide o veľmi zložitú súčiastku, ktorá ovplyvňuje výkon motorov. Navyše zaň neexistuje alternatíva, preto výrobca zabránil objednávkam na modely s motormi V6 a V8. Na nemeckom trhu ich bude možné opäť objednávať od polovice marca.
Hoci sa to oficiálne nehovorí, mnohí odborníci z odvetvia sa domnievajú, že vinníkom problémov prémiovej značky je expert na pohonné jednotky Vitesco. Tá sa v súčasnosti spája so spoločnosťou Schaeffler. Dodávateľ v rámci dohody s Audi dodáva tzv. generátory remeňového štartéra pre motory V6 a V8.
Manager Magazin zverejnil konflikt medzi spoločnosťami
Podľa informácií, ktoré zverejnil Manager Magazin, vieme, že Audi a Vitesco sa dostali do sporu o komponenty, ktoré ingolstadtská spoločnosť používa pre svoje špičkové motory od roku 2018. Dodávateľ údajne dokonca pohrozil Audi znížením dodávok. Ako vidno, hrozby sa tým neskončili a téma je veľmi citlivá.
Svedčí o tom napríklad vyjadrenie riaditeľky nákupu Audi Renate Vachenauerovej, ktorá v rozhovore pre Automobilwoche v novembri 2023 tému konfliktu utnula. Povedala len:
„K jednotlivým vzťahom so zákazníkmi sa nebudem vyjadrovať. Vo všeobecnosti sa zameriavame na dlhodobé a stabilné partnerstvá a sme v úzkom kontakte so všetkými našimi dodávateľmi.“
V máji tohto roku situácia nevyzerá o nič lepšie, keďže spoločnosť Vitesco odpovedala iba na otázku novinárov Automobilwoche:
„V tejto veci sme v úzkom kontakte s výrobcom Audi. Prosím, pochopte, že si neželáme poskytovať žiadne ďalšie vyhlásenia týkajúce sa obsahu.“
Audi zostáva veľmi diplomatické, pokiaľ ide o informácie na túto tému. Vo vyhlásení pre Automobilwoche hovorca značky vysvetlil túto záležitosť takto:
„Z dôvodu obmedzenej dostupnosti agregátov V6 a V8 nebolo možné dočasne ponúkať rôzne modely s uvedenými agregátmi. Dôvodom bola obmedzená dostupnosť dielu, ktorý nebol vhodný na krátkodobú výrobu. Ide o veľmi zložitú, špecifickú súčiastku, ktorá významne prispieva k výkonu našich motorov V6 a V8. Sme na dobrej ceste k odstráneniu tohto obmedzenia. Ďalšie podrobnosti nemôžeme poskytnúť.“
Zdá sa však, že značka pomaly naberá na sile a v treťom a štvrtom štvrťroku bude dosahovať oveľa lepšie výsledky. Značka zaznamenala výrazný nárast predaja (+ 13,7 %) v Číne, kde dodala 156 082 modelov. V Európe značka v prvom štvrťroku dodala 162 432 vozidiel.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Nové plug-in hybridy na trhu. Audi Q7 TFSI e quattro a Audi Q8 TFSI e quattro
Audi ukázalo svetu model Q6 e-tron. Výkonné SUV stanovuje nové štandardy v automobilovom priemysle
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.