7.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@fi5news)
Európska komisia už od októbra vyšetruje, či čínske automobilky spravodlivo využívajú štátne dotácie. Úradníci EÚ, ktorí v súčasnosti kontrolujú troch čínskych gigantov, vyjadrili nespokojnosť s kvalitou spolupráce.
Čínske autá čelia clám EÚ
Nie je žiadnym tajomstvom, že čínske automobily, ktoré sa čoraz viac kupujú v Európe, vďačia za svoj úspech pomeru ceny a kvality. V prípade elektromobilov, ktoré sú pre vodičov zvyčajne príliš drahé, sú to práve výrobcovia, t. j. BYD alebo SAIC, ktorí ich ponúkajú oveľa lacnejšie ako vozidlá z Európy. To je jeden z dôvodov, prečo Európska komisia od októbra minulého roka skúma, či čínski výrobcovia spravodlivo využívajú štátne dotácie.
Ako sme už spomenuli, v januári tohto roku sa úradníci EÚ vydali na kontrolu čínskych gigantov v oblasti elektrických vozidiel BYD , Geely a SAIC. Majú 13 mesiacov na to, aby zistili, či sú oveľa lacnejšie elektromobily vyrábané v Číne spravodlivou konkurenciou pre svoje európske náprotivky. Ak sa zistia nekalé praktiky čínskych výrobcov, Európska únia očakáva, že na nich uvalí clá. Momentálne sa objavili prvé rozpory medzi čínskymi a európskymi predstaviteľmi.
EK vydala prvé varovanie voči trom čínskym výrobcom
Agentúra Reuters s odvolaním sa na svoje zdroje uvádza, že Európska komisia nie je spokojná so spoluprácou s čínskymi výrobcami elektromobilov. Úradníci sa domnievajú, že spoločnosti neposkytli dostatočné informácie na protisubvenčné vyšetrovanie.
Ak Komisia usúdi, že informácie poskytnuté spoločnosťami BYD, SAIC a Geely sú nedostatočné, mohla by na výpočet sadzieb použiť dôkazy dostupné inde, čo by mohlo viesť k ich nadhodnoteniu.
Takéto varovanie sa často objavuje v prípadoch ochrany obchodu EÚ. Nie je tajomstvom, že vo všetkých 10 predchádzajúcich protisubvenčných prípadoch proti Číne Komisia použila takéto „dostupné skutočnosti“ na vyplnenie niektorých medzier.
Ako s prípadom súvisia výrobcovia, ktorí dostali varovanie od EK?
SAIC tvrdí, že s Komisiou „plne spolupracovala“ a poskytla všetky potrebné informácie v súlade s pravidlami Svetovej obchodnej organizácie a EÚ. Spoločnosť sa však odmietla vyjadriť k otázke agentúry Reuters, či Brusel požadoval informácie o zložení batérií.
Spoločnosť Geely nereagovala na žiadosť o komentár, rovnako ako BYD. Čínska obchodná komora pri EÚ (CCCME ) uviedla, že oznámené obvinenia z nespolupráce sú neopodstatnené. Ďalej uvádza, že spoločnosti sa zúčastnili na viacerých kolách dotazníkov a umožnili kontroly na mieste v Číne.
Ako sa uvádza, čínske spoločnosti považujú niektoré požiadavky EÚ za prehnané. Poukazujú na krátke lehoty na predloženie podrobnej dokumentácie. Okrem toho požiadavky presahujú možnosti spoločností poskytovať dôkazy a zdieľať citlivé obchodné údaje. Medzi sťažnosťami sa objavuje aj tvrdenie, že sa požaduje obrovské množstvo informácií.
„Nemožno vylúčiť, že Komisia sa bude odvolávať na takzvané ‚dostupné skutočnosti‘ v žargóne ochrany obchodu, aby nafúkla subvenčné rozpätia,“
– povedal začiatkom apríla podpredseda CCCME Shi Yonghong.
Vyšetrovanie, ktoré sa oficiálne začalo 4. októbra 2023, môže trvať až 13 mesiacov. Je zvláštne, že päť mesiacov po začatí prešetrovania môže Komisia uložiť dočasné antisubvenčné clo ( vyrovnávacie clo) na čínske automobily.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Už žiadne lacné autá z Číny? Takto EÚ bojuje proti konkurencii
Ceny čínskych áut v Európe sú na smiech. Sú príliš vysoké
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.