8.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@differentcarreview-dcr).
Hoci sa zdá, že naftové motory sa pomaly stávajú minulosťou, na trhu je stále veľa zaujímavých, rafinovaných a dokonca ekologických konštrukcií. Tentoraz som vybral päť najlepších automobilov vybavených piatimi skvelými dieselmi, ktoré sa oplatí kúpiť aj v čase, keď sa blížia zóny čistej dopravy.
Zvyčajne sa najlepšie motory definujú predovšetkým svojou bezporuchovosťou a výkonom. Tentoraz som k tomu pridal aj také vlastnosti, ako je výskyt (v koľkých a akých modeloch), vek týchto áut a normy Euro, ktoré spĺňajú. Okrem toho som vybral špičku najlepších automobilov, a nie samotné motory, hoci pozícia v rebríčku sa týka výlučne motora. Poradie v teste – od piateho miesta po prvé.
Volvo V50 s motorom 2.4 D5
Posledné piate miesto patrí prvému vlastnému 2,4-litrovému vznetovému motoru Volvo (D5244T) s piatimi valcami. Ukázalo sa, že ide o najúspešnejší diesel značky vôbec a žiadny z jeho nástupcov nezodpovedá svojmu menu. Tento motor bol napokon v roku 2017 vyradený z prevádzky a nahradili ho jednotky s menším objemom a štyrmi valcami.
Dôvodom je samozrejme norma Euro 6, ktorú tento motor nemohol splniť, hoci už bol vybavený filtrom pevných častíc. Mnohí používatelia, ale aj mechanici sa zhodujú, že čím novšia verzia tejto jednotky, tým náchylnejšia na údržbu a drahšia na opravu, ale zároveň menej poruchová. Najväčší prelom nastal v roku 2009, keď sa objavili piezoelektrické vstrekovače.
Okrem malých detailov nemá tento motor žiadne technické nedostatky. Aj dnes je ťažké kúpiť auto s nízkym počtom najazdených kilometrov s týmto motorom vo veľmi dobrom stave. O to viac, že používatelia automobilov Volvo sú často presvedčení o robustnosti tejto konštrukcie a svoje autá silne zanedbávajú a často si nemôžu dovoliť ani opravy. A to sú hlavné dôvody piateho miesta v rebríčku.
Ak by som mal vybrať jeden model z celej histórie tohto motora, ktorý by som odporučil s touto jednotkou, bolo by to Volvo S40/V50 vyrobené v rokoch 2006 až 2010.
Honda CR-V s motorom 2.2 i-CTDI/i-DTEC
Motor N22A1/B1 mal premiéru v roku 2003 a bol prvým svojho druhu pre spoločnosť Honda, ktorá sa dovtedy špecializovala výlučne na benzínové motory. Čakanie na prvé väčšie problémy vyšlo nazmar. Až keď bol automobil od roku 2005 vybavený DPF filtrom ako voliteľnou výbavou a od roku 2008 ako štandardnou výbavou (označenie motora 2.2 i-DTEC a norma Euro 5), boli používatelia nútení kontrolovať hladinu oleja a podnikať nezmyselné výjazdy za účelom vypálenia filtra. A to je v podstate jediný problém tejto jednotky.
Tento motor sa dokonale hodí k vozidlu Honda C-RV. V druhej generácii (od roku 2005) aj v tretej generácii (od roku 2010) poskytuje dobrý kompromis medzi spotrebou paliva a výkonom a zároveň poskytuje komfortnú jazdu. Celkovo je však výber vozidiel s týmto agregátom pomerne skromný.
Renault Laguna III s motorom 2.0 dCi
Motor 2,0 dCi je takmer opakom dizajnu, ktorý zanechal výraznú stopu vo francúzskej značke. Jeho predchodca 1,9 dCi bol známy najmä svojou poruchovosťou, ale s jeho nástupcom s označením M9R, ktorý debutoval ešte v nešťastnej Lagune II v roku 2005, má len málo spoločného.
Veľkou výhodou tohto agregátu je jeho pomerne široké použitie v automobiloch skupiny Renault-Nissan a široká škála modelov – od najstarších, ako je spomínaná Laguna alebo Megane II, cez novšie modely, ako je Nissan X-Trail III, až po úžitkový Renault Trafic, v ktorom sa tento motor montuje dodnes.
Jediným pozostatkom motora 1,9 dCi je vlastne len panva náchylná na opotrebovanie, ktorú sa oplatí raz za čas skontrolovať, ale pri častej výmene oleja sa prakticky nič nestane. Problémy môže spôsobiť len zanedbanie údržby a servis podľa odporúčaní výrobcu. Rozvodovú reťaz sa oplatí skontrolovať raz za 100 000 km.
Podľa môjho názoru je veľa vozidiel, ktoré sa oplatí kúpiť s motorom 2.0 dCi. Najlepšou však zostáva Laguna tretej generácie vyrábaná do roku 2015. Nielenže ide o skvelú konfiguráciu auta a motora, ale je to aj veľmi dobré auto samo o sebe. Dôležité je, že autá na konci výroby spĺňajú normu Euro 5. Ak chcete auto Euro 6, najlepšou voľbou je Nissan X-Trail z rokov 2016-2018, keď sa doň tento motor montoval.
Citroën C5 s motorom 2.0 HDI
Francúzsky motor 2.0 HDI s označením DW10, známy už viac ako 25 rokov, prešiel toľkými modernizáciami, že zahrnúť všetky varianty pod tento jeden všeobecný názov je veľmi problematické. Napriek tomu je motor 2.0 HDI (neskôr Blue HDI) mimoriadne úspešnou konštrukciou, hoci nie je bez problémov a nedbalosť v oblasti pohonu rozvodov alebo filtra FAP môže viesť k vážnym poruchám. Pri celkom všeobecnom pohľade na tento motor však možno konštatovať, že ide o jeden z najlepších dieselov všetkých čias, preto je v rebríčku na druhom mieste.
Odporúčam verziu s výkonom 140 alebo 163 koní so 16-ventilovou hlavou, ktorá sa ponúkala v rokoch 2007 až 2014 a ktorá sa používala v modeloch ako Peugeot 508 (od roku 2010) alebo Citroen C5 (od roku 2008). Za zmienku stojí, že rôzne varianty motora 2.0 HDI si našli cestu aj pod kapotu vozidiel značiek Ford, Land Rover, Suzuki alebo Volvo a ďalších. Naposledy sa tieto motory používali v roku 2020 a spĺňali normu Euro 6 (napr. vo vozidle Peugeot 508 II).
Volkswagen Golf VII s motorom 2.0 TDI
Dôvodom, prečo je tento motor na vrchole zoznamu (aj keď vizuálne na samom konci), je jeho obrovská dostupnosť v rôznych modeloch viacerých značiek a mnohých ročníkoch až do súčasnosti. Na rozdiel od vznetových motorov HDI alebo dCi sa motor 2.0 TDI stále ponúka v osobných vozidlách.
Od zdokonalenia konštrukcie EA189, t. j. vybavenia vstrekovaním common rail, je nepochybne na čele moderných dieselov. Za veľmi úspešné sa však považujú aj niektoré modely koncernu Volkswagen. Motor 2.0 TDI CR od roku 2010 možno považovať za bezpečný, lacný na servis a jednoduchý na opravu, pretože sotva existuje väčšia skupina špecialistov na dieselové motory ako tá, ktorá sa špecializuje na motory TDI. Aj trh s náhradnými dielmi je rozvinutý ako pre žiadny iný diesel.
Častá výmena oleja
Samozrejme, nejde o úplne bezchybný motor, ale ak sa vyskytnú problémy, sú zvyčajne typické pre dieselové motory, takže sa dajú ľahko identifikovať a odstrániť. Stojí za to pamätať na častú výmenu oleja a nevyhnutne na rozvodový remeň. Teoreticky vydrží až 210 000 km (niektoré odrody), ale najlepšie je ho meniť každých 150 000 km alebo každých 5 – 6 rokov. Tento motor zle znáša servisný režim Long Life, ktorý je hlavnou príčinou obrovského množstva usadenín karbónu a problémov s turbodúchadlom.
Z automobilov vybavených agregátom EA 189 2.0 TDI možno spomenúť mnoho naozaj vydarených modelov, ale za najlepší považujem Golf VII vyrábaný do roku 2020 (variant s výkonom 150 k). Absolútnym šlágrom medzi dieselmi je športový Golf GTD (výroba do roku 2019). S výkonom 184 koní zrýchľuje na stovku za 7,5 sekundy. Od modelového roku 2015 spĺňajú všetky diesely Golfu VII normu Euro 6.
Ak niekomu nevyhovuje kompaktný automobil, má na výber z nepreberného množstva modelov Škoda Superb alebo VW Passat, ako aj SUV ako Tiguan, Kodiaq, Karoq, Ateca alebo Tarraco. Vo väčšine spaľovacích modelov, ktoré VW Group v súčasnosti ponúka, si ho stále môžete zaobstarať a zatiaľ nesľubuje, že sa stane históriou.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
„Najhorší motor všetkých čias“ dostáva 10-ročnú záruku
Motor 2.0 TDI PD (EA 188) – Možné chyby, poruchy, problémy a názory
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.