8.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@InnovationDiscoveries).
Viskózne spojky sa používajú ako komponent, ktorý spája ventilátor chladiča s vodným čerpadlom, a ako súčasť hnacieho ústrojenstva vozidiel 4×4. Na akom princípe tento komponent funguje?
Viskózna spojka – čo je to a ako funguje
Viskózna spojka je typ spojky, ktorá umožňuje plynulé riadenie rozloženia krútiaceho momentu – od rozpojenia až po takmer pevné spojenie. Zapínanie a vypínanie spojky medzi dvoma rotujúcimi komponentmi sa dosahuje prostredníctvom kvapaliny s vysokou viskozitou. Regulácia stupňa záberu sa dosahuje zmenou množstva kvapaliny medzi diskami, zmenou vzdialenosti medzi diskami alebo zmenou viskozity kvapaliny dosiahnutej kolísaním teploty alebo inými fyzikálnymi parametrami. Vzhľadom na charakteristiku kvapaliny sa komponent nazýva viskózna spojka.
V závislosti od princípu činnosti existujú tri typy viskóznych spojok:
- tepelný mechanizmus, ktorý reaguje na teplotu prúdiaceho vzduchu z chladiča (za normálnych okolností sa spojka aktivuje pri teplote motora približne 80-90 ℃ a zastaví sa pri teplote približne 60-70 ℃). Keď sa chladič zahreje, zahreje sa aj prúdiaci vzduch, čo spôsobí aj zahriatie biometalu na olejovom ventile. V tomto okamihu uvoľňuje hustú kvapalinu, ktorá vyplní priestor medzi diskami, čo spôsobí, že ventilátor sa zapne
- odstredivú spojku, ktorá reaguje na otáčky motora. Olejový ventil sa otvára pri voľnobehu alebo nízkom prevodovom stupni a umožňuje prietok oleja, ktorý spája lopatky ventilátora s hnacím hriadeľom spojky. So zvyšujúcimi sa otáčkami sa spojka postupne vypína
- elektrická viskózna spojka je riadená riadiacou jednotkou motora (ECM), hoci jej činnosť je podobná predchádzajúcim typom
Konštrukcia viskóznej spojky
Viskózna spojka má pomerne jednoduchú konštrukciu. Pozostáva z utesneného puzdra, ktoré obsahuje dve striedavo umiestnené kotúčové zostavy. Jeden je uzavretý v puzdre, druhý je uložený na hriadeli spojky. Kotúče sa môžu mierne pohybovať vo vodorovnej polohe. Celá viskózna spojka je vo vnútri naplnená motorovým olejom alebo kinetickou kvapalinou.
Akú úlohu zohráva viskózna spojka v chladiacom systéme?
Viskózna spojka v chladiacom systéme je najbežnejším riešením v automobiloch. Je určená na zvýšenie účinnosti systému.
V automobiloch je chladiaci systém a kvapalina, ktorá v ňom cirkuluje, zodpovedná za chladenie motora. Počas bežnej jazdy je vzduch prúdiaci cez chladič dostatočný na to, aby systém správne fungoval. Pri dlhšej jazde nízkou rýchlosťou, napr. v dopravných zápchach alebo na semaforoch, je však potrebná podpora ventilátora. V takejto situácii viskózna spojka spája obežné koleso čerpadla s ventilátorom, ktorý po zapnutí núti prúdiť vzduch.
Viskózna spojka v automobiloch s pohonom všetkých kolies
V automobiloch s pohonom všetkých štyroch kolies je na udržiavanie rovnakej rýchlosti medzi kolesami vozidla alebo medzi prednou a zadnou nápravou namontovaná viskózna spojka. Ak sú rozdiely malé, napr. v dôsledku nerovností terénu alebo zatáčania – spojka sa deaktivuje. Keď však rozdiel rýchlostí prekročí určitú hodnotu – čo môže byť spôsobené napríklad preklzávaním – zapnú sa oba spojkové kotúče a rýchlosť sa vyrovná.
Výhodou je, že na klzkej vozovke sa krútiaci moment automaticky prenáša na nápravu s lepšou priľnavosťou. Navyše sa to deje hladko. Mechanizmus je jednoduchý a prakticky bezúdržbový. Vyžaduje si len systematické kontroly na prípadné netesnosti.
Bohužiaľ, spojka pracuje s oneskorením, ktoré je spôsobené jej konštrukciou a závisí len od rýchlosti kolies. Okrem toho má negatívny vplyv na stav pneumatík.
Aké sú najčastejšie príznaky poruchy spojky?
Najčastejšie príznaky, podľa ktorých možno rozpoznať poruchu viskóznej spojky, sú:
- zobrazenie chybového hlásenia na obrazovke palubného počítača spolu s kontrolkou s ikonou motora
- prehriatie motora pri nízkych otáčkach (rýchlosti) alebo zastavenie motora
- hlasný hluk ventilátora pri vysokých otáčkach
- nedostatok tepla počas zimy je ďalším častým problémom, ktorý spôsobuje nepretržitý chod ventilátora, čo prispieva k vyššej spotrebe paliva a nižšiemu výkonu
- ventilátor sa otáča aj pri vypnutom motore
Ak je súčasťou prevodovky viskózna spojka, príznaky poruchy 4×4 sú:
- hlučná činnosť celého mechanizmu, ktorú vodič počuje ako hrkotanie
- nedostatočné odpojenie pohonu, keď sa vozidlo pohybuje v podmienkach dobrej priľnavosti
Je dôležité si uvedomiť, že chybná viskózna spojka sa môže zablokovať v zapnutej aj vypnutej polohe.
Príčiny poruchy viskóznej spojky môžu byť:
- opotrebované alebo poškodené spojkové kotúče, tesnenia, ložiská alebo iné komponenty
- znečistenie alebo únik viskózneho oleja v spojke
- nesprávne nastavenie alebo kalibrácia spojky
- príliš náročné prevádzkové podmienky pre viskóznu spojku, napr. veľmi vysoké teploty, vlhkosť alebo prach
- zaseknutie spojky
- mechanické poškodenie
Jazda s chybnou viskóznou spojkou ventilátora môže viesť k poruche ložiska, poškodeniu chladiča a veľkému zaťaženiu vodného čerpadla, čo v konečnom dôsledku poškodí ventilový rozvod.
Ako skontrolovať viskóznu spojku ventilátora? Najjednoduchším spôsobom je skúsiť ventilátor otočiť rukou pri vypnutom a studenom motore. Ak sa ventilátor otočí viac ako trikrát, môže to znamenať poruchu spojky, a keď sa neotočí vôbec, znamená to, že ložisko je zadreté. Oplatí sa skontrolovať aj otáčky ventilátora. Pri voľnobehu, keď teplota motora stúpa, by mala spojka zapínať pri určitej hodnote. Mali by ste tiež overiť tesnosť skrine. Ak sú na viskozite viditeľné netesnosti, spojka je vhodná na výmenu.
Kontrola elektricky alebo elektronicky riadenej viskóznej spojky si vyžaduje použitie diagnostického testera.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Po koľkých kilometroch sa mení spojka? Aké sú prvé príznaky opotrebovanej spojky
Za to, že sa blížite k semaforom so zošliapnutou spojkou, vás nepotrestá policajt, ale mechanik.
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.