Zaujímavosti,

Viskózna spojka: ako je skonštruovaná, ako funguje, aké sú príznaky jej poruchy?

8.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@InnovationDiscoveries). Viskózne spojky sa používajú ako komponent, ktorý spája ventilátor chladiča s vodným čerpadlom, a ako súčasť hnacieho ústrojenstva vozidiel 4×4. Na akom princípe tento...

8.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@InnovationDiscoveries).

Viskózne spojky sa používajú ako komponent, ktorý spája ventilátor chladiča s vodným čerpadlom, a ako súčasť hnacieho ústrojenstva vozidiel 4×4. Na akom princípe tento komponent funguje?

Viskózna spojka: ako je skonštruovaná, ako funguje, aké sú príznaky jej poruchy?
Foto: youtube.com/@InnovationDiscoveries

Viskózna spojka – čo je to a ako funguje

Viskózna spojka je typ spojky, ktorá umožňuje plynulé riadenie rozloženia krútiaceho momentu – od rozpojenia až po takmer pevné spojenie. Zapínanie a vypínanie spojky medzi dvoma rotujúcimi komponentmi sa dosahuje prostredníctvom kvapaliny s vysokou viskozitou. Regulácia stupňa záberu sa dosahuje zmenou množstva kvapaliny medzi diskami, zmenou vzdialenosti medzi diskami alebo zmenou viskozity kvapaliny dosiahnutej kolísaním teploty alebo inými fyzikálnymi parametrami. Vzhľadom na charakteristiku kvapaliny sa komponent nazýva viskózna spojka.

V závislosti od princípu činnosti existujú tri typy viskóznych spojok:

  • tepelný mechanizmus, ktorý reaguje na teplotu prúdiaceho vzduchu z chladiča (za normálnych okolností sa spojka aktivuje pri teplote motora približne 80-90 ℃ a zastaví sa pri teplote približne 60-70 ℃). Keď sa chladič zahreje, zahreje sa aj prúdiaci vzduch, čo spôsobí aj zahriatie biometalu na olejovom ventile. V tomto okamihu uvoľňuje hustú kvapalinu, ktorá vyplní priestor medzi diskami, čo spôsobí, že ventilátor sa zapne
  • odstredivú spojku, ktorá reaguje na otáčky motora. Olejový ventil sa otvára pri voľnobehu alebo nízkom prevodovom stupni a umožňuje prietok oleja, ktorý spája lopatky ventilátora s hnacím hriadeľom spojky. So zvyšujúcimi sa otáčkami sa spojka postupne vypína
  • elektrická viskózna spojka je riadená riadiacou jednotkou motora (ECM), hoci jej činnosť je podobná predchádzajúcim typom

Konštrukcia viskóznej spojky

Viskózna spojka má pomerne jednoduchú konštrukciu. Pozostáva z utesneného puzdra, ktoré obsahuje dve striedavo umiestnené kotúčové zostavy. Jeden je uzavretý v puzdre, druhý je uložený na hriadeli spojky. Kotúče sa môžu mierne pohybovať vo vodorovnej polohe. Celá viskózna spojka je vo vnútri naplnená motorovým olejom alebo kinetickou kvapalinou.

Akú úlohu zohráva viskózna spojka v chladiacom systéme?

Viskózna spojka v chladiacom systéme je najbežnejším riešením v automobiloch. Je určená na zvýšenie účinnosti systému.

V automobiloch je chladiaci systém a kvapalina, ktorá v ňom cirkuluje, zodpovedná za chladenie motora. Počas bežnej jazdy je vzduch prúdiaci cez chladič dostatočný na to, aby systém správne fungoval. Pri dlhšej jazde nízkou rýchlosťou, napr. v dopravných zápchach alebo na semaforoch, je však potrebná podpora ventilátora. V takejto situácii viskózna spojka spája obežné koleso čerpadla s ventilátorom, ktorý po zapnutí núti prúdiť vzduch.

Viskózna spojka v automobiloch s pohonom všetkých kolies

V automobiloch s pohonom všetkých štyroch kolies je na udržiavanie rovnakej rýchlosti medzi kolesami vozidla alebo medzi prednou a zadnou nápravou namontovaná viskózna spojka. Ak sú rozdiely malé, napr. v dôsledku nerovností terénu alebo zatáčania – spojka sa deaktivuje. Keď však rozdiel rýchlostí prekročí určitú hodnotu – čo môže byť spôsobené napríklad preklzávaním – zapnú sa oba spojkové kotúče a rýchlosť sa vyrovná.

Výhodou je, že na klzkej vozovke sa krútiaci moment automaticky prenáša na nápravu s lepšou priľnavosťou. Navyše sa to deje hladko. Mechanizmus je jednoduchý a prakticky bezúdržbový. Vyžaduje si len systematické kontroly na prípadné netesnosti.

Viskózna spojka v automobiloch s pohonom všetkých kolies.

Bohužiaľ, spojka pracuje s oneskorením, ktoré je spôsobené jej konštrukciou a závisí len od rýchlosti kolies. Okrem toho má negatívny vplyv na stav pneumatík.

Aké sú najčastejšie príznaky poruchy spojky?

Najčastejšie príznaky, podľa ktorých možno rozpoznať poruchu viskóznej spojky, sú:

  • zobrazenie chybového hlásenia na obrazovke palubného počítača spolu s kontrolkou s ikonou motora
  • prehriatie motora pri nízkych otáčkach (rýchlosti) alebo zastavenie motora
  • hlasný hluk ventilátora pri vysokých otáčkach
  • nedostatok tepla počas zimy je ďalším častým problémom, ktorý spôsobuje nepretržitý chod ventilátora, čo prispieva k vyššej spotrebe paliva a nižšiemu výkonu
  • ventilátor sa otáča aj pri vypnutom motore

Ak je súčasťou prevodovky viskózna spojka, príznaky poruchy 4×4 sú:

  • hlučná činnosť celého mechanizmu, ktorú vodič počuje ako hrkotanie
  • nedostatočné odpojenie pohonu, keď sa vozidlo pohybuje v podmienkach dobrej priľnavosti

Je dôležité si uvedomiť, že chybná viskózna spojka sa môže zablokovať v zapnutej aj vypnutej polohe.

Príčiny poruchy viskóznej spojky môžu byť:

  • opotrebované alebo poškodené spojkové kotúče, tesnenia, ložiská alebo iné komponenty
  • znečistenie alebo únik viskózneho oleja v spojke
  • nesprávne nastavenie alebo kalibrácia spojky
  • príliš náročné prevádzkové podmienky pre viskóznu spojku, napr. veľmi vysoké teploty, vlhkosť alebo prach
  • zaseknutie spojky
  • mechanické poškodenie

Jazda s chybnou viskóznou spojkou ventilátora môže viesť k poruche ložiska, poškodeniu chladiča a veľkému zaťaženiu vodného čerpadla, čo v konečnom dôsledku poškodí ventilový rozvod.

Ako skontrolovať viskóznu spojku ventilátora? Najjednoduchším spôsobom je skúsiť ventilátor otočiť rukou pri vypnutom a studenom motore. Ak sa ventilátor otočí viac ako trikrát, môže to znamenať poruchu spojky, a keď sa neotočí vôbec, znamená to, že ložisko je zadreté. Oplatí sa skontrolovať aj otáčky ventilátora. Pri voľnobehu, keď teplota motora stúpa, by mala spojka zapínať pri určitej hodnote. Mali by ste tiež overiť tesnosť skrine. Ak sú na viskozite viditeľné netesnosti, spojka je vhodná na výmenu.

Kontrola elektricky alebo elektronicky riadenej viskóznej spojky si vyžaduje použitie diagnostického testera.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Po koľkých kilometroch sa mení spojka? Aké sú prvé príznaky opotrebovanej spojky

Za to, že sa blížite k semaforom so zošliapnutou spojkou, vás nepotrestá policajt, ale mechanik.


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Myslíte si, že voda je najpredávanejší nápoj na čerpacích staniciach? Omyl!

24.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@pstfinance). Pri skúmaní tejto problematiky sa odborníci pustili do dôkladnej analýzy dostupných dát. Aby dospeli k relevantným záverom, podrobne preskúmali…

Šokujúce priznania mechanikov: Ktoré autá opravujú s radosťou a ktoré ich privádzajú do šialenstva?

24.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BoschCarService). Niektoré autá dokážu mechanikom spraviť dobrý deň, iné im však spôsobujú len bolesti hlavy. Nedávno vyjadrili svoje úprimné názory…

Volkswagen odhaľuje veľké plány: Polo vstupuje do novej éry s hybridnou silou!

23.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AUTOTVO). Volkswagen plánuje ponechať svoj obľúbený model malej triedy v predaji aj v nasledujúcich rokoch. Nemecký výrobca oficiálne potvrdil, že…

Nový Hyundai Ioniq 9 je 7-miestna vlajková loď s veľkým dojazdom

23.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@PowerTorqueYT). Kórejci poodhrnuli oponu z nového Hyundai Ioniq 9. Tento sedemmiestny elektromobil je absolútnym vrcholom modelového radu značky. Nový Hyundai…

Váš sen o dokonalom motocykli sa práve stal realitou: Ducati Scrambler Rizoma – iba 500 kusov na svete!

23.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@MotorcyclesTvChannel). Ducati opäť ukázala, že vie, ako ohúriť svet motocyklov. Predstavuje limitovanú edíciu Scrambler 10° Anniversario Rizoma Edition – spojenie…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov