10.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@noclue1367).
Od katastrofy ponorky Titan z OceanGate uplynul takmer rok. Odborníci dospeli k záveru, že loď s najväčšou pravdepodobnosťou implodovala vo veľmi veľkej hĺbke. Nanešťastie sa nikomu nepodarilo túto udalosť prežiť. Teraz vedci určili, čo konkrétne sa pokazilo.
Predchádzajúci rok žil celý svet katastrofou Titanu, ktorá sa odohrala 18. júna. Kontakt s päťčlennou posádkou ponorky sa prerušil dve hodiny po ponorení. Žiaľ, po niekoľkých dňoch pátrania sa potvrdilo, že batyskaf implodoval.
Pozostatky sa našli asi 500 metrov od cieľa, vraku Titanicu, v hĺbke približne 4 kilometre. Ako vtedy uviedli odborníci, implózia trvala len 1/20 sekundy.
Nové informácie o Titane
Výskumníci z univerzity v Houstone a z univerzity v Minnesote sa zaoberali problematikou vzniku malých defektov, ktoré spôsobujú drastické ohýbanie rôznych materiálov. Samotné analýzy sa priamo netýkali Titanu, hlavný autor štúdie Roberto Ballarini však získané výsledky porovnal s konštrukciou batyskafu.
Jeho celistvosť mohla byť narušená poškodením materiálu použitého na stavbu trupu, ktorý sa nahromadil počas mnohých ciest, ktoré loď absolvovala pred katastrofou. Materiál použitý na stavbu trupu Titanu bol kompozit z uhlíkových vlákien. Je dobre známe, že pri tlakovom zaťažení sú vlákna takýchto kompozitov náchylné na mikrodeformácie, povedal Ballarini.
Ak by trup Titanu utrpel takéto poškodenie v dôsledku extrémnych tlakových tlakov pri ponorení, jeho tuhosť a pevnosť by sa výrazne znížili. Spolu s nevyhnutnými geometrickými nedokonalosťami, ktoré vznikli počas jeho výroby, to mohlo prispieť k jeho implózii spôsobenej vydutím.
– profesor Roberto Ballarini
Inžinieri upozorňovali, že nová (a lacná) kompozitná konštrukcia trupu lode Titan môže byť náchylná na drobné nedokonalosti vznikajúce používaním.
Cieľom nového výskumu je zabrániť budúcim katastrofám štatistickým predpovedaním odolnosti podobných materiálov voči spomínanému vybočeniu. Počas analýz sa vytvorili špeciálne počítačové simulácie, aby sa vyvinul matematický model, ktorý predpovedá výskyt malých defektov, typ defektov a čas, kedy by sa mohli objaviť.
Trup Titanu pozostával z uhlíkových vlákien
Trup Titanu tvoril valec z uhlíkových vlákien zakončený na oboch koncoch titánovými kupolami. Väčšina ponoriek tohto typu sa vyrába z oveľa pevnejších kovov, vrátane titánu, po celej dĺžke.
Zakladateľ spoločnosti OceanGate predtým vyhlásil, že opodstatnenosť použitia uhlíkových vlákien preukáže až realita. Veril, že vďaka lacnosti tohto materiálu a jeho prirodzenej vztlakovej sile bude prieskum hlbokého oceánu komerčne životaschopnejší. Skutočnosť tieto tvrdenia dôkladne prehodnotila.
„Lokalizované deformácie a náhodné tvarové nedokonalosti sú dôležitými vlastnosťami nestabilít typu vybočenia v tenkostenných nosných konštrukciách […] Existuje však všeobecná zhoda, že ich komplexné interakcie v reakcii na mechanické zaťaženie ešte nie sú dostatočne pochopené, čoho dôkazom sú katastrofické poruchy spôsobené vybočením, ktoré pretrvávajú dodnes,“
– uvádza sa v štúdii PNAS.
Vedecký časopis Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) zverejnil zistenia. Newsweek
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Obrovská robotická ponorka Manta Ray agentúry DARPA vypláva na more
Čína testuje svoju prvú takúto výkonnú lietadlovú loď na mori
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.