10.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoVFix).
Hoci medzi vodičmi koluje mýtus, že rozvodová reťaz by sa nemala nikdy vymieňať, mechanici túto myšlienku popierajú a vysvetľujú, ako často by sa mala rozvodová súprava meniť.
Časovanie ventilov vozidla je navrhnuté tak, aby synchronizovalo otváranie výfukových a sacích ventilov a pomohlo dosiahnuť výmenu plynov vo valcoch.
Základom rozvodu je rozvodová reťaz alebo hnací remeň. Ide o prevodové prvky, ktoré dodávajú pohyb všetkým pomocným dielom. Pretrhnutý remeň alebo rozvodová reťaz môže spôsobiť veľmi nákladné škody, dokonca aj úplné poškodenie motora.
Ako funguje reťazový pohon
Reťazový pohon má oproti pohonu gumovým remeňom niekoľko výhod. Je vyrobený z kovu, takže je pevnejší a systém je jednoduchší.
Na rozdiel od remeňového pohonu nie je reťazový pohon závislý od vodného čerpadla. To znamená, že je lacnejší z hľadiska výmeny dielov, ale montáž stojí viac.
Rozvodová reťaz spája vačkový hriadeľ s kľukovým hriadeľom, takže ak sa vodné čerpadlo zastaví, časovanie bude naďalej fungovať s normálnymi parametrami. To však neznamená, že výmenu chybného dielu môžete odkladať navždy.
Medzi vodičmi dlho koloval mýtus, že rozvodová reťaz by sa nikdy nemala vymieňať.
„Rozvodová reťaz sa časom opotrebuje, rovnako ako každá iná mechanická časť. Je pravda, že vydrží 3-4-krát dlhšie ako remeňový pohon, ale aj tak ju treba vymeniť. A to preto, aby sa za pohybu nezničila. Pretože keď sa rozvodová reťaz pretrhne, je veľká šanca, že zničí celý motor,“ vysvetlil mechanik.
Výmena súpravy rozvodovej reťaze nezávisí od použitého paliva. Veľmi záleží na tom, ako bolo vozidlo používané.
Každý výrobca automobilov odporúča výmenu súpravy rozvodovej reťaze po určitom počte kilometrov. Aj spoločnosť, ktorá tieto súpravy vyrába, garantuje ich používanie počas obmedzeného počtu kilometrov.
„Vo všeobecnosti sa približne po 200 000 kilometroch môžu objaviť prvé známky opotrebovania. V závislosti od spôsobu používania a kvality kovu, z ktorého je vyrobená, sa súprava rozvodovej reťaze vymieňa medzi 250 000 a 350 000 kilometrami. Ak však ide o kvalitnú súpravu a je prevádzkovaná za správnych podmienok, môžete prejsť aj viac ako 500 000 km,“ vysvetlil mechanik..
Zlyhanie reťazového pohonu predstavuje viacero príznakov, pričom najzjavnejším sú kovové zvuky, ktoré sa budú ozývať z oblasti motora.
Aké sú výhody a aká je životnosť rozvodového remeňa
Rozvodový remeň nahradil rozvodovú reťaz vďaka nízkym nákladom a tichej prevádzke. Jedinou nevýhodou je životnosť. Tá sa zvyčajne odhaduje na maximálne 100 000 km alebo 5-7 rokov. Interval, v ktorom by sa mala súprava rozvodového remeňa vymeniť, závisí od modelu vozidla.
Z technického hľadiska prechádza rozvodový remeň cez niekoľko kladiek vybavených napínačmi. Tieto kladky udržiavajú správne napnutie, aby sa zabezpečil normálny pohyb remeňa.
K pretrhnutiu remeňa dochádza s najväčšou pravdepodobnosťou pri naštartovaní motora, keď sú zaznamenané najvyššie napnutia.
Čo sa stane, ak sa pretrhne
Ak sa pretrhne rozvodový remeň, môžete vyviaznuť bez ďalšieho poškodenia alebo len s niekoľkými ohnutými ventilmi.
Ak sa však pretrhne rozvodová reťaz, škody môžu byť oveľa väčšie. Kúsky kovu môžu napríklad prasknúť blok motora, poškodiť kľukový hriadeľ, zničiť olejovú vaňu alebo dokonca zlomiť piesty.
A náklady na opravu motora budú oveľa vyššie, prípadne ho bude treba úplne vymeniť. Preto sa odporúča pravidelne kontrolovať opotrebovanie rozvodového remeňa alebo reťaze a po opotrebovaní súpravu vymeniť.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Aké sú najčastejšie príčiny úbytku chladiacej kvapaliny a ako ich riešiť?
Svieti kontrolka airbagu? Čo robiť v tejto situácii
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.