11.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: linkedin.com/company/polaris-spaceplanes).
Mal to byť prvý letový test raketového motora aerospike na svete, ale prototyp MIRA I havaroval pri štarte skôr, ako sa stihla odpáliť najinovatívnejšia časť jeho pohonného systému. Spoločnosť Polaris sa nenechala odradiť a stavia dva väčšie prototypy.
MIRA I, vesmírne lietadlo nemeckej startup firmy Polaris Raumflugzeuge, dosahovalo pri štarte rýchlosť približne 169 km/h (105 mph). V momente štartu „reakcia riadenia podvozku“ v kombinácii s bočným vetrom spôsobila „tvrdé pristátie“. V dôsledku nárazu bolo vesmírne lietadlo nefunkčné a jeho laminátový drak sa stal neopraviteľným.
Jeho subsystémy však zostali väčšinou neporušené – namiesto pokusu o opravu prototypu vesmírneho lietadla sa spoločnosť Polaris rozhodla vyradiť z prevádzky 4,25 m (13,9 ft) dlhý model MIRA I a pokračovať v konštrukčnom návrhu MIRA II a III s identickým tvarom 5 m (16 ft). V podstate ide o väčšie kópie modelu MIRA I.
Prvý krát mimo laboratória
Tento nešťastný test mal byť prvou príležitosťou MIRA I na odpálenie lineárneho aerospikového raketového motora AS-1 LOX (kvapalný kyslík)/kerozén počas skutočného letu – a vlastne prvým riadnym letovým testom akéhokoľvek aerospikového motora v skutočnom lietadle.
Áno, aerospike raketový motor, ktorý vyvinula spoločnosť Polaris. Ak to znie ako niečo zo science fiction, tak to takmer je. Prvýkrát ich vynašla spoločnosť Rocketdyne v 50. rokoch minulého storočia, ale nikdy sa nepoužili mimo laboratória.
Najjednoduchšie je predstaviť si aerospike motor tak, že zoberieme bežnú dýzu raketového motora v tvare zvona a viac-menej ju otočíme naruby, pričom vnútorný prierez tvorí polovicu tvaru zvona a vonkajšia časť zostáva otvorená atmosfére.
Tradičné rakety v tvare zvona dosahujú maximálnu účinnosť len v určitej výške podmienenú tvarom a veľkosťou zvona. Keď raketa stúpa do väčšej výšky, atmosférický tlak klesá a účinnosť sa znižuje, čo si vyžaduje rôzne stupne rakety, ktoré používajú rôzne tvary a veľkosti zvonov pre rôzne fázy štartu.
Prečo taká zmena?
Pri laboratórnych testoch dokáže konštrukcia motora aerospike tento problém obísť. Konštrukcie aerospike efektívne využívajú okolitý atmosférický tlak v okolí rakety ako vonkajšiu stenu svojich dýz. Meniaci sa tlak v rôznych výškach v kombinácii s aerodynamickými účinkami mení veľkosť a tvar obálky tlaku vzduchu okolo motora. Tým tlačí ohnivé dobro rozpínajúcich sa plynov späť proti prierezu poloblúka, aby sa vytvoril väčší tlak, urýchlil výfuk a sústredil ťah.
Konvenčná raketa síce bude v rámci svojich prevádzkových limitov efektívnejšia, no konštrukcie aerospike si zachovávajú silnú priemernú efektivitu od hladiny mora až po vesmírne vákuum. Dokážu sa samy kompenzovať pri zmene tlaku bez potreby ďalších pohyblivých častí.
Zatiaľ čo MIRA I nemala možnosť overiť túto technológiu počas letu, nové lietadlá MIRA II a III budú mať rovnaké usporiadanie pohonu: štyri petrolejové prúdové turbíny a jeden raketový motor AS-1 aerospike, ktorými bola vybavená MIRA I. Hlavným rozdielom je veľkosť lietadiel; choď do veľkých lietadiel alebo choď domov.
Delta krídlo v praxi
Projekt MIRA sa odlišuje deltakrídlovým drakom, určeným na opakované lety na obežnú dráhu a späť. V prípade úspešného priebehu bude schopný dopravovať náklad alebo cestujúcich ako plne funkčné, opakovane použiteľné kozmické lietadlo s jedným stupňom (SSTO).
V tlačovej správe, ktorú spoločnosť Polaris Spaceplanes zverejnila na sieti LinkedIn, sa spoločnosť vyjadruje pozitívne: „V spoločnosti Polaris napredujeme v našom projekte mimoriadne rýchlym tempom. Aby sme umožnili taký rýchly pokrok, plne akceptujeme, že niekedy sa veci môžu pokaziť… Ak sa veci nerozbijú, nie ste dostatočne ambiciózni.“
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Najrýchlejšie lietadlo na svete vo vzduchu. Prvý krát hore
Bude to najväčšie letisko na svete. Pojme 250 miliónov cestujúcich.
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.