11.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@KTVUFox2).
NHTSA, americká federálna agentúra pre bezpečnosť cestnej premávky, sa domnieva, že ponúkaná funkcia autopilota spoločnosti Tesla „súvisí“ so vznikom mnohých nehôd so smrteľnými následkami. Vyplýva to z najnovšej správy komisie, ktorá dôkladne analyzovala takmer 1 200 nehôd s účasťou vozidiel americkej značky pracujúcich v režime autopilota.
Dokument však predovšetkým svedčí o šokujúcej bezohľadnosti mnohých amerických vodičov. Komisia NHTSA skúmala okolnosti 1170 nehôd, ku ktorým došlo od januára 2022 do augusta 2023. Vyšetrovanie sa začalo po sérii kolízií medzi vozidlami Tesla a často stojacimi servisnými vozidlami vysielajúcimi varovné signály.
Autopilot spoločnosti Tesla príčinou nehôd?
Celkovo sa zohľadnilo až 1170 nehôd vrátane zrážok medzi pohybujúcimi sa vozidlami alebo zrážok so stojacou prekážkou, ktoré si vyžiadali až 43 ľudských životov. Agentúra z tohto stavu priamo neobviňuje Teslu, ale nešetrí kritikou na adresu výrobcu.
NTHSA kritizuje spoločnosť Tesla za to, že „autopilot“ je v USA naďalej prezentovaný ako funkcia „autonómnej jazdy“ a nezabezpečuje primerané zapojenie vodiča do riadenia. Vodiči sú známi tým, že ignorujú varovania generované vozidlami Tesla a po aktivácii autopilota prestávajú kontrolovať prostredie vozidla.
To vedie k oneskoreným reakciám a pasivite tvárou v tvár nebezpečenstvu.
– uvádza sa v správe.
Tesla má autopilota len v názve
Agentúra kritizovala prístup spoločnosti Tesla a obvinila ju, že funkcie autonómneho riadenia úrovne 2 sú v porovnaní s podobnými riešeniami iných výrobcov „obzvlášť chybné“, pretože sa zdá, že „aktívne odrádzajú“ vodiča od „zapojenia sa“ do riadenia.
Názov systému Autopilot spoločnosti Tesla je nevhodný, pretože naznačuje úplnú automatizáciu
– uvádza sa v správe.
NHTSA poukazuje na to, že konkurenčné riešenia v automobiloch iných značiek sa nazývajú „asistenčné systémy riadenia“, a nie „asistenčné systémy riadenia“, a že používanie slova „autopilot“ môže prispieť k nesprávnemu používaniu systému vodičmi. Zaujímavé je, že NHTSA sa v správe odvoláva na podobné stanovisko organizácie Euro NCAP, ktorá ešte v roku 2020 uviedla (odvtedy Tesla v Európe slovo „autopilot“ nepoužíva), že názov „autopilot“ by sa nemal používať, pretože zavádza používateľa.
Tesla, nehody a autopilot. Vodiči ho nevedia používať
Na druhej strane je ťažké obviňovať výrobcu automobilov z toho, že vodiči notoricky ignorujú varovania a bezpečnostné otázky. Analýza údajov o nehodách ukázala, že v 59 prípadoch – vodiči mali najmenej päť sekúnd pred tým, ako došlo k zrážke. V 19 analyzovaných nehodách bolo nebezpečenstvo viditeľné – všimnite si – 10 sekúnd a viac pred zrážkou.
NTHSA v súčasnosti vedie podobné vyšetrovanie dvoch smrteľných nehôd, pri ktorých bol použitý asistenčný systém pre vodiča „Blue Cruise“ 2. úrovne od spoločnosti Ford. Tento systém bol nedávno schválený na používanie na cestách Európskej únie (sám ovláda plynový a brzdový pedál a volant), hoci – v tomto prípade – výrobca jasne deklaruje, že vodič by mal mať „plnú kontrolu nad vozidlom“.
Európska agentúra pre bezpečnosť dopravy (ETSC) konštatuje, že opakovane vyzvala orgány EÚ, aby analyzovali nehody, ktorých účastníkmi boli vozidlá fungujúce v „poloautonómnom“ režime – zahŕňajúce vozidlá vybavené asistenčnými systémami na úrovni 2 – a považuje to za „nevyhnutný predpoklad ďalšieho rozvoja autonómnych vozidiel v Európe“.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Spoločnosť Tesla predstavila verziu Modelu Y s dlhým dojazdom a pohonom všetkých kolies.
Tesla vyvolala cenovú vojnu. Teraz sa pripravuje na vlnu prepúšťania
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.