12.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Aslash304).
Americká značka bola prezentovaná ako „druhá Tesla“ a mnohé z predstavených riešení mohli skutočne zapôsobiť. Nakoniec sa však príbeh Fiskeru pomaly končí. Spoločnosť zodpovedná za výrobu automobilov pod touto značkou práve skončila.
Ešte v roku 2019. Henrik Fisker, majiteľ značky pomenovanej po ňom, bol označovaný za „vizionára“ a človeka, ktorý by mohol hodiť rukavicu Elonovi Muskovi. Jeho start-up bol založený na dlhoročných skúsenostiach z práce v gigantoch ako BMW a Aston Martin. Práve Dán navrhol automobily ako BMW Z8 a Aston Martin V8 Vantage.
Nakoniec Fisker vytvoril vlastnú značku, ktorá sa v rokoch 2007 až 2013 najprv pokúšala preraziť vo svete štvorkolesových vozidiel so športovými vozidlami a po prvom úpadku sa presunula k elektromobilom. Áno, prvý – všetko totiž nasvedčuje tomu, že spoločnosť skrachuje aj druhýkrát.
Výroba najpopulárnejšieho modelu Fisker Ocean bola až do odvolania úplne zastavená. Všetky správy však naznačujú, že lepší termín by bol „ukončenie výroby“. Ako je možné, že koncern, ktorý mal podľa niektorých prevrátiť starý poriadok na trhu naruby, skončil na okraji útesu a vlastne len umiera?
Katastrofa namiesto „druhej Tesly“. Fisker s obrovským dlhom a bez továrne
Plány boli naozaj rozsiahle. Najdôležitejším cieľom však bolo vyrábať kvalitné elektromobily, ktoré by boli navyše oveľa dostupnejšie pre široké masy. Fisker mal byť revolúciou pre elektromobilitu a na začiatku mnohé body naozaj platili.
O výrobu automobilov sa starala rakúska spoločnosť Magna Steyr, predaj v USA bol na vzostupe a v roku 2023 sa dokonca otvorili prvé európske showroomy. Objavovali sa nové modely a revolučné technológie, ako napríklad vymeniteľné batérie. Bublina však spľasla.
Majitelia vozidiel sa sťažovali na kvalitu vozidiel a tiež na služby zákazníkom. Dôvodom bolo, že značka sa po predaji vozidla údajne príliš nestarala o jeho ďalší osud. Predaj tiež zanechával veľa chýb. Od roku 2019 bolo totiž zadaných približne 46 000 objednávok, ale nakoniec bolo dodaných len 6 000 kusov. Došlo aj k totálnemu účtovnému chaosu. Až tak, že niektoré vozidlá boli dokonca dodané napriek tomu, že za ne zákazníci vôbec nezaplatili.
Katastrofálnu situáciu však ukázala finančná správa za rok 2023, ktorá vykázala straty až 463 miliónov USD. Akcie, ktoré mali na vrchole hodnotu 28,5 USD, sa prepadli na slabé 4 centy. To spôsobilo, že spoločnosť Fisker bola stiahnutá z newyorskej burzy.
Poslednou možnosťou bolo drastické zníženie ceny bestselleru, crossoveru Ocean. Teraz však už ani nie je čo znižovať – Magna International oznámila, že výrobu modelu zastavila. Spoločnosť zároveň predpokladá, že „žiadna ďalšia výroba sa už neuskutoční“. To je vlastne rozsudok smrti pre Fisker, ktorý na spolupráci s Rakúšanmi založil svoju existenciu.
V úmornom zápase sa stále hľadá subjekt, ktorý by značku, ktorá je až po uši v dlhoch, odkúpil. Najsľubnejšie rokovania prebehli so spoločnosťou Nissan, ale žiadna dohoda nebola dokončená. Ak sa nič nezmení, bankrot spoločnosti Fisker bude otázkou niekoľkých týždňov. Zostáva už len povedať „aká krásna katastrofa“.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Toyota GR86 a Subaru BRZ z Európy miznú. Všetko – bohužiaľ – podľa plánu
Tesla v problémoch. Zničujúca správa NTHSA. Všetko je to o nehodách
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.