14.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@EngineeringExplained).
Diskusie o znečistení spôsobenom dopravou sa točia takmer výlučne okolo emisií z výfukových plynov vozidiel. Problém je však komplexnejší a okrem iného treba brať do úvahy aj znečistenie spôsobené opotrebovaním pneumatík. Ako ukazujú najnovšie vedecké poznatky, môžu byť veľmi škodlivé, ale ich presný vplyv na životné prostredie a naše zdravie ešte nie je dostatočne preskúmaný.
Odierajúce sa pneumatiky vytvárajú milióny ton prachu
Odieranie pneumatík každoročne na celom svete vyprodukuje približne 6 miliónov ton prachu. Odhaduje sa, že tento prach predstavuje polovicu mikroplastov, ktoré sa dostávajú do riek, jazier a morí, a 80 % mikroplastov v ovzduší. Podľa nedávnej štúdie sa toxické prísady v gume z opotrebovaných pneumatík môžu vylúhovať do pôdy, absorbovať rastlinami a dostať sa do potravín.
„V súčasnosti je príliš skoro na to, aby sme mohli konštatovať, že riziko neexistuje alebo je vysoké, ale v priebehu nasledujúcich piatich rokov by sa to mohlo zmeniť,“ – Profesor Thilo Hofmann z Viedenskej univerzity v Rakúsku povedal pre časopis New Scientist. – „Častice z odpadových pneumatík predstavujú vážny environmentálny a zdravotný problém, v niektorých prípadoch väčší ako iné plastové znečistenie“.
Podľa Hofmanna je najväčším problémom vdychovanie prachu z pneumatík. Ľudia žijúci v blízkosti frekventovaných ciest alebo na nich vdychujú prach, ktorý sa im dostáva do pľúc a vnútorných orgánov. Okrem prírodného a syntetického kaučuku môžu pneumatiky obsahovať stovky ďalších zlúčenín. Ako zdôraznil profesor Hofmann, neexistujú žiadne predpisy upravujúce, čo sa do pneumatík pridáva, a výrobcovia nezverejňujú ich úplné zloženie. Niektoré prísady sa môžu z prachu vylúhovať do vody.
„Chemikálie vylúhované z plastov vrátane použitých pneumatík môžu z dlhodobého hľadiska predstavovať ešte väčšiu hrozbu pre životné prostredie a ľudské zdravie ako fyzikálne vlastnosti samotných častíc,“ – zdôraznil profesor Hofmann. Uviedol výsledky štúdie uskutočnenej v roku 2020, ktorá ukázala, že prísada do pneumatík zabíja lososy v riekach.
Vplyv znečistenia pneumatikami stále nie je preskúmaný
O účinkoch gumárenských prísad na rastliny a živočíchy sa toho zatiaľ vie málo. Keď Hofmannova skupina začala pred desiatimi rokmi skúmať znečistenie spôsobené opotrebovaním pneumatík – na svoje prekvapenie zistila, že sa neuskutočnil takmer žiadny výskum. Pneumatiky boli vynechané z diskusie o znečistení plastmi. Prísady do pneumatík sa môžu dostať do polí tromi spôsobmi.
- odpadové vody z ciest často končia v kanalizácii a v mnohých krajinách sa kaly z čističiek odpadových vôd – eufemisticky nazývané „biosolid“ – vyhadzujú na polia.
- regenerovaná voda z kanalizácie sa v Európe čoraz viac používa na zavlažovanie, ale čističky zvyčajne neodstraňujú rozpustné zlúčeniny z pneumatík.
- prach z pneumatík sa môže dostať priamo z ciest na polia.
Hofmannov kolega Luzian Hämmerle, tiež z Viedenskej univerzity, použil štyri prísady do pneumatík s veľmi odlišnou chemickou štruktúrou. Pridával ich do plodín šalátu (rastúcich v kvetináčoch v skleníku) a po troch týždňoch testoval listy. V listoch sa zistili významné množstvá troch zo štyroch zlúčenín, pričom ich množstvo sa líšilo v závislosti od typu pôdy.
Je potrebné prijať opatrenia na zníženie znečistenia z pneumatík
Podľa autorov štúdie musia vlády prijať opatrenia na ochranu ľudí pred potenciálne toxickými prísadami v gumách pneumatík. Hoci riziko pre ľudské zdravie nie je známe, prítomnosť akýchkoľvek chemických látok s toxickými vlastnosťami v potravinách a životnom prostredí je znepokojujúca.
Podľa výskumníkov by sa v pneumatikách mali používať len netoxické chemikálie. Výrobcovia by mali meniť pneumatiky tak, aby sa minimalizovalo ich opotrebovanie – štúdie ukázali, že sa to dá urobiť bez toho, aby to malo vplyv na výkon. Pomohli by aj lacné filtre v priehlbinách kolies, ktoré zachytávajú prach z pneumatík. Nakoniec by sa mala zachytávať a čistiť odpadová voda odtekajúca z frekventovaných ciest.
Viaceré novšie cesty, napríklad v Spojenom kráľovstve, majú v súčasnosti retenčné nádrže. Zníženie celkového počtu áut na verejných komunikáciách a väčšie investície do verejnej dopravy by tiež znížili tento problém.
Ako upozorňujú výskumníci, ak sa nič neurobí, problém sa ešte zhorší – výroba áut aj pneumatík sa zvyšuje.
Norma Euro 7 stanovuje limity pre emisie prachu z pneumatík a bŕzd
Treba dodať, že problémom nie sú len emisie z opotrebovania pneumatík, ale aj prach z brzdových doštičiek. Podľa správy je potrebné vedieť, že v europskom meradle je doprava zodpovedná za 3 až 7 % emisií škodlivých látok a pevných častíc. Z toho len 3 % tvoria výfukové plyny vypúšťané priamo z výfukových potrubí, kým zvyšné 3 až 4 % sú sekundárne emisie, t. j. prach na asfalte, ktorý do ovzdušia zdvihnú kolesá prechádzajúcich vozidiel.
Vo svojej konečnej podobe sa teda norma Euro 7 z hľadiska emisií výfukových plynov príliš nemení, ale po prvýkrát zahŕňa aj meranie emisií pevných častíc z opotrebovania bŕzd a pneumatík, ktoré sa bude vzťahovať na všetky vozidlá vrátane elektrických. Patria sem formaldehyd, diazotid, amoniak a iné jemné častice s priemerom do 10 nanometrov. To znamená, že výrobcovia budú musieť prijať vhodné opatrenia na zníženie emisií týchto škodlivých látok.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Zničil Johnny Bean elektrické autá? Tu je to, čo skutočne napísal v článku
Zníženie emisií oxidu uhličitého o 90 % – sú ciele EÚ realistické?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.