Správy, Zaujímavosti,

Prach z pneumatík je škodlivejší, ako sme si mysleli. Nové zistenia vedcov

14.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@EngineeringExplained). Diskusie o znečistení spôsobenom dopravou sa točia takmer výlučne okolo emisií z výfukových plynov vozidiel. Problém je však komplexnejší a okrem iného treba brať...

14.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@EngineeringExplained).

Diskusie o znečistení spôsobenom dopravou sa točia takmer výlučne okolo emisií z výfukových plynov vozidiel. Problém je však komplexnejší a okrem iného treba brať do úvahy aj znečistenie spôsobené opotrebovaním pneumatík. Ako ukazujú najnovšie vedecké poznatky, môžu byť veľmi škodlivé, ale ich presný vplyv na životné prostredie a naše zdravie ešte nie je dostatočne preskúmaný.

Prach z pneumatík je škodlivejší, ako sme si mysleli. Nové zistenia vedcov.
Foto: youtube.com/@EngineeringExplained

Odierajúce sa pneumatiky vytvárajú milióny ton prachu

Odieranie pneumatík každoročne na celom svete vyprodukuje približne 6 miliónov ton prachu. Odhaduje sa, že tento prach predstavuje polovicu mikroplastov, ktoré sa dostávajú do riek, jazier a morí, a 80 % mikroplastov v ovzduší. Podľa nedávnej štúdie sa toxické prísady v gume z opotrebovaných pneumatík môžu vylúhovať do pôdy, absorbovať rastlinami a dostať sa do potravín.

„V súčasnosti je príliš skoro na to, aby sme mohli konštatovať, že riziko neexistuje alebo je vysoké, ale v priebehu nasledujúcich piatich rokov by sa to mohlo zmeniť,“ – Profesor Thilo Hofmann z Viedenskej univerzity v Rakúsku povedal pre časopis New Scientist. – „Častice z odpadových pneumatík predstavujú vážny environmentálny a zdravotný problém, v niektorých prípadoch väčší ako iné plastové znečistenie“.

Podľa Hofmanna je najväčším problémom vdychovanie prachu z pneumatík. Ľudia žijúci v blízkosti frekventovaných ciest alebo na nich vdychujú prach, ktorý sa im dostáva do pľúc a vnútorných orgánov. Okrem prírodného a syntetického kaučuku môžu pneumatiky obsahovať stovky ďalších zlúčenín. Ako zdôraznil profesor Hofmann, neexistujú žiadne predpisy upravujúce, čo sa do pneumatík pridáva, a výrobcovia nezverejňujú ich úplné zloženie. Niektoré prísady sa môžu z prachu vylúhovať do vody.

„Chemikálie vylúhované z plastov vrátane použitých pneumatík môžu z dlhodobého hľadiska predstavovať ešte väčšiu hrozbu pre životné prostredie a ľudské zdravie ako fyzikálne vlastnosti samotných častíc,“ – zdôraznil profesor Hofmann. Uviedol výsledky štúdie uskutočnenej v roku 2020, ktorá ukázala, že prísada do pneumatík zabíja lososy v riekach.

Vplyv znečistenia pneumatikami stále nie je preskúmaný

O účinkoch gumárenských prísad na rastliny a živočíchy sa toho zatiaľ vie málo. Keď Hofmannova skupina začala pred desiatimi rokmi skúmať znečistenie spôsobené opotrebovaním pneumatík – na svoje prekvapenie zistila, že sa neuskutočnil takmer žiadny výskum. Pneumatiky boli vynechané z diskusie o znečistení plastmi. Prísady do pneumatík sa môžu dostať do polí tromi spôsobmi.

  1. odpadové vody z ciest často končia v kanalizácii a v mnohých krajinách sa kaly z čističiek odpadových vôd – eufemisticky nazývané „biosolid“ – vyhadzujú na polia.
  2. regenerovaná voda z kanalizácie sa v Európe čoraz viac používa na zavlažovanie, ale čističky zvyčajne neodstraňujú rozpustné zlúčeniny z pneumatík.
  3. prach z pneumatík sa môže dostať priamo z ciest na polia.

Hofmannov kolega Luzian Hämmerle, tiež z Viedenskej univerzity, použil štyri prísady do pneumatík s veľmi odlišnou chemickou štruktúrou. Pridával ich do plodín šalátu (rastúcich v kvetináčoch v skleníku) a po troch týždňoch testoval listy. V listoch sa zistili významné množstvá troch zo štyroch zlúčenín, pričom ich množstvo sa líšilo v závislosti od typu pôdy.

Je potrebné prijať opatrenia na zníženie znečistenia z pneumatík

Podľa autorov štúdie musia vlády prijať opatrenia na ochranu ľudí pred potenciálne toxickými prísadami v gumách pneumatík. Hoci riziko pre ľudské zdravie nie je známe, prítomnosť akýchkoľvek chemických látok s toxickými vlastnosťami v potravinách a životnom prostredí je znepokojujúca.

Častice z odpadových pneumatík predstavujú vážny environmentálny a zdravotný problém.
Foto: shutterstock.com/Stocksnapper

Podľa výskumníkov by sa v pneumatikách mali používať len netoxické chemikálie. Výrobcovia by mali meniť pneumatiky tak, aby sa minimalizovalo ich opotrebovanie – štúdie ukázali, že sa to dá urobiť bez toho, aby to malo vplyv na výkon. Pomohli by aj lacné filtre v priehlbinách kolies, ktoré zachytávajú prach z pneumatík. Nakoniec by sa mala zachytávať a čistiť odpadová voda odtekajúca z frekventovaných ciest.

Viaceré novšie cesty, napríklad v Spojenom kráľovstve, majú v súčasnosti retenčné nádrže. Zníženie celkového počtu áut na verejných komunikáciách a väčšie investície do verejnej dopravy by tiež znížili tento problém.
Ako upozorňujú výskumníci, ak sa nič neurobí, problém sa ešte zhorší – výroba áut aj pneumatík sa zvyšuje.

Norma Euro 7 stanovuje limity pre emisie prachu z pneumatík a bŕzd

Treba dodať, že problémom nie sú len emisie z opotrebovania pneumatík, ale aj prach z brzdových doštičiek. Podľa správy je potrebné vedieť, že v europskom meradle je doprava zodpovedná za 3 až 7 % emisií škodlivých látok a pevných častíc. Z toho len 3 % tvoria výfukové plyny vypúšťané priamo z výfukových potrubí, kým zvyšné 3 až 4 % sú sekundárne emisie, t. j. prach na asfalte, ktorý do ovzdušia zdvihnú kolesá prechádzajúcich vozidiel.

Vo svojej konečnej podobe sa teda norma Euro 7 z hľadiska emisií výfukových plynov príliš nemení, ale po prvýkrát zahŕňa aj meranie emisií pevných častíc z opotrebovania bŕzd a pneumatík, ktoré sa bude vzťahovať na všetky vozidlá vrátane elektrických. Patria sem formaldehyd, diazotid, amoniak a iné jemné častice s priemerom do 10 nanometrov. To znamená, že výrobcovia budú musieť prijať vhodné opatrenia na zníženie emisií týchto škodlivých látok.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Zničil Johnny Bean elektrické autá? Tu je to, čo skutočne napísal v článku

Zníženie emisií oxidu uhličitého o 90 % – sú ciele EÚ realistické?


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Objavte slobodu bez káblov: Displej pre motorku, ktorý vám spríjemní každú jazdu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@MotoCheez). Displej EVKEY prináša technológie Android Auto a Apple CarPlay na vašu motorku jednoduchým a praktickým spôsobom. Je tiež vodotesný…

Robot zvyšujúci pevnosť konštrukcie sa presadil v mokrom betóne

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@아이티원-d4k). Keď si väčšina z nás predstaví čerstvo vyliaty betón, predstaví si materiál, ktorý by sa mal nechať vyschnúť čo…

Šokujúca pravda: Mikrovozidlá sú na cestách nebezpečnejšie než si myslíte!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CESVIMAP). Mikrovozidlá neabsolvujú tradičné nárazové testy, keďže ich typové schválenie to nevyžaduje. Napriek tomu, výsledky ukazujú, že kolízia s deformovateľnou…

Európske tradície zlomené: Prečo nový Mercedes CLA prichádza s čínskym motorom?

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoInnovationZone). Najnovšia generácia modelu Mercedes CLA prichádza s revolučným hybridným systémom, ktorý kombinuje spaľovací a elektrický pohon. Čo však vzbudzuje…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov