14.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@MyCarlo).
Nové vozidlá sú vytvorené tak, aby boli výrazne bezpečnejšie ako ich predchodcovia. Ukazuje sa však, že sa to nedarí na všetkých úrovniach. Dôvodom sú zastarané predpisy.
Vedci testovali materiály na ochranu pred požiarom
Na zníženie rizika požiaru v aute sa používajú spomaľovače horenia. Tie sa nachádzajú napríklad v penových sedadlách. V USA je ich používanie dôsledkom predpisov o spomaľovačoch horenia v otvorenom ohni, ktoré boli zavedené v 70. rokoch 20. storočia. Tieto predpisy sa odvtedy nezmenili.
Ukazuje sa, že používanie týchto materiálov môže vodičom a ich spolucestujúcim škodiť aj iným spôsobom. Časopis Environmental Science & Technology uverejnil článok, v ktorom sa podrobne opisuje výskum účinkov týchto opatrení na cestujúcich v aute. Testovalo sa 101 automobilov ročníkov od roku 2015 z celých Spojených štátov (účastníci boli vybraní tak, aby demonštrovali čo najširší geografický prierez). Majitelia áut zavesili špeciálny tester, ktorý testoval vzduch v aute počas siedmich dní. Autá boli testované v lete aj v zime. Čo testy ukázali?
Chráni pred požiarom, ale môže zvyšovať riziko rakoviny
Celkovo sa zistilo, že 99 % áut obsahovalo tris(1-chlórizopropyl) fosfát (TCIPP), látku, ktorá sa v rámci Národného toxikologického programu USA skúma ako potenciálny karcinogén. Vo väčšine áut sa našli aj ďalšie spomaľovače horenia na báze organofosfátových esterov vrátane tris(1,3-dichlór-2-propyl) fosfátu (TDCIPP) a tris(2-chlóretyl) fosfátu (TCEP), ktoré sú v Kalifornii uznané za karcinogény. Tieto a ďalšie spomaľovače horenia sú tiež spojené s poškodením neurologického a reprodukčného systému.
Náš výskum ukázal, že z materiálov interiéru sa do ovzdušia v kabínach našich vozidiel uvoľňujú škodlivé chemikálie. Vzhľadom na to, že priemerný vodič strávi v aute približne hodinu denne, ide o vážny problém verejného zdravia. Obzvlášť sa to týka vodičov, ktorí počas dochádzania do práce absolvujú dlhšie cesty, ako aj detí, ktoré vdychujú viac vzduchu ako dospelí
– uviedla hlavná autorka štúdie Rebecca Hoehnová z Duke University.
Teplejšie počasie bolo spojené s vyššími koncentráciami spomaľovačov horenia, pretože vyššie teploty zvyšujú uvoľňovanie plynov z vnútorných komponentov. Výskumníci skontrolovali aj 52 vzoriek peny odobratých zo sedadiel automobilov zahrnutých do štúdie. Autá, ktoré obsahovali podozrivý karcinogén TCIPP v pene, mali tendenciu mať vyššie koncentrácie TCIPP vo vzduchu, čo potvrdzuje, že pena je zdrojom tejto látky.
Hasiči proti používaniu karcinogénnych materiálov
Proti používaniu týchto materiálov sú aj služby. „Hasiči sa obávajú, že spomaľovače horenia prispievajú k veľmi vysokej miere výskytu rakoviny,“ – Patrick Morrison z Medzinárodnej asociácie hasičov. Podľa neho používanie týchto škodlivých chemikálií len málo prispieva k prevencii požiarov. Robí však dym toxickejším pre obete a prvých zasahujúcich.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Prach z pneumatík je škodlivejší, ako sme si mysleli. Nové zistenia vedcov
Nový patent na horúce dni. Umožňuje ochladiť interiér vášho auta o 20 stupňov
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.