Pravidlá, Zaujímavosti,

Zabavujú autá za prekročenie rýchlosti. Nie je to výsledok, ktorý očakávali

14.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@SouthsideWreckerService). V Rakúsku už viac ako dva mesiace platí zákon, ktorý umožňuje zabaviť auto za prekročenie povolenej rýchlosti. Doteraz bolo takto pokutovaných len málo vodičov,...

14.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@SouthsideWreckerService).

V Rakúsku už viac ako dva mesiace platí zákon, ktorý umožňuje zabaviť auto za prekročenie povolenej rýchlosti. Doteraz bolo takto pokutovaných len málo vodičov, ale nové pravidlá boli ostro kritizované a považujú sa za zbytočné a neúčinné. U našich severných susedov sa tento problém dostal do popredia pred niekoľkými dňami, keď poľský vodič prišiel na základe zákona o svoje auto.

Zabavujú autá za prekročenie rýchlosti. Nie je to výsledok, ktorý očakávali.
Foto: youtube.com/@SouthsideWreckerService

K bolestivej zrážke Poliaka s novým rakúskym zákonom došlo pred niekoľkými dňami na diaľnici A13 pri údolí Stubaital v Tirolsku. Vodič sa blížil k mýtnej bráne, pred ktorou bola povolená rýchlosť 30 km/h. Napriek tomu podľa policajného radaru išiel v tomto mieste rýchlosťou až 112 km/h. Policajti 45-ročnému mužovi zadržali vodičský preukaz a po konzultácii s príslušným správnym orgánom mu zadržali aj auto.

Zabavenie auta za prekročenie rýchlosti

Od 1. marca platia v Rakúsku právne predpisy, ktoré umožňujú zabaviť auto za prekročenie rýchlosti. Vzťahujú sa však len na najzávažnejšie priestupky. Na prepadnutie vozidla je potrebné prekročiť povolenú rýchlosť o:

  • 80 km/h v zastavaných oblastiach
  • 90 km/h mimo zastavaných oblastí

Limity sú znížené pre recidivistov, t. j. vodičov, ktorí už boli predtým zastavení za hrubé prekročenie rýchlosti alebo účasť na nelegálnych pretekoch. Takéto osoby prídu o auto, ak prekročia povolenú rýchlosť o:

  • 60 km/h v zastavaných oblastiach
  • 70 km/h v nezastavaných oblastiach

Ukazuje sa, že takouto rýchlosťou jazdí málo vodičov. Za viac ako dva mesiace bolo zastavených len osem takýchto osôb.

Konfiškácia áut za prekročenie rýchlosti pod silnou kritikou

Napriek tomu, že pravidlá, ktoré umožňujú zabavenie vozidiel za príliš rýchlu jazdu, sa aspoň zatiaľ uplatňujú len sporadicky, automobilový zväz ich ostro kritizuje. Jednou z inštitúcií, ktoré sa zaoberajú odťahovaním zabavených vozidiel, je OeAMTC (Rakúsky automobilový, motocyklový a turistický klub), ktorého predstavitelia čoraz hlasnejšie kritizujú nové predpisy. Právna poradkyňa OeAMTC Anja Schoepf tvrdí, že takéto zabavovanie nemá zmysel, pretože neprináša želaný efekt. Ako príklad uviedla situácie, keď boli predmetom zabavenia firemné vozidlá.

Ukázalo sa, že všetky boli takmer okamžite vrátené majiteľom. Nepomáha ani to, že finančná situácia páchateľa má vplyv na to, či sa auto zabaví. Okrem toho Schoepf upozorňuje, že toto riešenie zlyhalo aj v iných krajinách, kde bolo zavedené. Ako povedala v rozhovore pre ORF, „nepreukázalo sa, že prísnejšie tresty vedú k menšiemu počtu priestupkov“.

Podľa zástupcov motoristických organizácií by bolo oveľa lepšie a účinnejšie organizovať tzv. cielené kontroly, ako aj zvýšiť počet policajtov na rakúskych cestách.

Toto riešenie zlyhalo, nepreukázalo sa, že prísnejšie tresty vedú k menšiemu počtu priestupkov.
Foto: shutterstock.com/alexgo.photography

Odoberanie áut vodičov je neúčinný trest?

Je ťažké nevidieť, že časť Schoepfovej kritiky je nepochopiteľná. Veď ako môže niekto povedať, že pravidlá nefungujú tak, ako by mali, pretože firemné autá nepodliehajú konfiškácii, keď presne takto sú pravidlá postavené. Podľa nich vozidlá, ktoré riadia ich majitelia, podliehajú konfiškácii. Firemné vozidlá, ktoré sú prenajaté alebo prenajaté, štát nekonfiškuje. Samozrejme, tým sa jednoznačne zužuje počet vodičov, ktorých sa nové predpisy môžu týkať, ale nezdá sa mi spravodlivé odobrať vozidlo firme za priestupok jeho používateľa (hoci takéto predpisy platia napríklad v Dánsku).

Na druhej strane treba uznať, že rakúski zákonodarcovia nezabezpečili, aby bol alternatívny trest rovnako prísny. Napríklad u našich severných susedov, kde sa nedávno zaistili autá za jazdu pod vplyvom alkoholu, ak vozidlo nepatrí zadržanému vodičovi, musí zaplatiť pokutu v hodnote auta. V Rakúsku sa ukladá len doživotný zákaz viesť predmetné auto. Takýto trest môže byť do určitej miery zaťažujúci, ale ťažko ho porovnávať s konfiškáciou vozidla a hovoriť o rovnakej prísnosti trestu pre všetkých občanov.

Je tiež ťažké nesúhlasiť s tvrdením, že lepšie výsledky pre bezpečnosť cestnej premávky by sa dosiahli zvýšením počtu hliadok, ktoré by trestali vodičov za všetky priestupky. Konfiškácia áut za prekročenie rýchlosti mala pôsobiť odstrašujúco na tých najnezodpovednejších vodičov, ale ukázalo sa, že je to boj proti problému, ktorý v skutočnosti neexistuje.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Americká značka „Druhá Tesla“. Zákazníci už nemali trpezlivosť

Nemecký ADAC vybral autá, ktoré najviac potrebovali asistenčnú službu v 2023


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Vozidlo BYD Yangwang U9 prešlo okruhom Nürburgring – aké bolo rýchle?

24.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DPCcars). Čínske superauto BYD Yangwang U9 si odkrútilo svoju jazdu na legendárnom Nürburgringu – ako si však viedlo? Ide o…

V Debrecíne sa píše história: BMW spúšťa novú éru elektrických vozidiel – ste pripravení?

24.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@UON-News-EV). Závod BMW v maďarskom Debrecíne sa pripravuje na spustenie sériovej výroby, ktorá je naplánovaná na koniec budúceho roka. Už…

Šok na trhu áut! Tesla Model Y mimo top 25, zatiaľ čo Dacia Sandero kraľuje predajom.

24.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@crospotter13). Na čele predajného rebríčka je opäť Dacia Sandero, za ktorou nasledujú Peugeot 208 a Volkswagen Tiguan. Tesla Model Y…

Myslíte si, že voda je najpredávanejší nápoj na čerpacích staniciach? Omyl!

24.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@pstfinance). Pri skúmaní tejto problematiky sa odborníci pustili do dôkladnej analýzy dostupných dát. Aby dospeli k relevantným záverom, podrobne preskúmali…

Šokujúce priznania mechanikov: Ktoré autá opravujú s radosťou a ktoré ich privádzajú do šialenstva?

24.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BoschCarService). Niektoré autá dokážu mechanikom spraviť dobrý deň, iné im však spôsobujú len bolesti hlavy. Nedávno vyjadrili svoje úprimné názory…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov