15.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Stocksnapper).
O týchto celoročných pneumatikách a ich bezpečnosti sa veľa diskutuje. Tu sa dozviete, koľko kilometrov na nich môžete najazdiť a v čom spočíva ich hlavný problém.
Väčšina automobilových odborníkov tvrdí, že celoročné pneumatiky nie sú dobré v lete ani v zime. Pomerne veľa vodičov ich však uprednostňuje, pretože sú lacnejšie a dá sa na nich jazdiť v teplom ročnom období, ako aj keď je vonku zima.
Aké sú rozdiely medzi letnými alebo zimnými pneumatikami a celoročnými pneumatikami?
Letné pneumatiky sú vyrobené z tvrdšej gumy. Poskytujú veľmi dobrú priľnavosť, keď je asfalt horúci. Keď je však povrch vozovky studený, guma je veľmi tuhá a priľnavosť sa znižuje.
Naopak, zimné pneumatiky sú najvhodnejšie na zasnežené, zľadovatené alebo zľadovatené cesty. Takže keď je asfalt studený. Obsahujú mäkšiu gumu, ktorá má dobrú priľnavosť pri nízkych teplotách. V lete však táto pneumatika nemá veľmi dobrú priľnavosť.
Tak vznikol koncept celoročných pneumatík, ktoré sa môžu používať v lete aj v zime. Celoročné pneumatiky sú v podstate kombináciou letných a zimných pneumatík.
Koľko kilometrov môžete najazdiť s celoročnými pneumatikami?
Nie je možné povedať, koľko kilometrov môžete najazdiť na súprave celoročných pneumatík. V skutočnosti žiadny výrobca nemôže zaručiť minimálny alebo maximálny počet kilometrov na akejkoľvek pneumatike.
„V prvom rade sú celoročné pneumatiky od začiatku slabšou voľbou ako letné alebo zimné pneumatiky. Na snehu a studenom asfalte majú totiž menšiu priľnavosť ako zimné pneumatiky. A keď je horúco, majú slabšiu priľnavosť ako letné pneumatiky. Preto je najlepšie mať letné pneumatiky v lete a zimné pneumatiky v zime. Na celú sezónu si môžete zaobstarať sadu celoročných pneumatík.“
Veľmi záleží na štýle jazdy, kvalite asfaltu a podmienkach, v ktorých jazdíte. Hlavným problémom celoročných pneumatík je teda priľnavosť.
Je povolené jazdiť v lete s celoročnými pneumatikami?
Zákon stanovuje, že všetky vozidlá jazdiace po zasnežených cestách musia byť vybavené pneumatikami označenými na boku symbolom „M+S“. Tieto písmená znamenajú Mud & Snow (blato a sneh). Okrem toho ich dezén nesmie byť nižší ako označenie na vnútornej strane pneumatiky.
Na slovenských cestách sa teda v chladnom období môžu používať celoročné pneumatiky s označením M+S. A keďže zákon nestanovuje, ktorý typ pneumatík je povolený v lete, celoročné pneumatiky sú legálne aj v teplom ročnom období. Jedinou špecifikáciou je úroveň opotrebovania.
Aby boli pneumatiky bezpečné, musia mať minimálnu hĺbku 4 mm. A ich vek nesmie byť vyšší ako 6 rokov.
Ako skontrolovať opotrebovanie pneumatík
Bez ohľadu na to, či ide o zimné, letné alebo celoročné pneumatiky, nesmiete ich mať opotrebované viac, ako povoľuje zákon. Opotrebenie pneumatík sa dá zistiť jednoduchou vizuálnou kontrolou bez použitia špecializovaného zariadenia.
Najdôležitejším ukazovateľom opotrebovania pneumatík je dezén pneumatiky. V podstate ide o jedinú časť pneumatiky, ktorá zabezpečuje priľnavosť k vozovke. Výška dezénu určuje stav opotrebovania pneumatiky. Čím nižší je teda dezén, tým menšiu priľnavosť a ovládateľnosť má vozidlo.
Spravidla by mal byť dezén novej pneumatiky vysoký aspoň 9-11 mm. Vo vnútri týchto profilov sa nachádzajú malé vodiace čiary. Keď sa behúň opotrebuje na úroveň týchto vodiacich čiar, pneumatiku treba vymeniť, pretože je príliš opotrebovaná.
Pokuta za opotrebované alebo nevyhovujúce celoročné pneumatiky
Za nepoužitie zimných pneumatík pri jazde na zasneženej alebo zľadovatenej ceste hrozí pokuta až do výšky 300 eur. Okrem toho sa zadrží osvedčenie o evidencii vozidla. To znamená, že vozidlo nemôže byť prevádzkované, kým nebude riadne vybavené.
Tento trest sa však vzťahuje aj na tých, ktorí jazdia s opotrebovanými celoročnými pneumatikami, či už ide o zimné alebo letné pneumatiky.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Jarné/letné cestné výzvy. Prečo majú letné pneumatiky zmysel?
Najlepšie letné pneumatiky 2024: Test, rebríček a rady odborníkov
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.