15.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BestElectricVehicle).
Ako rýchlo sa dá nabíjať elektromobil? Zdá sa, že odpoveď spočíva v maximálnom výkone, ktorý môže vozidlo prijať. Ešte dôležitejšia je však nabíjacia krivka. Poďme zistiť, o čo ide a ako sa líši medzi jednotlivými automobilmi.
Predstavte si, že by ste na cestu vyrazili s elektromobilom. Dojazd zobrazený na displeji nestačí na dosiahnutie cieľa. Po ceste teda nájdeme verejnú nabíjačku a auto pripojíme.
Ako rýchlo sa doplní energia v batérii? Jediná správna odpoveď na túto otázku je „to záleží“.
Krivka nabíjania – čo to je?
Nabíjanie elektromobilu neprebieha stále rovnakým výkonom a rýchlosťou, aj keď nabíjačka funguje rovnako. Rozdiely v procese nabíjania sa prejavujú krivkou – údaje pre väčšinu automobilov možno nájsť na internete, čo môže používateľom napovedať.
Krivka nabíjania je proces nabíjania trakčnej batérie vozidla, ktorý umožňuje plánovať tak, aby bol čas nabíjania čo najkratší. Rozhodujúcim faktorom, ktorý formuje nabíjaciu krivku, je systém BMS (Battery Management System), ktorý riadi nabíjací výkon prijímaný batériou z nabíjačky. „Systém BMS je navrhnutý tak, aby riadil proces nabíjania a zabránil nerovnomernému nabíjaniu článkov, prebíjaniu alebo prehrievaniu batérie.
Krivka nabíjania teda znázorňuje vzťah medzi úrovňou nabitia batérie a nabíjacím výkonom a rýchlosťou procesu. Proces nabíjania vozidla možno rozdeliť do troch hlavných fáz.
- zahŕňajúca nabíjanie do 10 – 20 % kapacity batérie, sa vyznačuje postupným zvyšovaním nabíjacieho výkonu, čo vedie k nárastu nabíjacej krivky.
- do 80 % kapacity batérie, často znamená najrýchlejšie nabíjanie, po ktorom sa nabíjací výkon stabilizuje na vysokej úrovni a rýchlosť nabíjania sa znižuje, keď sa batéria naplní.
- nad 80 %, je charakteristický poklesom rýchlosti nabíjania, pretože systém BMS znižuje rýchlosť nabíjania, aby predĺžil životnosť batérie.
Čo ovplyvňuje krivku nabíjania?
Krivka nabíjania je dosť dôležitá, keď chceme rýchlo nabíjať na cestách. Ukazuje nám, aký výkon sa prenáša do vozidla v závislosti od toho, v akom stave nabitia je batéria. Na spodnej osi grafu máme percentá, ktoré udávajú stav nabitia batérie, zatiaľ čo na zvislej osi je nabíjací výkon. Čím je krivka priamejšia a vyššia, tým vyšší nabíjací výkon vozidlo dosahuje.
Presné nabíjacie výkony pri konkrétnych úrovniach nabitia závisia od konkrétneho modelu vozidla. Čo ich ovplyvňuje? Sú to dva faktory. Prvým je teplota batérie. Pri nabíjaní sa jej teplota zvyšuje – a vy ju potom musíte regulovať tak, aby neboli prekročené maximálne hodnoty.
V Audi je do 50 stupňov Celzia všetko pod kontrolou, zatiaľ čo nad touto hranicou musí nastúpiť systém riadenia teploty. Ak to už nedokáže zvládnuť – potom sa zníži výkon nabíjania.
Druhý faktor už bol spomenutý. Čím viac je batéria naplnená elektrónmi, tým ťažšie je ju ďalej plniť. A preto sa ku koncu nabíjanie spomaľuje na vysokej úrovni.
To znamená, že čakať, kým sa batéria nabije na 100 %, často nemá z hľadiska optimalizácie času jazdy zmysel. Možno sa viac oplatí nabiť na 80 % a naplánovať druhú, kratšiu zastávku.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Nabíjanie auta na elektrinu na miestach bez elektriny? Pomoc je na dosah ruky… LPG
Horí Američanom pôda pod nohami? Významný posun vo výrobe elektrických vozidiel
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.