17.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@NHKWORLDJAPAN).
Už v roku 2025 vstúpia do platnosti nové, prísnejšie emisné limity CO2, ktorým sa budú musieť prispôsobiť všetci výrobcovia automobilov pôsobiaci na trhoch Európskej únie. Vodiči sa musia pripraviť na ďalšie zdraženie, no toto nie sú jediné zmeny, ktoré ich čakajú.
Nové emisné normy CO2 pre automobily
Zníženie limitu povolených emisií CO2 pre nové automobily od roku 2025 nie je ničím novým. Je súčasťou zmien zahrnutých v balíku Fit for 55, ktorý predstavuje ekologický prechod EÚ. O jeho predpoklady sa viedlo mnoho diskusií, no v kontexte automobilového priemyslu sa pozornosť sústredila najmä na zákaz predaja nových spaľovacích automobilov od roku 2035.
Veľké vzrušenie vyvolalo aj 55-percentné zníženie emisií CO2 od roku 2030, pretože toto zníženie dokážu splniť len plug-in hybridy. To, čo sa vo verejnosti takmer úplne ignorovalo, je skutočnosť, že od roku 2025 sa dočkáme zníženia limitu emisií CO2 o 15 %. Táto zmena nie je taká drastická ako tá, ktorá nás čaká o šesť rokov, ale aj tak by mohla mať veľký vplyv na trh s automobilmi v Európe.
Aký bude limit emisií CO2 pre autá od roku 2025?
Súčasný emisný limit je 95 g CO2/km, ale vypočítava sa podľa meracieho cyklu NEDC, ktorý už nie je platný. Podľa WLTP, ktorý sa používa už niekoľko rokov, je to 118 g CO2/km. Treba však hneď poznamenať, že ide o trhový priemer. Každý výrobca má stanovené vlastné limity CO2 podľa toho, aké vozidlá má v ponuke. Výrobcovia, ktorí predávajú prevažne malé vozidlá, majú primerane nižší limit, zatiaľ čo výrobcovia, ktorí ponúkajú prevažne veľké vozidlá, majú limit zvýšený.
To, či značka spĺňa štandardy, ktoré sú na ňu kladené, závisí najmä od preferencií zákazníkov. Na konci roka sa spočítajú všetky predané vozidlá a zistia sa ich priemerné emisie CO2. To znamená, že výrobca sa nemusí obávať predaja športových vozidiel s vysokou spotrebou paliva, ak ich emisie primerane vyváži predajom nízkoemisných a v ideálnom prípade elektrických vozidiel.
Od roku 2025 sa limit CO2 zníži zo 118 g/km na 93 g/km. Rozdiel je proti intuícii významný, pretože už teraz ideme pod hranicu, ktorá je v súčasnosti možná pri čisto spaľovacích pohonoch. Na dosiahnutie 93 g CO2/km nemusí stačiť ani hybridný pohon a prekročenie cieľa znamená pokuty, ktoré v minulosti presahovali aj 100 miliónov eur (ročne na podnik).
Výrobca prekročil stanovený limit emisií CO2
Výrobca, ktorý prekročí stanovený limit emisií CO2, môže svoje autá naďalej predávať, ale musí zaplatiť pokutu vo výške 95 EUR za každý prekročený gram oxidu uhličitého. Pokuta sa počíta za každé predané auto, čo môže predstavovať skutočne obrovskú sumu. V roku 2020 skupina Volkswagen prekročila stanovenú normu o 0,75 g na kilometer a musela zaplatiť pokutu 100 miliónov eur. Na druhej strane spoločnosť Jaguar Land Rover vtedy prekročila limity o 3 g/km, ale keďže predáva oveľa menej áut ako nemecký konglomerát, zaplatila „len“ 35 miliónov eur.
V oveľa horšej situácii bola spoločnosť Subaru, ktorá prekročila normu až o 34 g, čo malo za následok pokutu 3230 eur za každé predané auto. „Našťastie“ japonská značka vtedy predala len 16 176 automobilov, čo malo za následok pokuty vo výške 52 miliónov eur. Skutočne vážny problém mala Suzuki, ktorá prekročila normu síce „len“ o 10,4 g/km (pokuta 1 000 eur za každé auto), ale keďže jej predaj vtedy dosiahol 160 570 vozidiel, musela zaplatiť pokuty vo výške 160 miliónov eur.
Celkovo v roku 2020 zaplatili výrobcovia automobilov Európskej únii len za prekročenie limitov CO2 pokuty vo výške 510 miliónov eur.
Čo znamenajú nové limity CO2 pre vodičov od roku 2025?
Vzhľadom na to, že nová norma znižuje limit CO2 o 25 g, pokuta za prekročenie tejto hodnoty je približne 2000 eur. To neznamená, že autá budú o toľko drahšie. Podľa údajov za rok 2022 žiadny z výrobcov neplatil pokuty za prekročenie limitov CO2 a niektorí splnili požadovanú normu so značnou rezervou.
Dôležité je tiež pamätať na to, že väčšina výrobcov v posledných rokoch uskutočnila zásadné zmeny v ponuke svojich motorov. Začali z nich miznúť verzie s najväčšou spotrebou paliva, zvýšil sa počet hybridov (najmä soft a plug-in) a výrazne sa rozšírila ponuka elektrických vozidiel. Napríklad Honda a Jeep ponúkajú v Európe len rôzne typy hybridov, Stellanty s výkonom nad 130 k ponúkajú len elektrifikované pohonné jednotky a nové modely Mercedes-AMG dostali plug-in hybridy (najznámejšia trieda C má 2-litrový motor a výkon 680 k). Dá sa teda povedať, že automobilky sa už nejaký čas pripravujú na prísnejšie limity CO2.
Samozrejme, nie je vylúčené, že napriek tomu nie všetci splnia limity a budú musieť zaplatiť určitú pokutu, ktorá sa potom premietne do cien automobilov. Dajú sa očakávať aj ďalšie zmeny v ponuke a stiahnutie niektorých verzií motorov. A zmiznú z trhu najlacnejšie autá? Fiat 500 s litrovým motorom a mäkkým hybridom vypúšťa 88 g CO2/km. Na druhej strane Toyota Yaris, ktorá je k dispozícii len s „plným“ hybridom, má emisie 87 g. Mestské autá teda nemusia nevyhnutne zmiznúť z trhu v budúcom roku, ale treba si uvedomiť, že nie všetci výrobcovia ponúkajú v takýchto autách hybridný pohon. Môže sa preto stať, že sa im ich ďalšie ponúkanie nevyplatí.
Kompaktné vozidlá
Väčšie problémy môžu nastať v prípade kompaktných vozidiel. Prepracovaný Volkswagen Golf má priemerné emisie CO2 120 g/km. Je pravda, že tento údaj ešte nie je úplný (nezahŕňa ani nový plug-in hybrid, ktorý sa čoskoro pripojí), ale ukazuje rozsah problému. Na druhej strane Toyota Corolla, ktorá je k dispozícii len s hybridným pohonom, má priemerné emisie 99 g CO2/km, takže samotný hybrid na splnenie nových požiadaviek nestačí. A to znamená buď výdavky na modernizáciu pohonného ústrojenstva, alebo výdavky na pokuty EÚ.
Existuje aj ďalšia možnosť, o ktorej Ford nedávno otvorene hovoril. Spojené kráľovstvo zavedlo nariadenia, ktoré ukladajú výrobcom automobilov povinnosť predať v tomto roku 22 % elektromobilov z celkového objemu predaja. V opačnom prípade im hrozí pokuta. Aký veľký vplyv na to má výrobca, keď sa zákazníci rozhodujú, ktorý model si kúpia? Jednoducho. Martin Sander, šéf európskej divízie osobných automobilov spoločnosti Ford, uviedol, že spoločnosť jednoducho obmedzí dostupnosť spaľovacích automobilov. Aby neprekročila požadovaný pomer predaja elektrických vozidiel. A to môžu urobiť aj výrobcovia v Európskej únii – je lacnejšie nezarobiť na predaji dávky áut, ako neskôr platiť pokuty, ktoré v minulosti dosiahli desiatky či dokonca stovky miliónov eur.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Zníženie emisií oxidu uhličitého o 90 % – sú ciele EÚ realistické?
Spotreba paliva v reálnom svete je vyššia v priemere o 20 %. Najhorší typ pohonu
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.