Správy, Zaujímavosti,

Autá sú čoraz drahšie a tie najlacnejšie by mohli zmiznúť z trhu. Alarmujúce správy

17.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@NHKWORLDJAPAN). Už v roku 2025 vstúpia do platnosti nové, prísnejšie emisné limity CO2, ktorým sa budú musieť prispôsobiť všetci výrobcovia automobilov pôsobiaci na trhoch Európskej...

17.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@NHKWORLDJAPAN).

Už v roku 2025 vstúpia do platnosti nové, prísnejšie emisné limity CO2, ktorým sa budú musieť prispôsobiť všetci výrobcovia automobilov pôsobiaci na trhoch Európskej únie. Vodiči sa musia pripraviť na ďalšie zdraženie, no toto nie sú jediné zmeny, ktoré ich čakajú.

Autá sú čoraz drahšie a tie najlacnejšie by mohli zmiznúť z trhu.
Foto: youtube.com/@NHKWORLDJAPAN

Nové emisné normy CO2 pre automobily

Zníženie limitu povolených emisií CO2 pre nové automobily od roku 2025 nie je ničím novým. Je súčasťou zmien zahrnutých v balíku Fit for 55, ktorý predstavuje ekologický prechod EÚ. O jeho predpoklady sa viedlo mnoho diskusií, no v kontexte automobilového priemyslu sa pozornosť sústredila najmä na zákaz predaja nových spaľovacích automobilov od roku 2035.

Veľké vzrušenie vyvolalo aj 55-percentné zníženie emisií CO2 od roku 2030, pretože toto zníženie dokážu splniť len plug-in hybridy. To, čo sa vo verejnosti takmer úplne ignorovalo, je skutočnosť, že od roku 2025 sa dočkáme zníženia limitu emisií CO2 o 15 %. Táto zmena nie je taká drastická ako tá, ktorá nás čaká o šesť rokov, ale aj tak by mohla mať veľký vplyv na trh s automobilmi v Európe.

Aký bude limit emisií CO2 pre autá od roku 2025?

Súčasný emisný limit je 95 g CO2/km, ale vypočítava sa podľa meracieho cyklu NEDC, ktorý už nie je platný. Podľa WLTP, ktorý sa používa už niekoľko rokov, je to 118 g CO2/km. Treba však hneď poznamenať, že ide o trhový priemer. Každý výrobca má stanovené vlastné limity CO2 podľa toho, aké vozidlá má v ponuke. Výrobcovia, ktorí predávajú prevažne malé vozidlá, majú primerane nižší limit, zatiaľ čo výrobcovia, ktorí ponúkajú prevažne veľké vozidlá, majú limit zvýšený.

To, či značka spĺňa štandardy, ktoré sú na ňu kladené, závisí najmä od preferencií zákazníkov. Na konci roka sa spočítajú všetky predané vozidlá a zistia sa ich priemerné emisie CO2. To znamená, že výrobca sa nemusí obávať predaja športových vozidiel s vysokou spotrebou paliva, ak ich emisie primerane vyváži predajom nízkoemisných a v ideálnom prípade elektrických vozidiel.

Od roku 2025 sa limit CO2 zníži zo 118 g/km na 93 g/km. Rozdiel je proti intuícii významný, pretože už teraz ideme pod hranicu, ktorá je v súčasnosti možná pri čisto spaľovacích pohonoch. Na dosiahnutie 93 g CO2/km nemusí stačiť ani hybridný pohon a prekročenie cieľa znamená pokuty, ktoré v minulosti presahovali aj 100 miliónov eur (ročne na podnik).

Výrobca prekročil stanovený limit emisií CO2

Výrobca, ktorý prekročí stanovený limit emisií CO2, môže svoje autá naďalej predávať, ale musí zaplatiť pokutu vo výške 95 EUR za každý prekročený gram oxidu uhličitého. Pokuta sa počíta za každé predané auto, čo môže predstavovať skutočne obrovskú sumu. V roku 2020 skupina Volkswagen prekročila stanovenú normu o 0,75 g na kilometer a musela zaplatiť pokutu 100 miliónov eur. Na druhej strane spoločnosť Jaguar Land Rover vtedy prekročila limity o 3 g/km, ale keďže predáva oveľa menej áut ako nemecký konglomerát, zaplatila „len“ 35 miliónov eur.

V oveľa horšej situácii bola spoločnosť Subaru, ktorá prekročila normu až o 34 g, čo malo za následok pokutu 3230 eur za každé predané auto. „Našťastie“ japonská značka vtedy predala len 16 176 automobilov, čo malo za následok pokuty vo výške 52 miliónov eur. Skutočne vážny problém mala Suzuki, ktorá prekročila normu síce „len“ o 10,4 g/km (pokuta 1 000 eur za každé auto), ale keďže jej predaj vtedy dosiahol 160 570 vozidiel, musela zaplatiť pokuty vo výške 160 miliónov eur.

Celkovo v roku 2020 zaplatili výrobcovia automobilov Európskej únii len za prekročenie limitov CO2 pokuty vo výške 510 miliónov eur.

Čo znamenajú nové limity CO2 pre vodičov od roku 2025?

Vzhľadom na to, že nová norma znižuje limit CO2 o 25 g, pokuta za prekročenie tejto hodnoty je približne 2000 eur. To neznamená, že autá budú o toľko drahšie. Podľa údajov za rok 2022 žiadny z výrobcov neplatil pokuty za prekročenie limitov CO2 a niektorí splnili požadovanú normu so značnou rezervou.

Emisné normy tlačia na výrobcov lacných áut, aby prešli na hybridný pohon, no nie všetkým sa to oplatí.
Foto: youtube.com/@thomastyas

Dôležité je tiež pamätať na to, že väčšina výrobcov v posledných rokoch uskutočnila zásadné zmeny v ponuke svojich motorov. Začali z nich miznúť verzie s najväčšou spotrebou paliva, zvýšil sa počet hybridov (najmä soft a plug-in) a výrazne sa rozšírila ponuka elektrických vozidiel. Napríklad Honda a Jeep ponúkajú v Európe len rôzne typy hybridov, Stellanty s výkonom nad 130 k ponúkajú len elektrifikované pohonné jednotky a nové modely Mercedes-AMG dostali plug-in hybridy (najznámejšia trieda C má 2-litrový motor a výkon 680 k). Dá sa teda povedať, že automobilky sa už nejaký čas pripravujú na prísnejšie limity CO2.

Samozrejme, nie je vylúčené, že napriek tomu nie všetci splnia limity a budú musieť zaplatiť určitú pokutu, ktorá sa potom premietne do cien automobilov. Dajú sa očakávať aj ďalšie zmeny v ponuke a stiahnutie niektorých verzií motorov. A zmiznú z trhu najlacnejšie autá? Fiat 500 s litrovým motorom a mäkkým hybridom vypúšťa 88 g CO2/km. Na druhej strane Toyota Yaris, ktorá je k dispozícii len s „plným“ hybridom, má emisie 87 g. Mestské autá teda nemusia nevyhnutne zmiznúť z trhu v budúcom roku, ale treba si uvedomiť, že nie všetci výrobcovia ponúkajú v takýchto autách hybridný pohon. Môže sa preto stať, že sa im ich ďalšie ponúkanie nevyplatí.

Kompaktné vozidlá

Väčšie problémy môžu nastať v prípade kompaktných vozidiel. Prepracovaný Volkswagen Golf má priemerné emisie CO2 120 g/km. Je pravda, že tento údaj ešte nie je úplný (nezahŕňa ani nový plug-in hybrid, ktorý sa čoskoro pripojí), ale ukazuje rozsah problému. Na druhej strane Toyota Corolla, ktorá je k dispozícii len s hybridným pohonom, má priemerné emisie 99 g CO2/km, takže samotný hybrid na splnenie nových požiadaviek nestačí. A to znamená buď výdavky na modernizáciu pohonného ústrojenstva, alebo výdavky na pokuty EÚ.

Existuje aj ďalšia možnosť, o ktorej Ford nedávno otvorene hovoril. Spojené kráľovstvo zavedlo nariadenia, ktoré ukladajú výrobcom automobilov povinnosť predať v tomto roku 22 % elektromobilov z celkového objemu predaja. V opačnom prípade im hrozí pokuta. Aký veľký vplyv na to má výrobca, keď sa zákazníci rozhodujú, ktorý model si kúpia? Jednoducho. Martin Sander, šéf európskej divízie osobných automobilov spoločnosti Ford, uviedol, že spoločnosť jednoducho obmedzí dostupnosť spaľovacích automobilov. Aby neprekročila požadovaný pomer predaja elektrických vozidiel. A to môžu urobiť aj výrobcovia v Európskej únii – je lacnejšie nezarobiť na predaji dávky áut, ako neskôr platiť pokuty, ktoré v minulosti dosiahli desiatky či dokonca stovky miliónov eur.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Zníženie emisií oxidu uhličitého o 90 % – sú ciele EÚ realistické?

Spotreba paliva v reálnom svete je vyššia v priemere o 20 %. Najhorší typ pohonu


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Marcopolo uvádza na trh Nomade: 4×4 dieselový obytný automobil

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BMWvsOMEGA). Vďaka špičkovej technológii a exkluzívnemu dizajnu spája Nomade robustnosť a pohodlie. Marcopolo Motorhome, divízia spoločnosti Marcopolo S.A., práve predstavila…

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Hybridné superauto na každodenné používanie? Arthurov McLaren má 700 koní, ale kosti vám nezlomí

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@McLarenAutomotiveTV). Po meste v elektrickom režime a za mestom na kľukatej ceste naštartujem revúci motor V6 Turbo. McLaren Arthur je…

Bugatti sa nezastaví na 490 km/h. Výrobca chce prekonať hranicu 500 km/h

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@autovisie). Bugatti Chiron Chiron Super Sport 300+ prekonal rekord najrýchlejšieho sériovo vyrábaného auta na svete, ale výrobca sa pri tom…

Objavte slobodu bez káblov: Displej pre motorku, ktorý vám spríjemní každú jazdu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@MotoCheez). Displej EVKEY prináša technológie Android Auto a Apple CarPlay na vašu motorku jednoduchým a praktickým spôsobom. Je tiež vodotesný…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov