18.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@dennisfo1491).
Motory Toyota sú známe svojou vysokou životnosťou a nízkou poruchovosťou, ale hlavne benzínové motory. Diesely vyvolávajú zmiešané pocity a treba povedať, že od éry vstrekovania Common Rail sa objavilo len málo úspešných konštrukcií. Jedným z tých mála je nepochybne motor 1.4 D-4D.
Motor 1.4 D-4D – vývoj konštrukcie
Bol to prvý vlastný diesel Toyoty s hliníkovým blokom, veľmi ľahký (menej ako 100 kg), ale aj jednoduchý. Má, samozrejme, štyri valce, jeden vačkový hriadeľ a len osem ventilov. Vačkový hriadeľ poháňa jediná reťaz. Nepoužíval dvojhmotové koleso (výnimkou boli vozidlá Mini). Spočiatku nemal ani filter DPF.
Napájací systém je systém Bosch common rail. Do roku 2008 sa používali elektromagnetické vstrekovače, neskôr piezoelektrické vstrekovače. V roku 2008 debutoval aj filter DPF, aby sa splnila emisná norma Euro 5. Celkom zaujímavé však je, že v roku 2012 boli opäť zavedené elektromagnetické vstrekovače. Za pohonný systém bola vždy zodpovedná spoločnosť Bosch. Koncom roka 2008 bol modernizovaný olejový systém, pričom olejové čerpadlo bolo presunuté do olejovej vane a dostalo samostatný reťazový pohon.
Spočiatku sa používalo turbodúchadlo Toyota s pevnou geometriou (výkon 75 k). V roku 2005 bolo turbodúchadlo zmenené na konštrukciu Garett s premenlivou geometriou riadenou podtlakom. Od roku 2008 bolo turbodúchadlo riadené elektronicky. Vďaka použitiu variabilnej geometrie sa výkon motora zvýšil na 90 k vo vozidlách Toyota a na 88 k v Mini. Spolu so zmenou turbodúchadla bol upravený aj celý systém EGR. Od roku 2005 má teraz chladič.
Jednotka 1.4 D-4D prežila až do roku 2017
Jednotka 1.4 D-4D prežila až do roku 2017 v modeloch ako Yaris a Corolla. V Yarise druhej a tretej generácie to bol najdynamickejší motor, ak nepočítame športové verzie. Ani v kompaktnej Corolle sa nemôžete sťažovať na nedostatok výkonu.
Výkonových variantov bolo niekoľko: 75, 88 a 90 koní. Stredný variant bol (skôr z marketingových dôvodov) vyhradený výlučne pre Mini One D. Spočiatku mal výkon 75 k a od roku 2005 už 88 k. Na druhej strane Yaris používal motor s výkonom 75 k až do modelového roku 2006, t. j. do konca výroby prvej generácie. Spočiatku bol agregát spárovaný s päťstupňovou manuálnou prevodovkou (v Mini vždy šesťstupňová). Od druhej generácie modelu Yaris a vo všetkých ostatných modeloch Toyoty bol k dispozícii len 90-koňový variant. Od roku 2008 bola štandardom šesťstupňová prevodovka.
Spočiatku motor dosahoval maximálny krútiaci moment 170 Nm. Napriek použitiu turbodúchadla s pevnou geometriou bola táto hodnota dostupná od 1700 ot. So zvyšovaním výkonu rástol aj krútiaci moment na 190 a nakoniec na 205 Nm, ale maximálna hodnota bola k dispozícii vyššie, pri 1800 ot/min. Charakteristika tohto motora je skôr nízkootáčková. Dobrú dynamiku možno pociťovať viac-menej až do približne 3000 ot. Vyššie už zrýchlenie nie je tak dobré.
Spotreba paliva sa zvyčajne pohybuje v priemere okolo 5 l/100 km bez ohľadu na model. To sa oplatí mať na pamäti pri kúpe malého Yarisu, ktorý s benzínovým motorom spaľuje o niečo viac. Jasné rozdiely medzi benzínom a naftou (rádovo 1-1,5 l/100 km) pocítite len v Corolle alebo Mini One.
Motor 1.4 D-4D – počet porúch a typické poruchy
Najzávažnejšou a jedinou významnou chybou motora 1.4 D-4D je jeho náchylnosť na spotrebu alebo prebytok oleja. Strata oleja môže byť spôsobená opotrebovanými piestnymi krúžkami alebo problémami so vzduchovým preplachom. Nadmerná spotreba oleja postihuje najmä motory ročníkov 2004 – 2006 (chybné piesty a krúžky) a nie je opakovateľná v iných motoroch, hoci sa občas vyskytuje.
Prebytočný olej, ktorý vzniká v dôsledku vniknutia paliva do mazacieho systému, je spôsobený poruchou vstrekovacieho systému. Používatelia by preto mali neustále kontrolovať hladinu oleja a sledovať, či nedochádza k jeho úbytku alebo nárastu. To platí aj pre vozidlá bez DPF a zvyčajne prebytok paliva v oleji nie je spôsobený problémami s DPF.
V niektorých jednotkách sa zvyšuje tlak v kľukovej skrini, takže sa olej môže dostať do turbodúchadla. Dochádza tak nielen k nadmernej spotrebe oleja, ale aj k zničeniu samotného turbodúchadla. Olej sa dostáva aj do sacieho systému a silne ho znečisťuje. Po kúpe vozidla s týmto motorom sa odporúča skontrolovať, či systém odsávania oleja funguje správne.
Pri tomto motore platí pravidlo, že ak dôjde k poruche turbodúchadla, je to výlučne chyba iného zariadenia alebo samotného motora. Všetky turbodúchadlá majú pri takomto nízkom výkone obrovskú životnosť, takže ak dôjde k poruche, je absolútne nevyhnutné zistiť príčinu, pretože by mohlo dôjsť k ďalšej poruche.
Veľmi zriedkavo sa stáva, že zlyhá aj EGR ventil. Ak je natoľko znečistený, že sa začne blokovať, treba hľadať príčinu napríklad aj v prevádzke motora. Životnosť vstrekovacieho systému je tiež vysoká, a to vstrekovačov aj palivového čerpadla.
Oplatí sa kúpiť vozidlo s motorom 1.4 D-4D?
Malý diesel Toyoty je nepochybne jedným z najúspešnejších vznetových agregátov spoločnosti po roku 2000. Je vo všeobecnosti bezproblémový a veľmi odolný, hoci sa vyskytli aj nešťastné prípady. Pri kúpe vozidla s týmto motorom je najdôležitejší samotný automobil.
Napríklad v Toyote Corolla/Auris je to naozaj pekný, veľmi úsporný motor, s ktorým sa jednoducho príjemne jazdí. Nie je však taký úsporný ako benzínový motor s inštaláciou na plyn. Má tiež citeľne horšiu dynamiku ako väčšie diesely. Ak náhodou natrafíte na dobre udržiavaný agregát s nízkym počtom najazdených kilometrov a nemáte ťažkú nohu, určite sa oplatí.
Určite by som si Yaris s touto jednotkou trikrát rozmyslel. Máme tu veľmi úsporné benzínové motory, nie tak výkonné, ale určite lacnejšie na prípadné opravy. Ak má byť auto primárne lacné na údržbu, tak určite nie Yaris s naftou.
Model Mini One je ešte iný. Toto vozidlo je známe pomerne vysokou poruchovosťou, ale motor Toyota pod kapotou je dobrým prísľubom. Nedosahuje síce dynamiku benzínových motorov, dokonca ani 88koňového variantu. Ak sa má auto používať najmä na dochádzanie do práce, oplatí sa tento motor preskúmať.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
„Najhorší motor všetkých čias“ dostáva 10-ročnú záruku
Dieselový motor: Ako často kontrolovať olej. Veľmi dôležitý detail
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.