20.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Dreambabytv).
Slovenský vodiči si zvykli zdobiť svoje autá. Teraz na autách zostali len nálepky. Čo sa stalo?
V Amerike je zdobenie a personalizácia automobilov trvalým trendom a nie je na tom nič prekvapujúce. Mnohí Američania si nevedia predstaviť, že by jazdili v aute ako všetci ostatní. Okolo upravených áut sa vytvárajú celé subkultúry. Na Slovensku je to úplne naopak. Móda tuningu a zdobenia vozidiel sa rozmohla pred desiatimi rokmi, ale dnes je to už na ústupe. Na slovenských uliciach sme takéto autá stretávali pravidelne. Symbolom slávy nálepiek je, samozrejme, slávna nálepka ryby.
Čo znamená nálepka ryby? Takýchto symbolov bolo viac
S charakteristickou nálepkou ryby sa môžete stretnúť aj dnes, ale jej súčasná popularita je len tieňom jej niekdajšej veľkosti. Samozrejme, ladný obrys ryby nebol značkou auta vášnivého rybára. Ryba je prvým symbolom kresťanstva a práve ňou sa slovenský vodiči rozhodli prejaviť svoju vieru. Ryby v rôznych farbách boli bežným zjavom. Prečo práve ona? „Ježiš Kristus, Syn Boží, Spasiteľ“ je „Iesus Christos, Theou Yios, Soter“. Tak vznikol „ichtys“, čo je v starogréčtine práve ryba, ktorú prví kresťania používali ako svoj znak. Odpoveď na rybu na aute prišla, samozrejme, v podobe inej nálepky. Určite ste už niekedy videli žraloka požierajúceho ichtyos.
Krátko sa objavil aj politický trend. Vodiči lepili volebné slogany a obrázky politikov. Niekedy na vyjadrenie podpory, inokedy na nelichotivé urážky protivníka. Je veľmi dobré, že tento druh nálepiek zmizol. Čím menej politického hašterenia, tým lepšie, a politikov je v médiách a na plagátoch dosť na to, aby sme sa na ne na karosériách áut stále pozerali.
Nálepky s dôležitým poslaním – sociálna kampaň na aute. A nielen to
Častým zjavom boli aj zvyčajné nahnevané žlté nálepky s motorkárskym odkazom vodičom „pozrite sa do zrkadiel, motorky sú všade“. Dnes sa s nimi stále stretávame, ale čoraz menej často. Ich účelom bolo, samozrejme, priviesť vodičov k tomu, aby si pri zmene jazdného pruhu alebo odbočovaní dávali pozor, či nespôsobia nehodu s motocyklistom. Na autách občas vidíme aj nálepky z kampane, ktorej cieľom bolo odsúdiť agresivitu voči zvieratám. Najčastejšie je to pes so sloganom „neubližuj“.
Ďalším problémom sú nálepky s menami detí. Heslo „dieťa v aute“ nebolo vymyslené preto, aby rodičia mali možnosť lepiť čo najbláznivejšie nálepky s obrázkom dieťaťa a zdrobneninou mena. Je to informácia pre hasičov, aby v prípade nehody mohli s istotou skontrolovať, či v aute nie je dieťa. Aj s ohľadom na hasičov bola vymyslená malá žltá nálepka na čelné sklo. Tá signalizuje, že vo vnútri sa nachádza záchranná karta. Každé auto je skonštruované inak, takže takáto karta a informácie, ktoré obsahuje, sú obrovskou pomocou pre tých, ktorí budú vykonávať záchrannú akciu.
Nálepky mali tiež jednoducho pobaviť
Boli tam aj vodiči, ktorí si na svoje autá nalepili automobilovú obdobu sloganov, ktoré vidíme na tričkách predávaných pri mori a v horách. Myslím si, že dnes by väčšina týchto sloganov neprešla kvôli podpore stereotypov. Niektoré značky si vytvorili aj vlastné nálepky. Najlepším príkladom sú staršie vozidlá Volvo, na ktorých sa hrdo vyníma nálepka losa, ktorá sa tvári ako odznak Ferrari. Z nových nálepiek, ktoré sú veľmi obľúbené a ktoré skutočne bežne vidíte, je, samozrejme, známy slogan Mater „Always a treat“.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Vezmite si do auta uterák. Tento trik by mal poznať každý vodič. Otravný problém zmizne
Ako sa zbaviť chrobákov a mušiek prilepených na čelnom skle a kapote. Existuje dokonalá metóda?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.