20.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@carwow).
Zatiaľ čo sa stále hovorí o potrebe prechodu celého automobilového priemyslu na elektromobilitu, Ferrari predstavuje nový model s čo najtradičnejším 6,5-litrovým motorom V12. O tom, čo to znamená pre značku a aká je jej budúcnosť, hovorím s obchodným riaditeľom Ferrari Enricom Gallierom.
Čo si zákazníci Ferrari žiadajú častejšie: tradičný motor V12 alebo elektrický?
Enrico Galliera, riaditeľ predaja Ferrari: Už keď sme vyvíjali náš prvý plug-in hybrid, model SF90 Stradale, kládli sme si túto otázku. Bolo to pred štyrmi rokmi, keď bol dopyt po našich spaľovacích jednotkách vrátane tradičného V12 veľmi vysoký. Už počas testovania, keď sme ešte jazdili na cestách, sme si kládli otázku: „Sme si istí, že toto naši zákazníci chcú?“. Správna odpoveď znie „absolútne áno“.
Prečo? Po prvé preto, že elektrinu používame ako skutočný nástroj na získanie výhody v oblasti výkonu, nie je to umenie pre umenie. Pripúšťame, že je tu aj výhoda lepšieho výsledku emisií, ale to je pre nás vedľajší efekt. Našich zákazníkov sme nesklamali, pretože s pomocou elektrického pohonu sme vytvorili najlepší výkonný model v našej histórii. Postupom času ešte viac ocenili výhody tohto pohonu, napríklad keď môžu cez víkend ráno vyraziť za mesto len s elektrickým pohonom bez toho, aby ich susedia kritizovali za hluk motora.
Hybridy už tvoria viac ako polovicu našej produkcie
Sme presvedčení, že elektrický pohon má potenciál a stane sa súčasťou našej budúcnosti. Hybridy už tvoria viac ako polovicu našej produkcie. Čoskoro odhalíme úplne novú časť našej továrne v Maranelle, ktorú sme navrhli a postavili výlučne na výrobu našich nových elektrických jednotiek. Investujeme preto obrovské sumy do elektrifikácie, čoho výsledkom bude uvedenie nášho prvého plne elektrického modelu na trh do konca roka 2025.
Vyrobiť ho so zárukou, že to bude stále 100-percentné Ferrari, je obrovská výzva, ale sme si toho vedomí. Nezaľúbili sme sa však do žiadnej konkrétnej technológie: máme hybridy s V6, s V8, máme prirodzene nasávané V12 a budeme ich udržiavať čo najdlhšie. Takéto pohonné jednotky majú svoje miesto na trhu v čo najväčšej miere, majú stály prúd vracajúcich sa kupujúcich, takže má zmysel ich naďalej ponúkať.
Na čo najdlhšie, čo je koľko? Aká je budúcnosť tohto motora?
Na jednej strane sa hovorí, že udržiavať takéto konštrukcie na trhu je čoraz ťažšie, na druhej strane tento 6,5-litrový V12 dosahuje nové výkonnostné maximá: generuje ohromujúcich 830 koní, čo je na takýto objem a bez turba neuveriteľných 128 koní na liter.
Keďže ide o debutový model na trhu, musel spĺňať nielen súčasné, ale aj budúce emisné normy. Už teraz sme si istí výsledkom v Euro6e, ktoré začne platiť od roku 2026, a čo prinesú ďalšie roky, to naozaj nikto nevie. Naším cieľom je flexibilita, aby sme dokázali reagovať na očakávania zákazníkov a zákonodarcov v rôznych častiach sveta, či už súčasné, alebo budúce.
Preto investujeme do motorov s prirodzeným nasávaním, preplňovaných turbodúchadlom, hybridných a elektrických motorov. Splnenie noriem s prirodzene nasávaným motorom V12 je mimoriadne náročné a veľmi drahé. Z tohto dôvodu sme posledným výrobcom automobilov tejto veľkosti, ktorý ponúka model s takýmto pohonom bez akéhokoľvek preplňovania alebo elektrifikácie. Urobili sme všetko, čo bolo v našich silách, a investovali sme skutočne obrovské prostriedky, aby sme tento dôležitý motor udržali pri živote.
Vzhľadom na vyššie uvedené a skutočnosť, že oslavujete prítomnosť V12 len v názve, môžeme si myslieť, že ide o posledné Ferrari s takýmto motorom?
Na túto otázku nemôžem odpovedať, pretože sa nikdy nevyjadrujeme k hypotézam o našej budúcnosti. Môžem len zopakovať to, čo som povedal na výročnom stretnutí akcionárov. Pokračujeme v investovaní do motora V12, pretože by bolo arogantné myslieť si, že my určíme, ktorá technológia bude mať budúcnosť. Preto investujeme do všetkých. O smerovaní nášho ďalšieho vývoja rozhodnú v prvom rade naši zákazníci.
O názve 12Cilindri, ako aj o práci na tomto modeli sme rozhodli už pred štyrmi rokmi. Predtým, ako sme sa rozhodli pre budúcnosť našej V12, sme viedli veľa diskusií. V prípade názvu F8 Tributo sme názvom tohto modelu vzdali hold nášmu motoru V8 (bol to posledný model v modelovej rade pred nástupom hybridov – pozn. redakcie).
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Mechanik havaroval s jedným z najdrahších Ferrari v histórii
Tri štarty Ferrari v roku 2024 – Taliani odhaľujú svoje plány
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.