Správy, Zaujímavosti,

Výroba batérií v Európe namiesto v Číne, by ušetrila toľko CO2, koľko ročne vyprodukuje Česká republika

20.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Autovista24). Podľa analýzy Transport & Environment by presunutie reťazca výroby batérií z Číny do Európy mohlo mať veľký prínos pre životné prostredie. Úspora emisií CO2...

20.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Autovista24).

Podľa analýzy Transport & Environment by presunutie reťazca výroby batérií z Číny do Európy mohlo mať veľký prínos pre životné prostredie. Úspora emisií CO2 by dosiahla až 60 %.

Výroba batérií v Európe namiesto v Číne, by ušetrila toľko CO2, koľko ročne vyprodukuje Česká republika.
Foto: youtube.com/@Autovista24

Batéria je najdrahším a najdôležitejším komponentom elektromobilu, a preto je aj kľúčovým prvkom z hľadiska výrobného reťazca tohto typu vozidla. Suroviny a články pre ňu, a často aj kompletné súpravy, pochádzali doteraz najmä z Číny. Ako nie je ťažké uhádnuť, to má za následok oveľa väčšiu uhlíkovú stopu, ako keby elektromobily vyrábané a predávané v Európe mali aj batérie vyrábané na mieste. Ako ukazujú štúdie – potenciálne rozdiely v emisiách sú obrovské.

Presun výroby z Číny do EU

Odborníci z mimovládnej organizácie Transport & Environment uverejnili analýzu, z ktorej vyplýva, že presunutím výroby batérií z Číny do Európy by sa emisie oxidu uhličitého znížili o 37 %, a ak by sa pri tomto procese využívala energia z obnoviteľných zdrojov, úspora by dosiahla až 60 %. Podľa odhadov by sa takto v rokoch 2024 až 2030 mohlo zabrániť vzniku 133 megaton CO2, čo zodpovedá celkovým ročným emisiám Českej republiky.

Správa T&E tiež upozorňuje na riziká vyplývajúce z neistých investičných plánov: len 47 % výroby lítium-iónových batérií plánovanej v Európe do roku 2030 je zabezpečených. Zvyšných 53 percent ohlásenej výrobnej kapacity by sa mohlo odložiť, znížiť alebo úplne zrušiť – a toto číslo, žiaľ, rastie. V minulom roku bolo otáznych len 33 percent plánovaných investícií do výroby batérií. Odborníci z T&E tvrdia, že je potrebné, aby európske vlády prijali rozhodné opatrenia. Počas minulého roka niektorí investori, ktorí sa nechali zlákať finančnými stimulmi v USA, presunuli svoje plány na výstavbu závodov práve tam.

Batérie a suroviny na ich výrobu sú novou ropou. Európski lídri budú musieť konať jednotne, aby dosiahli prínos pre klímu a priemysel. Prísne požiadavky na udržateľnosť, ako napríklad pripravované právne predpisy o uhlíkovej stope batérií, môžu odmeniť miestnu čistú výrobu. A čo je najdôležitejšie, Európa potrebuje lepšie nástroje v rámci Európskej investičnej banky a Fondu EÚ pre batérie na podporu investícií do gigafaktúr.

– Julia Poliscanova, Senior riaditeľka pre elektromobilné vozidlá a dodávateľské reťazce v spoločnosti T&E

Presunutím výroby batérií z Číny do Európy by sa emisie oxidu uhličitého znížili o 37 %.
Foto: youtube.com/@Autovista24

Ďalšou výzvou je dominantné postavenie Číny v prístupe k surovinám potrebným na výrobu batérií. Autori správy T&E tvrdia, že Európa má potenciál vyrábať katódy batérií na miestnej úrovni na úrovni 56 % dopytu do roku 2030. Úzke miesto v tejto fáze výrobného procesu však predstavujú len dva špecializované závody nachádzajúce sa na našom kontinente.

Z analýzy spoločnosti T&E ďalej vyplýva, že Európa je schopná pokryť celý svoj dopyt po recyklovanom lítiu z miestnych zdrojov (do konca desaťročia). Recykláciou batérií by sme mohli získať 8 až 27 % nerastných surovín potrebných na výrobu článkov. T&E však upozorňuje, že takéto závody potrebujú podporu na úrovni EÚ, ako aj na úrovni štátov.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Bezlítiové sodíkové batérie opúšťajú laboratórium a začínajú sa vyrábať v USA

Číňania predstavili prvý elektromobil s polovodičovou batériou, ale šéf CATL tvrdí, že technológia ešte nie je životaschopná


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Hybridné superauto na každodenné používanie? Arthurov McLaren má 700 koní, ale kosti vám nezlomí

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@McLarenAutomotiveTV). Po meste v elektrickom režime a za mestom na kľukatej ceste naštartujem revúci motor V6 Turbo. McLaren Arthur je…

Bugatti sa nezastaví na 490 km/h. Výrobca chce prekonať hranicu 500 km/h

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@autovisie). Bugatti Chiron Chiron Super Sport 300+ prekonal rekord najrýchlejšieho sériovo vyrábaného auta na svete, ale výrobca sa pri tom…

Objavte slobodu bez káblov: Displej pre motorku, ktorý vám spríjemní každú jazdu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@MotoCheez). Displej EVKEY prináša technológie Android Auto a Apple CarPlay na vašu motorku jednoduchým a praktickým spôsobom. Je tiež vodotesný…

Robot zvyšujúci pevnosť konštrukcie sa presadil v mokrom betóne

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@아이티원-d4k). Keď si väčšina z nás predstaví čerstvo vyliaty betón, predstaví si materiál, ktorý by sa mal nechať vyschnúť čo…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov