20.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Autovista24).
Podľa analýzy Transport & Environment by presunutie reťazca výroby batérií z Číny do Európy mohlo mať veľký prínos pre životné prostredie. Úspora emisií CO2 by dosiahla až 60 %.
Batéria je najdrahším a najdôležitejším komponentom elektromobilu, a preto je aj kľúčovým prvkom z hľadiska výrobného reťazca tohto typu vozidla. Suroviny a články pre ňu, a často aj kompletné súpravy, pochádzali doteraz najmä z Číny. Ako nie je ťažké uhádnuť, to má za následok oveľa väčšiu uhlíkovú stopu, ako keby elektromobily vyrábané a predávané v Európe mali aj batérie vyrábané na mieste. Ako ukazujú štúdie – potenciálne rozdiely v emisiách sú obrovské.
Presun výroby z Číny do EU
Odborníci z mimovládnej organizácie Transport & Environment uverejnili analýzu, z ktorej vyplýva, že presunutím výroby batérií z Číny do Európy by sa emisie oxidu uhličitého znížili o 37 %, a ak by sa pri tomto procese využívala energia z obnoviteľných zdrojov, úspora by dosiahla až 60 %. Podľa odhadov by sa takto v rokoch 2024 až 2030 mohlo zabrániť vzniku 133 megaton CO2, čo zodpovedá celkovým ročným emisiám Českej republiky.
Správa T&E tiež upozorňuje na riziká vyplývajúce z neistých investičných plánov: len 47 % výroby lítium-iónových batérií plánovanej v Európe do roku 2030 je zabezpečených. Zvyšných 53 percent ohlásenej výrobnej kapacity by sa mohlo odložiť, znížiť alebo úplne zrušiť – a toto číslo, žiaľ, rastie. V minulom roku bolo otáznych len 33 percent plánovaných investícií do výroby batérií. Odborníci z T&E tvrdia, že je potrebné, aby európske vlády prijali rozhodné opatrenia. Počas minulého roka niektorí investori, ktorí sa nechali zlákať finančnými stimulmi v USA, presunuli svoje plány na výstavbu závodov práve tam.
Batérie a suroviny na ich výrobu sú novou ropou. Európski lídri budú musieť konať jednotne, aby dosiahli prínos pre klímu a priemysel. Prísne požiadavky na udržateľnosť, ako napríklad pripravované právne predpisy o uhlíkovej stope batérií, môžu odmeniť miestnu čistú výrobu. A čo je najdôležitejšie, Európa potrebuje lepšie nástroje v rámci Európskej investičnej banky a Fondu EÚ pre batérie na podporu investícií do gigafaktúr.
– Julia Poliscanova, Senior riaditeľka pre elektromobilné vozidlá a dodávateľské reťazce v spoločnosti T&E
Ďalšou výzvou je dominantné postavenie Číny v prístupe k surovinám potrebným na výrobu batérií. Autori správy T&E tvrdia, že Európa má potenciál vyrábať katódy batérií na miestnej úrovni na úrovni 56 % dopytu do roku 2030. Úzke miesto v tejto fáze výrobného procesu však predstavujú len dva špecializované závody nachádzajúce sa na našom kontinente.
Z analýzy spoločnosti T&E ďalej vyplýva, že Európa je schopná pokryť celý svoj dopyt po recyklovanom lítiu z miestnych zdrojov (do konca desaťročia). Recykláciou batérií by sme mohli získať 8 až 27 % nerastných surovín potrebných na výrobu článkov. T&E však upozorňuje, že takéto závody potrebujú podporu na úrovni EÚ, ako aj na úrovni štátov.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Bezlítiové sodíkové batérie opúšťajú laboratórium a začínajú sa vyrábať v USA
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.