Správy, Zaujímavosti,

Výroba batérií v Európe namiesto v Číne, by ušetrila toľko CO2, koľko ročne vyprodukuje Česká republika

20.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Autovista24). Podľa analýzy Transport & Environment by presunutie reťazca výroby batérií z Číny do Európy mohlo mať veľký prínos pre životné prostredie. Úspora emisií CO2...

20.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Autovista24).

Podľa analýzy Transport & Environment by presunutie reťazca výroby batérií z Číny do Európy mohlo mať veľký prínos pre životné prostredie. Úspora emisií CO2 by dosiahla až 60 %.

Výroba batérií v Európe namiesto v Číne, by ušetrila toľko CO2, koľko ročne vyprodukuje Česká republika.
Foto: youtube.com/@Autovista24

Batéria je najdrahším a najdôležitejším komponentom elektromobilu, a preto je aj kľúčovým prvkom z hľadiska výrobného reťazca tohto typu vozidla. Suroviny a články pre ňu, a často aj kompletné súpravy, pochádzali doteraz najmä z Číny. Ako nie je ťažké uhádnuť, to má za následok oveľa väčšiu uhlíkovú stopu, ako keby elektromobily vyrábané a predávané v Európe mali aj batérie vyrábané na mieste. Ako ukazujú štúdie – potenciálne rozdiely v emisiách sú obrovské.

Presun výroby z Číny do EU

Odborníci z mimovládnej organizácie Transport & Environment uverejnili analýzu, z ktorej vyplýva, že presunutím výroby batérií z Číny do Európy by sa emisie oxidu uhličitého znížili o 37 %, a ak by sa pri tomto procese využívala energia z obnoviteľných zdrojov, úspora by dosiahla až 60 %. Podľa odhadov by sa takto v rokoch 2024 až 2030 mohlo zabrániť vzniku 133 megaton CO2, čo zodpovedá celkovým ročným emisiám Českej republiky.

Správa T&E tiež upozorňuje na riziká vyplývajúce z neistých investičných plánov: len 47 % výroby lítium-iónových batérií plánovanej v Európe do roku 2030 je zabezpečených. Zvyšných 53 percent ohlásenej výrobnej kapacity by sa mohlo odložiť, znížiť alebo úplne zrušiť – a toto číslo, žiaľ, rastie. V minulom roku bolo otáznych len 33 percent plánovaných investícií do výroby batérií. Odborníci z T&E tvrdia, že je potrebné, aby európske vlády prijali rozhodné opatrenia. Počas minulého roka niektorí investori, ktorí sa nechali zlákať finančnými stimulmi v USA, presunuli svoje plány na výstavbu závodov práve tam.

Batérie a suroviny na ich výrobu sú novou ropou. Európski lídri budú musieť konať jednotne, aby dosiahli prínos pre klímu a priemysel. Prísne požiadavky na udržateľnosť, ako napríklad pripravované právne predpisy o uhlíkovej stope batérií, môžu odmeniť miestnu čistú výrobu. A čo je najdôležitejšie, Európa potrebuje lepšie nástroje v rámci Európskej investičnej banky a Fondu EÚ pre batérie na podporu investícií do gigafaktúr.

– Julia Poliscanova, Senior riaditeľka pre elektromobilné vozidlá a dodávateľské reťazce v spoločnosti T&E

Presunutím výroby batérií z Číny do Európy by sa emisie oxidu uhličitého znížili o 37 %.
Foto: youtube.com/@Autovista24

Ďalšou výzvou je dominantné postavenie Číny v prístupe k surovinám potrebným na výrobu batérií. Autori správy T&E tvrdia, že Európa má potenciál vyrábať katódy batérií na miestnej úrovni na úrovni 56 % dopytu do roku 2030. Úzke miesto v tejto fáze výrobného procesu však predstavujú len dva špecializované závody nachádzajúce sa na našom kontinente.

Z analýzy spoločnosti T&E ďalej vyplýva, že Európa je schopná pokryť celý svoj dopyt po recyklovanom lítiu z miestnych zdrojov (do konca desaťročia). Recykláciou batérií by sme mohli získať 8 až 27 % nerastných surovín potrebných na výrobu článkov. T&E však upozorňuje, že takéto závody potrebujú podporu na úrovni EÚ, ako aj na úrovni štátov.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Bezlítiové sodíkové batérie opúšťajú laboratórium a začínajú sa vyrábať v USA

Číňania predstavili prvý elektromobil s polovodičovou batériou, ale šéf CATL tvrdí, že technológia ešte nie je životaschopná


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Odporúčame

Clá na elektromobily ohrozujú Cupru

7.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@recanything). Povedal to Wayne Griffiths, šéf spoločnosti Cupra, ktorá vyrába elektrické SUV Tavascan v Číne. Clá na elektromobily ohrozujú Cupru.Foto:…

Nový Bentley Flying Spur má premiéru 10. septembra. Luxusná limuzína bude využívať hybridný motor V8 s výkonom takmer 800 koní

7.9.2024 Redakcia Auto trendy (youtube.com/@MED-CARS). Bentley pripravuje uvedenie novej limuzíny Flying Spur na trh. V novom modeli použijeme rovnaké pohonné ústrojenstvo ako v nedávno modernizovanom…

Prvý MG s polovodičovými batériami príde v roku 2025

7.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CarFocusTv-rw8ip). Spoločnosť MG začne v priebehu nasledujúcich 12 mesiacov vybavovať svoje modely elektromobilov polovodičovými batériami. Správu priniesol portál Autocar priamo…

Spoločnosť Volvo oznámila čisto elektrické nákladné vozidlo s dojazdom až 600 km

7.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@bjornnyland). Volvo Trucks, divízia nákladných vozidiel švédskeho výrobcu, oznámila, že v roku 2025 uvedie na trh čisto elektrické nákladné vozidlo.…

Čínska spoločnosť BYD kupuje nemeckú sieť veľkých predajcov

6.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@SouthChinaMorningPost). Čínska automobilka sa rozhodla kúpiť nemeckú sieť predajcu, prostredníctvom ktorej doteraz predávala svoje vozidlá. BYD chce upevniť svoju prítomnosť…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov