21.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Locomotive74).
Na modernizovaných úsekoch hlavného železničného koridoru Bratislava – Košice dosahujú
rýchliky a expresy 160 km/h (na niektorých úsekoch). Pendolino u nášho severného suseda dosahuje maximálnu rýchlosť približne 200 km/h, a hoci sa to môže zdať veľa, skutočné rekordy dosahujú železnice v zahraničí, najmä v Ázii. Akú rýchlosť dosahuje najrýchlejší vlak na svete? Kde sa môžete povoziť na superrýchlych železniciach?
Čínsky vlak dosahuje rýchlosť 600 km/h
Niet pochýb o tom, že najrýchlejšie vlaky na svete sa nachádzajú v Ázii. Najrýchlejším vlakom na svete je takzvaný Shanghai Transrapid v Šanghaji, ktorý využíva technológiu magnetickej levitácie. Vlaky na takzvanom magnetickom vankúši nie sú v priamom kontakte s povrchom koľají – vďaka elektromagnetickému zdvihu sa nad nimi vlak akosi vznáša.
Šanghajský Transrapid dokáže zrýchliť na takmer 600 km/h. Na druhej strane, počas jázd pre cestujúcich dosahuje rýchlosť približne 460 km/h.
Čínsky Fuxing jazdí rýchlosťou 350 km/h
Ďalší vlak, ktorý dosahuje závratné rýchlosti, tiež pochádza z Číny. Tentoraz je to CR 400 Fuxing. Vlak prepravuje cestujúcich na trasách Peking – Šanghaj – Hongkok a Peking – Harbin a dosahuje rýchlosť až 350 km/h. Pri testoch dokonca zrýchlil na 420 km/h.
Japonské vlaky lámu rekordy hneď za hranicami Číny
Šinkansen je japonský vysokorýchlostný železničný systém, ktorý vznikol už v roku 1964. V tom čase vlaky jazdili rýchlosťou až 210 km/h. Pred 28 rokmi dosiahli japonské železnice rekordnú rýchlosť 443 km/h. V súčasnosti premávajú vlaky Šinkansen rýchlosťou až 320 km/h.
Francúzsky TGV je najrýchlejší v Európe
V Európe sa najrýchlejšou železnicou môžu pochváliť Francúzi. Francúzske TGV POS sú vlaky, ktoré spájajú Francúzsko s Nemeckom a Švajčiarskom. Vlaky TGV prekonali v roku 2007 svetový rýchlostný rekord, keď dosiahli rýchlosť 574 km/h. Počas osobnej dopravy dosahujú maximálnu rýchlosť približne 320 km/h.
Nemecké vlaky ICE 3 jazdia rýchlosťou 330 km/h
V Európe sa vysokorýchlostnými vlakmi môže pochváliť aj Nemecko. ICE 3 je jedným z ich vlakov, ktorý pri rýchlostných testoch dosiahol rýchlosť až 368 km/h. V komerčnej prevádzke jazdia vlaky ICE 3 skôr nižšou rýchlosťou, hoci stále pôsobivou 330 km/h. ICE 3 premáva najmä v krajine, ale spája aj nemecké mestá s Parížom, Bruselom a Amsterdamom.
Španielske vlaky založené na technológii TGV
V Španielsku môžeme jazdiť aj vlakmi založenými na technológii francúzskych vysokorýchlostných železníc. V roku 2006 jeden takýto vlak dosahoval rýchlosť až 404 km/h. Dnes komerčné vlaky v Španielsku jazdia rýchlosťou až 310 km/h a vozia cestujúcich z Madridu do Malagy, Sevilly, Barcelony a Valencie.
Talianska spoločnosť Trenitalia dosahuje rýchlosť až 400 km/h
Talianske vlaky Trenitalia dosahujú pri testoch rýchlosť až 400 km za hodinu. Osobné vlaky jazdia rýchlosťou až 300 km/h a prepravujú cestujúcich medzi rôznymi mestami. Trenitalia napríklad prekonáva trasu z Milána do Ríma len za 2 hodiny a 59 minút, čo je trasa, ktorá by autom trvala viac ako šesť hodín.
Jediná železnica svojho druhu v Saudskej Arábii
Vysokorýchlostnými vlakmi sa nepochybne môže pochváliť aj Saudská Arábia. Haramain je arabská vysokorýchlostná železnica, ktorá dokáže dosiahnuť maximálnu rýchlosť 350 km/h. V osobnej doprave však tieto vlaky jazdia o niečo nižšou rýchlosťou „len“ 300 km/h.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Čínsky Maglev stanovil nový rýchlostný rekord. Má byť rýchlejší ako lietadlá
Vodíková lokomotíva prešla dôležitou skúškou. Utiahla 10 000 ton