22.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/RUBEN M RAMOS).
Rada Európskej únie sprísnila normy emisií CO2 pre nákladné vozidlá a zaviedli sa nové, ambicióznejšie ciele zníženia emisií CO2 v cestnej doprave. Podľa nich budú musieť dieselové autobusy do roku 2035 zmiznúť z ulíc miest.
Rada Európskej únie prijala nové nariadenie o emisných normách CO2 pre ťažké vozidlá. V oficiálnom oznámení sa uvádza:
Prísnejšie emisné normy CO2 pomôžu zvýšiť podiel vozidiel s nulovými emisiami na celkovom počte ťažkých úžitkových vozidiel v EÚ a zároveň lepšie chrániť a posilňovať inovácie v tomto odvetví a jeho konkurencieschopnosť.
– prečítajte si oficiálne oznámenie Rady Európskej únie
Nové emisné normy CO2 pre nákladné vozidlá. Diesel sa lúči s cestnou dopravou
V právnych predpisoch sa zachováva cieľ 15 % zníženia emisií CO2 pre ťažké nákladné vozidlá (nad 16 ton) do roku 2025 v porovnaní s rokom 1990, pričom do roku 2030 sa tento cieľ ešte sprísni. Cieľom je znížiť emisie CO2 z ťažkých nákladných vozidiel o 45 % v porovnaní s rokom 1990 namiesto pôvodne plánovaných 30 %. Následné prahové hodnoty pre zníženie emisií CO2 zostávajú nezmenené:
- 65 percent do roku 2035,
- 90 percent do roku 2040.
V oznámení Rady sa uvádza, že nové ciele sa budú od roku 2035 vzťahovať aj na stredné nákladné vozidlá nad 7,5 tony a autokary, ako aj na príslušné špecializované vozidlá. Ciele zníženia emisií CO2 sa namiesto toho nebudú vzťahovať okrem iného na:
- vozidlá používané v baníctve, lesníctve a poľnohospodárstve
- vozidlá používané ozbrojenými silami a hasičmi
- vozidlá používané civilnou ochranou, orgánmi činnými v trestnom konaní a zdravotníckymi službami.
Podľa predbežnej dohody sa rozsah pôsobnosti nariadenia neskôr (od roku 2035) rozšíri aj na špecializované vozidlá, ako sú smetiarske vozidlá, sklápače alebo miešačky betónu.
Verdikt o nafte. Dieselové autobusy už nebudú jazdiť
Oznámením o urýchlení transformácie na elektrické vozidlá je nový cieľ, aby mestské autobusy do roku 2035 mali 100 % nulové emisie. O rýchlom tempe prechodu svedčí aj priebežný cieľ znížiť do roku 2030 emisie CO2 z takýchto vozidiel o 90 %. Komisia vysvetľuje, že medzimestské autobusy budú z tejto požiadavky vyňaté, pretože na účely merania zníženia emisií sa považujú za autobusy.
Nové právne predpisy obsahujú takzvanú revíznu doložku. To znamená, že účinnosť a vplyv revidovaného nariadenia má Európska komisia posúdiť v roku 2027. Jej práca sa má teraz zamerať na preskúmanie možnosti vypracovania spoločnej metódy posudzovania a vykazovania emisií CO2 počas celého „životného cyklu“ nových ťažkých nákladných vozidiel.
Rada Európskej únie v oficiálnom oznámení zdôrazňuje, že nové pravidlá cestnej dopravy prispejú k ambicióznym klimatickým cieľom EÚ do roku 2030 a k dosiahnutiu klimatickej neutrality do roku 2050.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Diesely sa naozaj dajú zachrániť. HVO100 na vlne v Európe, Slovensko už má
Norma Euro 7 od roku 2030 Brusel podporuje nové limity – aj pre elektrické vozidlá
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.