23.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Baloncici).
V dopravnej špičke je premávka vo veľkých mestách nočnou morou a vodiči často jazdia na prvom alebo druhom prevodovom stupni. Musíte v takejto situácii vyraďovať svoje auto zakaždým, keď zastavíte na semafore alebo v zápche?
Väčšina vodičov používa auto v meste, na cestu do práce a z práce. A v hustej premávke, pri veľmi pomalej jazde s množstvom zastavení a rozjazdov, je prevodovka veľmi často nadmerne namáhaná.
Mechanici majú úplne odlišné odporúčania pre vozidlá s automatickou a manuálnou prevodovkou.
Musíte vyradiť automatickú prevodovku, keď stojíte na semafore?
V prípade vozidiel vybavených automatickou prevodovkou sa odporúča nevyraďovať, keď stojíte na semafore. No aj tu sa olej zahrieva v hydromeniči a lamelam to tiež nerobí dobre. To platí na moderné automatické prevodovky, kde sa robotická časť prevodovky sama vyradí, ale u hydromeničových prevodovkách sa lamely stále brodia v oleji, tie sa neodpájajú.
„Pri automatickej prevodovke sa po stlačení brzdy prevodovka sama odpojí. Je navrhnutý tak, aby to robil veľmi hladko, bez toho, aby ste si tento prechod všimli. A kým máte nohu na brzde, prevodovka je odpojená. Môj názor je, že nie je dobré zaradiť parkovací alebo neutrálny režim, keď zastavíte na semafore. Čím častejšie to robíte, tým viac opotrebovávate prevodovku.“
– vysvetlil automechanik.
Takže vo vozidlách s automatickou prevodovkou, či už ide o vozidlá s benzínovým či naftovým motorom, či už stojíte na semafore, alebo ste uviazli v zápche, radšej nevypínajte prevodovku ak ide o krátky čas, cca do min.
Mali by ste v aute s manuálnou prevodovkou vyradiť prevodovku, keď stojíte na semafore?
Mnohí vodiči stoja na semaforoch so zošliapnutým spojkovým pedálom a voličom prevodovky už na prvom prevodovom stupni. Prejdú pár metrov dopredu, potom opäť zastavia a radšej zostanú so zošliapnutou spojkou, než aby vyrazili a zaradili rýchlostný stupeň.
Tento zvyk má dva dôsledky. Po prvé, noha sa unaví a po druhé, spojka sa opotrebuje oveľa rýchlejšie.
To isté sa stane, ak ste zvyknutí opustiť rampu bez použitia ručnej brzdy. Alebo ak na rozjazd zo zastávky použijete druhý prevodový stupeň.
Takže v prípade vozidiel s manuálnou prevodovkou je najlepšie vyradiť prevodovku vždy, keď zastavujete. Či už stojíte na semafore, alebo ste uviazli v dopravnej zápche.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Po koľkých kilometroch sa mení spojka? Aké sú prvé príznaky opotrebovanej spojky
Za to, že sa blížite k semaforom so zošliapnutou spojkou, vás nepotrestá policajt, ale mechanik.
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.