29.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@electricviking).
Boli zverejnené dlho očakávané údaje o priemernej degradácii batérie Tesla Model 3 a Y Long Range. Týkajú sa kusov predaných mimo Číny a pochádzajú priamo od výrobcu.
Problém degradácie batérie stále znepokojuje niektorých majiteľov elektromobilov alebo častejšie tých, ktorí o prechode na elektrický pohon ešte len uvažujú. Rôzne mýty a skúsenosti s autami vyrobenými pred 15 rokmi pomocou starých technológií niekedy vyvolávajú obavy typu „po niekoľkých rokoch mi zostane polovica dojazdu“.
Všeobecne prevláda názor, že elektromobily rýchlo strácajú svoje pôvodné vlastnosti. Je to naozaj tak? Na pomoc prichádzajú grafy znázorňujúce degradáciu batérií, ktoré možno nájsť na internete.
Degradácia batérie: údaje spoločnosti Tesla
Doteraz však neboli zverejnené žiadne údaje o Tesle. Zainteresované strany sa mohli spoľahnúť napríklad na grafy odvodené z výsledkov prieskumu. Tie vykonáva napríklad užívateľ X na elektromobily, ktorý sa označuje ako eivissacopter.
Z nich vyplýva, že v minulosti používané články Panasonic sú najodolnejšie – podľa zozbieraných údajov sa dá predpokladať, že ich kapacita klesne na 70 % pôvodnej kapacity až po 17,9 roka (v závislosti od verzie), pričom najazdených kilometrov je 480 000 km.
Na oficiálny graf však fanúšikovia a používatelia Tesly čakali. Teraz si ho môžete pozrieť. Zverejnil ho Martin Viecha, zodpovedný za vzťahy s investormi v spoločnosti Elona Muska. Týka sa Modelu 3 a verzie Long Range Modelu Y a vyzerá nasledovne:
Čo ukazuje? Po prvé, výrobná kapacita klesne na približne 84 % až po 320 000 km. To je už vysoký počet najazdených kilometrov a mnohé vozidlá ho počas svojho „života“ nikdy nedosiahnu. Je tiež veľmi zriedkavé, aby vozidlo prešlo túto vzdialenosť v rukách svojho prvého a jediného majiteľa.
Ani po jeho dojazdení však dojazd prudko neklesá. Tesla Model 3 s dlhým dojazdom prejde podľa WLTP až 629 km. Na 84 % z tohto výsledku pripadá 528 km. Takýto výsledok je ťažké označiť za nedostatočný.
Samozrejme, hovoríme tu o priemernom výsledku. Čiara na konci stupnice sa stáva členitou, čo znamená, že napríklad niektoré vozidlá majú po 200 000 km stále 88 % pôvodnej kapacity batérie a niektoré menej ako 80 %. Napriek tomu to nie je zlý výsledok a okrem toho – konkurenti Tesly dosahujú v takýchto súťažiach podobné výsledky.
Graf dlhého dojazdu Modelu 3/Y nie je prekvapivý ani senzačný. Naopak, môže byť upokojujúci pre súčasných aj budúcich majiteľov týchto vozidiel.
Niekoľko otáznikov
Ako sa porovnávajú vlastnosti verzií RWD a Standard Range? Tie v tabuľke chýbali, čo môže niektorých neuspokojiť. A čo Tesly predávané v Číne?
Tu musíme nahliadnuť do údajov zo spomínaných prieskumov. Z nich vyplýva, že články LG Energy Solution sa opotrebúvajú o niečo rýchlejšie – po 449 – 455 000 km najazdených kilometrov majú približne 70 % pôvodného výkonu. Pri článkoch CATL zostáva 70 % aj po 14 rokoch (najazdených približne 335-350 000 km). Sú však menšie, takže sa dobíjajú častejšie.
Ako vidíte, straty dojazdu sa netreba obávať. Tešíme sa na grafy budúcich verzií a modelov. Dôležité je, že aj pri najazdení viac ako 300 000 km sú vozidlá schopné prekonať veľké vzdialenosti na jedno nabitie.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Bezlítiové sodíkové batérie opúšťajú laboratórium a začínajú sa vyrábať v USA
Krivka nabíjania – čo je dobré o nej vedieť
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.