30.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@travelmoto-TV).
Celý svet sa prikláňa k vozidlám na batérie – ale nie Grécko. Nové nariadenie gréckeho ministerstva pre lodnú dopravu a ostrovnú politiku stanovuje, že elektrické vozidlá a plug-in hybridy nemôžu vstúpiť na trajekt, ak je úroveň nabitia batérie vyššia ako 40 %.
Svet smeruje k elektromobilite a elektrické vozidlá získavajú čoraz väčší podiel na trhu. To znamená, že vozidlá s nulovými emisiami už nie sú niečím zvláštnym a vzácnym, ale súčasťou nášho každodenného života. To však neznamená, že sa ľudia zmierili s ich prítomnosťou.
Čo to znamená?
Zvláštne nariadenie, ktoré bolo nedávno prijaté v Grécku, bráni elektrickým a plug-in hybridným vozidlám vo vstupe na trajekt s plnou batériou. Aj z polovice nabitá batéria je príliš veľa, preto je lepšie sa pri registrácii na trajekte uistiť, že v nej zostalo menej ako 40 %. Rozhodnutie, ktoré oznámilo grécke ministerstvo pre lodnú dopravu a ostrovnú politiku, bolo údajne motivované obavami o bezpečnosť. Znamená to, že propaganda proti elektrickým vozidlám zvíťazila nad faktami, čo má vplyv na všetkých používateľov elektrických vozidiel.
Ide o veľmi jednoduché a povrchné rozhodnutie. Predstavme si napríklad takúto situáciu: Dôkladne sme si naplánovali trasu tak, aby sme nevynechali žiadnu nabíjaciu stanicu a mali vždy dobre nabitú batériu. Dorazíme k trajektu, ale posádka nás odmietne pustiť na palubu s tým, že úroveň nabitia je vyššia ako 40 %. Musíme to teda nejako prekonať. Vybíjanie batérie pri stojacom aute je dosť ťažké, takže najlepšie je sadnúť si za volant a začať jazdiť (pokiaľ nás trajekt neodpláva). A teraz si predstavte efekt desiatok elektrických vozidiel, ktoré jazdia po prístave, len aby vybíjali batériu a my mohli pokračovať v ceste cez more. Abstrakcia – no, ale to je v skratke Grécko.
Bezpečnosť áno, logické myslenie nie
Dôvod zavedenia tohto nariadenia je hlúpy aj z iného dôvodu. Vychádza z predpokladu, že elektrické vozidlá sú nebezpečné. Štatistiky však jasne ukazujú, že elektromobily sú približne 16-krát menej náchylné na samovznietenie ako spaľovacie vozidlá. Problémom však je, že spôsob hasenia požiaru elektrického vozidla je úplne odlišný od spôsobu hasenia požiaru spaľovacieho vozidla. Väčšina posádok lodí nemá v tejto oblasti žiadne skúsenosti.
Dosiahnutie cieľového prístavu s takmer vybitou batériou predstavuje ďalšie výzvy. Nabíjacích staníc je v Grécku stále málo – je tu len približne 2 000 verejných nabíjacích staníc. Tie sa nachádzajú najmä v južnom Grécku, najviac v Aténach a ich okolí. Ešte horšia situácia je na ostrovoch, na ktoré sa dá dostať trajektom.
Väčšina trajektových spoločností v Grécku už na svojich webových stránkach uviedla nové nariadenie o elektrických vozidlách. Toto nariadenie sa nevzťahuje len na elektrické vozidlá a plug-in hybridy. Obmedzenia sa vzťahujú aj na vodičov vozidiel využívajúcich alternatívne palivá, ako je skvapalnený ropný plyn (LPG) alebo stlačený zemný plyn (CNG). V tomto prípade nesmú byť nádrže naplnené na viac ako 50 % ich celkového objemu.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Komplikovaná akcia v Baltimore. Takto chcú oslobodiť loď
Objavili sa nové informácie o katastrofe na Titane. Vedci odhalili príčinu
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.