2.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ShehanWicks).
Ak je to rýchle Audi, je to RS (mimochodom, je úžasné, že Nemcom nevadí, že skratka RS sa používa aj pre Škodu). Je to jasné, však? A ako dlho je tu s nami RS? A to záleží na tom, kto a ako počíta.
Nemci v roku 2024 oslavujú 25. výročie radu RS 4, ale je ťažké nespomenúť jeho dôležitého predchodcu. Koniec koncov, ide o RS2, dnes už legendárny plod spolupráce Audi s Porsche (debut v roku 1993). V praktickej karosérii dnes už trochu zastaraného modelu 80 Avant sa nachádzal päťvalcový preplňovaný benzínový motor s objemom 2,2 litra a výkonom 315 koní. V tom čase to bolo také výkonné auto, že aj vodiči vtedajšieho BMW M5 alebo Mercedesu 500E pociťovali úctu.
Na druhej strane história Audi RS4 sa počíta od roku 1999 a generácie B5. V tom čase sa v označení modelu ešte nepoužívali medzery (tak ako dnes). Je príznačné, že spolupráca s Porsche nepokračovala už pri prvom modeli RS4. V Ingolstadte usúdili, že bude lepšie požiadať o pomoc renomovaný Costworth. A tak sa zrodil automobil s 2,7-litrovým (biturbo) šesťvalcom s výkonom 380 koní. Aj po 25 rokoch vzbudzuje rešpekt a obdiv. Z hľadiska výkonu však zďaleka nejde o najnovšiu jubilejnú edíciu. A to ide o limitovanú edíciu (len 250 kusov).
Šesť valcov. V8 je minulosťou
Nové Audi RS 4 Avant edícia 25 rokov má stále šesť valcov a menej ako 3 litre (2,9 litra znamená, že na slávny 4,2-litrový V8 z generácie B8 si možno len spomenúť). Výkon pribudol nielen v porovnaní s originálom, ale aj s aktuálne vyrábanou „bežnou“ RS 4 (o 20 k viac). Celkovo teda až 470 koní. Rovnakú posilňovaciu dávku dostala aj RS 5 Sportback Performance Edition (tiež limitovaná edícia 250 kusov). Stačí to na skrátenie času zrýchlenia z 0 na 100 km/h (o 0,4 s rýchlejšie, t. j. za 3,7 s) a dosiahnutie maximálnej rýchlosti 300 km/h.
Aký výkon, aká technológia. Výročná edícia je už štandardne vybavená nastaviteľným športovým odpružením RS pro. To znamená svetlú výšku zníženú o 10 mm. Používateľ môže ešte „vyrovnať vozidlo“, t. j. znížiť svetlú výšku o ďalších 10 mm. Spomaľovacie prahy sa tak môžu stať mimoriadne nežiaducimi. Audi sa môže pochváliť aj vylepšením diferenciálu, tuhšími vahadlami a aktualizovaným softvérom prevodovky. Pre jubilejnú edíciu boli vyhradené vhodné pneumatiky (Pirelli P Zero Corsa a druhá sada na okruh s pneumatikami Pirell P Zero Trofeo RS a príslušnými rukavicami) a kované disky s väčšími rozperami (ET18).
Jazdite len v rukaviciach. Toto nie je vtip
A čo štýl? Audi sa postaralo o vyrytý nápis „RS 4 edition 25 rokov“ na stĺpikoch, ako aj o čierne vložky v zadných svetlách a tónované maticové svetlomety. Paleta lakov pozostáva z troch farieb: žltá Imola, sivá Nardo a čierna Mythos. O interiér sa starajú kožené vedro sedadlá so žltým prešívaním a voliteľný semišový volant (Audi odporúča používať rukavice). Na stredovej konzole je umiestnené číslo jednotky limitovanej edície.
Predajcovia začnú prijímať objednávky už čoskoro. Konfigurácia bude spustená v júni 2024. Ceny v Nemecku začínajú na 142,9 tis. eur za verziu RS 4 a 128,4 tis. eur za RS 5.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Audi A3 je atraktívnejšie. Najmä vo verzii S3, ktorá dokáže oveľa viac
Nové plug-in hybridy na trhu. Audi Q7 TFSI e quattro a Audi Q8 TFSI e quattro
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.