3.6.2024 Redakcia Auto trendy (youtube.com/@lemon_films).
Mnohí vodiči majú dilemu, keď si vyberajú, čím „vybaviť“ svoje auto v lete: letnými alebo celoročnými pneumatikami? Tu sú ich výhody a nevýhody a na čo si treba dať pozor pri výbere.
Pneumatiky sa vo všeobecnosti delia do troch kategórií: zimné, letné a celoročné.
Zimné pneumatiky sú samozrejme určené na chladné obdobie a majú lepšiu priľnavosť pri nízkych teplotách. Na druhej strane letné pneumatiky sú najlepšie na horúci asfalt.
Sú však celoročné pneumatiky, ktoré sa teoreticky môžu používať v lete aj v zime, rovnako dobré a bezpečné?
Letné alebo celoročné pneumatiky, ktoré si vybrať?
Letné pneumatiky sú vyrobené z tvrdšej gumy. Pri horúcom asfalte poskytujú veľmi dobrú priľnavosť. Keď je však povrch vozovky studený, guma je tuhá a priľnavosť sa znižuje.
Na druhej strane celoročné pneumatiky sa môžu používať v lete aj v zime. Sú kombináciou letných a zimných pneumatík.
„Celoročné pneumatiky sú slabšou voľbou ako letné pneumatiky. Priľnavosť nie je taká dobrá, sú hlučnejšie a rýchlejšie sa opotrebovávajú. Najlepšie je nasadiť letné pneumatiky od jari do jesene a zimné pneumatiky v zime. Celoročné pneumatiky sú, povedzme, záložným riešením,“
– vysvetlil mechanik v pneuservise.
Je teda potrebné analyzovať výhody a nevýhody oboch typov pneumatík.
Aké sú výhody a nevýhody letných a celoročných pneumatík?
Prémiové letné pneumatiky poskytujú vynikajúcu priľnavosť pri teplotách od 10 do 15 stupňov. Lacné pneumatiky sú tiež celkom dobré, len nemajú takú dobrú priľnavosť a rýchlejšie sa opotrebujú.
Dôležitejšie však je, že tieto pneumatiky poskytujú veľmi dobrú priľnavosť, keď je asfalt mokrý. Je to preto, že drážky sú špeciálne navrhnuté tak, aby vytlačili vodu a umožnili pneumatike „šliapať“ priamo na asfalt. Tým sa výrazne znižuje nebezpečenstvo aquaplaningu.
„Letné pneumatiky sú vyrobené z tvrdšej gumy. Keď je asfalt horúci, poskytujú veľmi dobrú priľnavosť. A spotreba paliva je pri použití letných pneumatík lepšia. Nevýhodou je však cena, ktorá je pomerne vysoká. Okrem toho sa tieto pneumatiky musia v zime meniť, čo sú ďalšie náklady,“
– hovorí mechanik.
Priľnavosť celoročných pneumatík je pri vysokých teplotách slušná. To isté platí aj pre cesty pokryté vodou. V porovnaní s letnými pneumatikami však celoročné pneumatiky budú potrebovať dlhšiu brzdnú dráhu. A je tu vyššie riziko aquaplaningu, pretože tieto drážky sú určené skôr na zabezpečenie priľnavosti na snehu než na vyháňanie vody z prednej časti kolesa.
Hlavnou výhodou celoročných pneumatík je však cena. Sú lacnejšie ako letné pneumatiky. A ako už názov napovedá, môžu sa používať po celý rok. Vodiči ich teda nemusia vymieňať v chladnom období.
Môžu sa letné a celoročné pneumatiky používať v zime?
Zákon stanovuje, že všetky vozidlá jazdiace po zasnežených cestách musia byť vybavené pneumatikami označenými na boku symbolom „M+S“. Tieto písmená znamenajú Mud & Snow (blato a sneh).
Okrem toho ich dezén nesmie byť nižší ako označenie na vnútornej strane pneumatiky.
Na slovenských cestách sa teda v chladnom období môžu používať celoročné pneumatiky s označením M+S, zatiaľ.
Ak však cesta nie je pokrytá ľadom, snehom alebo námrazou, je v zime povolené jazdiť na letných pneumatikách.
Lenže to vôbec nie je bezpečné, pretože pri nízkych teplotách sa letná pneumatika stáva tuhou. To znamená, že priľnavosť sa výrazne zníži a vždy hrozí riziko šmyku.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Najlepšie letné pneumatiky 2024: Test, rebríček a rady odborníkov
Oplatí sa v lete „dojazdiť“ staré zimné pneumatiky?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.