3.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheHDAviation).
Cessna 172 Skyhawk je skutočným veteránom medzi lietadlami. Napriek tomu, že má na krku už 70 rokov, je stále mimoriadne obľúbená a nezmeniteľne lieta po celom svete. Lietadlo sa už roky nepretržite používa na výcvik pilotov, turistické lety a zoskoky padákom. Niet teda divu, že sa Cessna 172 stala skutočnou ikonou letectva a symbolom spoľahlivosti.
Pre mnohých pilotov je Cessna 172 špeciálnym strojom, na ktorom začali svoje letecké dobrodružstvo. Od roku 1956 je jedným z najobľúbenejších výcvikových a rekreačných lietadiel na celom svete. Zároveň ide o najrozšírenejší model lietadla v histórii, pričom sa odhaduje, že bolo vyrobených viac ako 55 000 týchto strojov. Zaujímavosťou je, že lietadlo sa vyrába dodnes.
Cessna 172 – začiatky výroby
Začiatok histórie lietadla Cessna 172 možno datovať do roku 1955, keď vznikla potreba vyvinúť verziu lietadla Cessna 170 vybavenú podvozkom s prednými kolesami. Upravená verzia stroja bola vybavená len základnými prístrojmi, napriek tomu sa spoločnosť Cessna rozhodla pokračovať v jeho vývoji. Výsledkom bolo, že výroba sa začala v roku 1956 po menších sporoch o certifikáciu nového modelu.
Zariadenie sa okamžite stalo hitom. Počas prvého roka výroby sa vyrobilo až 1 400 lietadiel. Cessna 172 na rozdiel od modelu 170 ponúkala oveľa jednoduchšie pristátia a vzlety. Podvozok s prednými kolesami bol bezpečnostným prvkom a eliminoval riziko tzv. prevrátenia, t. j. prevrátenia lietadla počas pristávania.
Cessna 172 prešla v prvých rokoch výroby mnohými úpravami
Spočiatku mal záťaž lietadla hranatý tvar, ale po niekoľkých rokoch výroby bola zaoblená, aby sa zlepšili aerodynamické vlastnosti. To je jeden z hlavných znakov, ktorými sa odlišujú staršie modely Cessny 172 od novšej produkcie. V roku 1963 však došlo k ďalšej úprave vzhľadu stroja, ktorá nám tiež zostala dodnes. Na lietadlo bolo pridané zadné okno, ktoré spoločnosť Cessna propagovala ako „Omni-Vision“. To výrazne zlepšilo výhľad dozadu, ktorý bol na prvých modeloch s kabínou fastback veľmi obmedzený.
Okrem toho sa na stroji v priebehu rokov vykonalo mnoho ďalších úprav. Okrem iného boli v roku 1964 zavedené spoľahlivé elektricky ovládané klapky, v roku 1971 bola zosilnená konštrukcia podvozku a v roku 1974 pribudla voliteľná súprava vysokovýkonného vybavenia vrátane odpovedača, navigačného systému ADF a prídavného rádia. Niektoré úpravy dokonca umožnili tankovať do lietadla automobilové palivo.
Celkovo bolo dodnes vyvinutých viac ako tridsať variantov lietadla, z ktorých niektoré zahŕňali konštrukčné vylepšenia, zatiaľ čo iné boli špecializované verzie prispôsobené napríklad na pristátie na vode alebo na krátky vzlet a pristátie (STOL).
Výroba modelu 172 bola ukončená v polovici 80. rokov, ale v roku 1996 bola obnovená v modifikovanej verzii s názvom Cessna 172R Skyhawk s motorom s výkonom 160 koní.
Ako Cessna 172 dobyla svet? Charakteristika lietadla
Úspech lietadla Cessna 172 je založený predovšetkým na jednoduchosti a spoľahlivosti jeho konštrukcie. Jednoduchosť ovládania tohto lietadla z neho robí prirodzenú voľbu väčšiny amatérov alebo leteckých škôl na celom svete. Zároveň ide o vyspelú konštrukciu, z ktorej sa počas desaťročí výroby odstránila väčšina nedostatkov.
Technické údaje lietadla Cessna 172:
- pevný podvozok s predným kolesom,
- posádka: pilot + traja cestujúci,
- maximálna rýchlosť: 302 km/h
- cestovná rýchlosť: 226 km/h,
- maximálny dolet: 1289 km
- rozpätie krídel: 11 metrov
- dĺžka: 8,28 metra
- výška: 2,72 metra,
- vzletová hmotnosť: 1110 kg,
- prázdna hmotnosť: 743 kg,
- strop: 4100 m.
Stroj sa vyznačuje aj veľmi nízkymi prevádzkovými nákladmi, pretože počas letu spotrebuje málo paliva a všetky náhradné diely sú ľahko dostupné, dokonca aj na internete. Vďaka všetkým týmto vlastnostiam je dnes Cessna 172 skutočnou leteckou legendou a jej popularita stále rastie.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Prelomové vesmírne lietadlo havarovalo pred prelomovým testom rakety Aerospike
Chvíle hrôzy na palube. Lietadlo sa muselo otočiť späť
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.