3.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@PanoramaMotor).
Renault Rafale je ponukou francúzskeho výrobcu pre zákazníkov, ktorí majú záujem o vozidlá vo vyššej cenovej kategórii. Model má pomerne veľa predností, ktorými ich môže presvedčiť. Aké presne to sú?
Renault Rafale je vlajkovou loďou tohto radu. Bude súťažiť o zákazníkov z vyššej triedy
Renault Rafale patrí na vrchol ponuky francúzskej značky. Hoci samotný výrobca nepoužíva výslovne pojem „prémiový“, zdôrazňuje, že ide o vozidlo „vo vyššom segmente“. „Rafale je pokusom spoločnosti Renault splniť si svoj dlhoročný sen. Tým bolo dokázať, že je značkou, ktorá je schopná vystúpiť do výšin a dosiahnuť najvyššie segmenty trhu,“ – povedal šéf francúzskeho konglomerátu Luca de Meo pri minuloročnom uvedení na trh. Tieto vyhlásenia jasne naznačujú, že Francúzi sa chcú zapojiť do boja o prémiových zákazníkov. Niet sa čo čudovať, veď generuje veľmi veľké príjmy. Bude mať teda pokus, ktorý Renault uskutočnil, pozitívny účinok?
Vzhľad modelu Renault Rafale
Pokiaľ ide o vzhľad, Rafale sa nemá na čo sťažovať. Jednou z vecí, ktoré upútajú pozornosť, je nový dizajn masky chladiča, ktorý reprezentuje nový dizajnový jazyk značky. Mriežku chladiča tvorí rad malých kosoštvorcov, ktoré vytvárajú trojrozmerný priestor okolo nového loga Renault v strede. V závislosti od verzie je umiestnené na sivom alebo modrom pozadí, ktoré sa nám zobrazí, keď sa naň pozrieme zo správneho uhla. Na vozidle sa nachádzajú aj svetlomety v tvare kosoštvorca, ktoré poznáme aj z faceliftovaného modelu Clio. Na zadnej časti upúta pozornosť nápis „Rafale“ s výrazným písmom a svetlá, ktorých tvar pripomína čínsku skladačku Tangram (štvorec je rozrezaný na sedem častí: päť trojuholníkov, jeden rovnobežník a jeden štvorec).
Renault Rafale. Kapacita batožinového priestoru
Rafale je kupé typu SUV s nízko položenou strechou. Francúzom sa však podarilo umiestniť batožinový priestor s objemom 630 litrov. Po sklopení zadných sedadiel sa batožinový priestor zväčší na 1 910 litrov. To určite uspokojí potreby rodiny na dovolenkovej ceste.
Interiér Renault Rafale. Dostatok miesta na nohy a multimédiá so službami Google
Keď už sme pri tom, ani dospelí sediaci vzadu sa nebudú sťažovať na pohodlie počas dlhých ciest. Nemusíme sa obávať, že by sme mali kolená pritlačené k sedadlu. Rafale ponúka v tejto oblasti 302 mm priestoru. Nechýba ani priestor nad hlavou. Renault zdôrazňuje, že je tu približne toľko miesta ako v novom Espace.
Presuňme sa dopredu. Tu okrem iného nájdeme 12,3-palcový prístrojový displej a 12-palcový displej multimediálneho systému. Informácie, ktoré sú pre vodiča najdôležitejšie, si môže prečítať na 9,3-palcovom head-up displeji.
Tí, ktorí radi používajú Mapy Google, určite ocenia, že nebudú musieť prepájať svoj telefón so systémom vozidla vždy, keď ho budú chcieť použiť. Systém openR link (s novým rozhraním), ktorý už poznáme z iných modelov francúzskeho výrobcu, totiž ponúka zabudované služby amerického giganta. Okrem už spomínaných máp majú používatelia prístup okrem iného k asistentovi Google a k 50 a viac aplikáciám (počet závisí od krajiny a verzie), ktoré si môžu stiahnuť z obchodu Play. Samozrejme, nechýba ani bezdrôtové pripojenie telefónu cez Android Auto a Apple CarPlay. Renault Rafale je vybavený aj systémom umelej inteligencie, ktorý napríklad navrhuje vypnutie klimatizácie, keď je niektoré okno spustené.
Mimochodom, stojí za zmienku, že niektoré funkcie vrátane presnej teploty možno nastaviť pomocou fyzických tlačidiel.
Pohon vozidla Renault Rafale. Zatiaľ nie je na výber
Renault Rafale je v súčasnosti k dispozícii len s jednou pohonnou jednotkou. Ide o hybrid pozostávajúci z 1,2-litrového trojvalcového preplňovaného benzínového motora. Dosahuje výkon 130 k a krútiaci moment 205 Nm. Spolupracujú s ním dva elektromotory. Prvý generuje 70 k a 205 Nm. Druhý, ktorý slúži ako štartér a alternátor, ponúka 34 k a 50 Nm. Celkový výkon tohto systému je 200 koní.
Systém poháňa predné kolesá a umožňuje Rafale zrýchliť na 100 km/h za 8,9 sekundy. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 180 km/h.
Ako jazdí Renault Rafale? Manévrovanie v úzkych uliciach nie je problém
Hybridný systém s benzínovým motorom 1,2 vo vozidle, ktoré sa snaží dostať do prémiového segmentu, sa nezdá byť veľmi zaujímavou perspektívou. Napriek tomu pohonná jednotka funguje celkom dobre. Bol navrhnutý tak, aby sa vozidlo vždy rozbehlo na elektrinu. Renault deklaruje, že v elektrickom režime môžeme pokryť až 80 % času jazdy po meste. Keď sa však do práce pustí aj benzínový motor, nemusíme sa báť, že by nás svojím zvukom obťažoval. Čiastočne je to vďaka dobrému odhlučneniu interiéru. Ak by som sa mal sťažovať na hluk, za zdroj tohto problému by som označil len oblasť okolo spätných zrkadiel.
Nanešťastie, pohon má aj svoje nevýhody. Keď máme v úmysle počas jazdy dynamicky zrýchliť, po silnom stlačení plynového pedála sa chvíľu nič nedeje. Dokonca ani v športovom režime sa Rafale neunáhli a na povel vodiča reaguje až po uplynutí tejto chvíle a ťahá dopredu. Počas pokojnej jazdy to, samozrejme, nebude problém, ale ak plánujete dynamicky zrýchľovať, mali by ste si manéver dôkladne naplánovať.
Renault tvrdí, že hybridný systém v modeli Rafale spotrebuje v kombinovanom cykle 4,7-4,9 litra. Ako to vyzerá v praxi? Počas testovacích jázd uskutočnených v Seville a jej okolí dosiahlo vozidlo priemernú spotrebu 8,7 litra v kombinovanom cykle. Treba však poznamenať, že spôsob jazdy mal len málo spoločného so zásadami ekologickej jazdy. Nasledujúci deň, pri druhom teste a oveľa pokojnejšej jazde, spotrebovalo vozidlo v priemere 5,3 litra na 100 km, čo je výsledok veľmi blízky výsledku deklarovanému výrobcom.
Problémom, ktorý stojí za to oceniť, je aj ovládanie Rafale. Volant aj v komfortnom režime kladie príjemný odpor. Hoci je vozidlo dlhé viac ako 4,7 m, pri manévrovaní v úzkych uliciach nerobí žiadne problémy. Je to vďaka pokročilému systému riadenia zadných kolies 4Control. Pri jazde rýchlosťou do 50 km/h sa zadné kolesá môžu natáčať o 5 stupňov v opačnom smere ako predné kolesá. Systém funguje aj pri vyšších rýchlostiach. Zadné kolesá sa vtedy otáčajú až o 1 stupeň v rovnakom smere ako predné kolesá. Vďaka tomu je vjazd do zákrut s týmto vozidlom veľmi príjemný.
Vybavenie Renault Rafale
Pokiaľ ide o výbavu, v súčasnosti existujú dve verzie: Techno a Esprit Alpine. Prvá verzia obsahuje nasledujúce prvky výbavy:
- 12,3-palcový displej prístrojovej dosky
- 12-palcová multimediálna obrazovka
- systém kontroly únavy vodiča
- obrátková kamera
- vyhrievanie volantu a predných sedadiel
- bezdrôtové pripojenie telefónu (cez Android Auto a Apple CarPlay)
- indukčná nabíjačka
- 20-palcové zliatinové disky
- sonics systém riadenia štyroch kolies
Vo variante esprit Alpine dostanete okrem iného aj:
- bezpečnostná funkcia výstupu
- systém monitorovania mŕtveho uhla
- elektricky zdvíhané veko batožinového priestoru
- 20-palcové hliníkové disky
Ceny Renault Rafale. Štandardná verzia bude čoskoro lacnejšia
Slovenské ceny Renaultu Rafale sa v súčasnosti začínajú od 39 900 eur. Od začiatku štvrtého štvrťroka 2024 však systém riadenia všetkých štyroch kolies zo základnej verzie výbavy vypadne. Na druhej strane vrcholný variant esprit Alpine stojí 43 900 eur. Na jeseň tohto roka by sa mala v ponuke objaviť aj nová verzia pohonu. Pôjde o plug-in hybrid s pohonom všetkých štyroch kolies s výkonom 300 k.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Víťaznú kartu teraz drží Renault. Pomôže značke eliminovať konkurenciu ponúkajúcu vozidlá SUV
Nové rodinné SUV značky Renault s dojazdom 1 000 km.
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.