Pravidlá, Správy, Zaujímavosti,

Vodiči porušujú zákon a vyhýbajú sa pokutám. Dobre vedia, že s novými predpismi vyhrávajú

3.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Cars and Travels). V posledných rokoch boli zavedené predpisy, ktoré mali byť zmenou k lepšiemu. Účinnosť nových predpisov sa ukazuje ako otázna. Hovoríme o minimálnej...

3.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Cars and Travels).

V posledných rokoch boli zavedené predpisy, ktoré mali byť zmenou k lepšiemu. Účinnosť nových predpisov sa ukazuje ako otázna. Hovoríme o minimálnej vzdialenosti od predchádzajúceho vozidla na rýchlostnej ceste alebo diaľnici. Vodiči sa tešia takmer beztrestnosti.

Hovoríme o minimálnej vzdialenosti od predchádzajúceho vozidla na rýchlostnej ceste alebo diaľnici.
Foto: shutterstock.com/Cars and Travels

Súčasné predpisy, ktoré boli zavedené v júni 2021, jasne stanovujú, aká má byť minimálna vzdialenosť od vozidla pred vami. Cieľom nových predpisov bolo bojovať proti skutočnej pohrome na diaľniciach a rýchlostných cestách, ktorou je jazda nárazník na nárazník.

Aká je minimálna vzdialenosť na diaľnici? Platí pravidlo „pol hodnoty rýchlosti“

Vodiči musia na diaľniciach a rýchlostných cestách dodržiavať pravidlo, podľa ktorého musia dodržiavať bezpečnú vzdialenosť od vozidla idúceho pred nimi. Autori pravidla vychádzali zo skúseností z nemeckých ciest, aby určili, aká by mala byť táto vzdialenosť. Správna vzdialenosť medzi vozidlami je polovica hodnoty rýchlomeru.

Pri jazde na diaľniciach a rýchlostných cestách je vodič povinný dodržiavať minimálnu vzdialenosť medzi vozidlom, ktoré riadi, a vozidlom pred ním v tom istom jazdnom pruhu. Táto vzdialenosť vyjadrená v metroch by nemala byť menšia ako polovica čísla vyjadrujúceho rýchlosť vozidla, ktoré vodič riadi, vyjadrená v kilometroch za hodinu.

Ak teda napríklad jazdíte rýchlosťou 100 kilometrov za hodinu, mali by ste dodržiavať vzdialenosť najmenej 50 metrov. Pri rýchlosti 120 km za hodinu to bude 60 metrov a pri rýchlosti 140 km za hodinu 70 metrov.

Aká je výška pokuty za jazdu „na nárazníku“? Napriek novým predpisom sa tento problém vôbec nezmenšil

V posledných rokoch boli zavedené predpisy o minimálnej vzdialenosti medzi vozidlami na diaľniciach a rýchlostných cestách, s cieľom zlepšiť bezpečnosť na cestách. Cieľom bolo znížiť počet dopravných nehôd a zmierniť ich následky.

Účinnosť týchto predpisov je však otázna. Mnohí vodiči ich nedodržiavajú a sankcie za ich porušenie sú pomerne nízke, čo vedie k beztrestnosti a nemotivuje vodičov k zodpovednému správaniu.

Foto: youtube.com/@gentlemanizavolantem2856
Nedostatočná kontrola: Policajné kontroly dodržiavania bezpečnej vzdialenosti nie sú dostatočne časté a dôsledné. To vedie k pocitovej beztrestnosti u vodičov, ktorí si myslia, že im nehrozí pokuta.
Foto: youtube.com/@gentlemanizavolantem2856

Existuje viacero dôvodov, prečo sa tieto predpisy nemusia ukazovať ako efektívne

  • Nedostatočná kontrola: Policajné kontroly dodržiavania bezpečnej vzdialenosti nie sú dostatočne časté a dôsledné. To vedie k pocitovej beztrestnosti u vodičov, ktorí si myslia, že im nehrozí pokuta.
  • Nízke pokuty: Pokuty za nedodržanie bezpečnej vzdialenosti sú pomerne nízke a neodrážajú závažnosť potenciálnych následkov dopravnej nehody.
  • Nedostatočná informovanosť: Niektorí vodiči nemusia byť dostatočne informovaní o nových predpisoch a o dôležitosti dodržiavania bezpečnej vzdialenosti.
  • Technické problémy: Niektoré vozidlá nemusia mať zabudované systémy, ktoré by vodiča upozornili na nedodržiavanie bezpečnej vzdialenosti.

Je dôležité, aby sa podnikli kroky na zvýšenie efektivity týchto predpisov. To by mohlo zahŕňať:

  • Zvýšenie počtu a intenzity policajných kontrol.
  • Zvýšenie pokút za nedodržanie bezpečnej vzdialenosti.
  • Zintenzívnenie informačných kampaní o dôležitosti dodržiavania bezpečnej vzdialenosti.
  • Zavedenie technických riešení, ktoré by vodiča upozornili na nedodržiavanie bezpečnej vzdialenosti.

Dodržiavanie bezpečnej vzdialenosti medzi vozidlami je kľúčové pre bezpečnosť na cestách. Je dôležité, aby si vodiči uvedomovali riziká a zodpovedne dodržiavali predpisy. Zároveň je nutné, aby sa orgány činné v trestnom konaní a štátne inštitúcie podieľali na zefektívnení vymáhania dodržiavania týchto predpisov.

Dodržiavanie bezpečnej vzdialenosti: Zákony a ich dôležitosť

Zákon o cestnej premávke na Slovensku ukladá vodičom povinnosť dodržiavať bezpečnú vzdialenosť medzi vozidlami. Táto povinnosť je kľúčová pre bezpečnosť na cestách a pomáha predchádzať dopravným nehodám.

Čo je to bezpečná vzdialenosť?

Bezpečná vzdialenosť je vzdialenosť medzi prednou časťou vášho vozidla a zadnou časťou vozidla pred vami, ktorá vám umožňuje bezpečne zastaviť, ak vozidlo pred vami náhle zabrzdí.

Ako zistím bezpečnú vzdialenosť?

Existuje viacero metód na zistenie bezpečnej vzdialenosti:

  • Dvojkrát dve sekundy: Toto je jednoduché pravidlo, ktoré hovorí, že by ste mali mať medzi sebou a vozidlom pred vami odstup aspoň dve sekundy. To znamená, že si vyberiete pevný bod pred sebou (napr. stĺp) a keď ho prejde vozidlo pred vami, začnete počítať. Ak k nemu dorazíte skôr ako za dve sekundy, mali by ste zvýšiť odstup.
  • Pravidlo 50 metrov: Toto pravidlo hovorí, že by ste mali mať medzi sebou a vozidlom pred vami odstup aspoň 50 metrov pri rýchlosti 90 km/h. Pre každých 10 km/h navyše by ste mali pridať 10 metrov k odstupu.
  • Pomocou tachometra: Niektoré autá majú zabudované systémy, ktoré vám pomôžu udržiavať bezpečnú vzdialenosť. Tieto systémy zvyčajne fungujú tak, že merajú vzdialenosť medzi vaším vozidlom a vozidlom pred vami a automaticky upravia vašu rýchlosť, aby ste udržali bezpečný odstup.
Čím rýchlejšie idete, tým väčší odstup potrebujete udržiavať.
Foto: shutterstock.com/Ariyasup

Faktory ovplyvňujúce bezpečnú vzdialenosť

Bezpečná vzdialenosť, ktorú potrebujete udržiavať, sa môže líšiť v závislosti od rôznych faktorov, ako napríklad:

  • Rýchlosť: Čím rýchlejšie idete, tým väčší odstup potrebujete udržiavať.
  • Počasie: V zhoršených poveternostných podmienkach, ako je dážď, sneh alebo hmla, je potrebný väčší odstup.
  • Stav vozovky: Ak je vozovka mokrá alebo šmykľavá, je potrebný väčší odstup.
  • Typ vozidla: Veľké nákladné autá a autobusy potrebujú väčší odstup ako osobné autá.

Dôsledky nedodržania bezpečnej vzdialenosti

Nedodržiavanie bezpečnej vzdialenosti môže mať vážne následky, ako napríklad:

  • Dopravné nehody: Nedodržanie bezpečnej vzdialenosti je jednou z najčastejších príčin dopravných nehôd.
  • Zranenia: Dopravné nehody spôsobené nedodržiavaním bezpečnej vzdialenosti môžu viesť k vážnym zraneniam alebo dokonca k úmrtiam.
  • Pokuty: Vodiči, ktorí nedodržiavajú bezpečnú vzdialenosť, môžu dostať pokutu.

Záver:

Dodržiavanie bezpečnej vzdialenosti medzi vozidlami je kľúčové pre bezpečnosť na cestách. Je to jednoduchá vec, ktorú môže urobiť každý vodič, aby pomohol predchádzať dopravným nehodám a chránil seba aj ostatných účastníkov cestnej premávky.

Zdroje:

  • Zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov

Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Robot zvyšujúci pevnosť konštrukcie sa presadil v mokrom betóne

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@아이티원-d4k). Keď si väčšina z nás predstaví čerstvo vyliaty betón, predstaví si materiál, ktorý by sa mal nechať vyschnúť čo…

Šokujúca pravda: Mikrovozidlá sú na cestách nebezpečnejšie než si myslíte!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CESVIMAP). Mikrovozidlá neabsolvujú tradičné nárazové testy, keďže ich typové schválenie to nevyžaduje. Napriek tomu, výsledky ukazujú, že kolízia s deformovateľnou…

Európske tradície zlomené: Prečo nový Mercedes CLA prichádza s čínskym motorom?

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoInnovationZone). Najnovšia generácia modelu Mercedes CLA prichádza s revolučným hybridným systémom, ktorý kombinuje spaľovací a elektrický pohon. Čo však vzbudzuje…

Hit v úspore nákladov: Prečo Dacia Sandero (nielen) v Nemecku valcuje konkurenciu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DeepEnergy26). Dacia Sandero s plynovou inštaláciou je v súčasnosti najlacnejším novým vozidlom v Nemecku. Prejdenie 1 km týmto vozidlom stojí…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov