4.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@crospotter13).
Výrobné náklady elektromobilov sú v priemere o 40 až 50 percent vyššie ako v prípade automobilov so spaľovacím motorom. Podľa generálneho riaditeľa korporácie Stellantis by preteky v znižovaní nákladov mohli viesť k hľadaniu dodávateľov v krajinách, ako sú India, Turecko, Maroko a Mexiko. Pre európskych dodávateľov by to znamenalo vlnu bankrotov, pričom mnohé takéto spoločnosti už hromadne prepúšťajú.

Foto: youtube.com/@crospotter13
Potreba prechodu na elektrické vozidlá je pre mnohých výrobcov veľkou výzvou. Veľké koncerny investujú milióny eur do nových modelov, modernizujú závody a zavádzajú technologické zmeny v celom dodávateľskom reťazci. Významným problémom sa ukazujú byť aj výrobné náklady, ktoré sú v mnohých prípadoch až o 50 % vyššie ako v prípade automobilov poháňaných tradičným spaľovacím motorom.
Výroba elektromobilov je príliš drahá. Začínajú sa preteky v znižovaní nákladov
To na druhej strane znamená, že čoraz viac automobiliek sa snaží ešte viac spoliehať na diely dodávané z mimoeurópskych krajín. Krajiny ako India, Turecko, Maroko a Mexiko ponúkajú automobilové komponenty o 40 % lacnejšie v porovnaní s dielmi vyrobenými v Európe. Podľa Carlosa Tavaresa – riaditeľa spoločnosti Stellantis – musia západní dodávatelia automobilového priemyslu rýchlo prispôsobiť svoju ponuku požiadavkám trhu. Inak im hrozí, že v najbližších rokoch skrachujú.
Teraz už nie sme v pretekoch o ekologickú transformáciu, ale v pretekoch o zníženie nákladov. Pre dodávateľov automobilových komponentov to znamená obrovskú záťaž. V Európe už mnohí známi výrobcovia komponentov zápasia s problémami.
– CARLOS TAVARES
Žiaľ, pre mnohé spoločnosti to znamená reštrukturalizáciu a často aj hromadné prepúšťanie. Takýmto problémom čelia okrem iných aj nemecké spoločnosti Bosch, ZF Friedrichshafe a Continental. Ešte pred niekoľkými rokmi zamestnávali nemecké podniky dodávajúce komponenty pre automobily so spaľovacím motorom 310 000 ľudí, podľa posledných odhadov sa ich počet znížil takmer o tretinu.

Foto: shutterstock.com/Antonello Marangi
Dopyt po elektromobiloch klesá. Stále sú príliš drahé
Riaditeľ spoločnosti Stellantis zároveň konštatuje, že v čase, keď automobilky zdvojnásobujú a strojnásobujú svoje úsilie o splnenie požiadaviek elektrifikácie, dopyt po elektromobiloch v Európe výrazne klesá. Mnohé krajiny znížili dotácie na batériové modely, čo sa prejavilo v oveľa menšom záujme o takéto vozidlá. Príkladom je nemecký trh, kde došlo k výraznému poklesu predaja elektromobilov po tom, ako vláda zrušila dotácie.
V snahe urobiť elektromobily dostupnejšími plánuje spoločnosť Stellantis uviesť na trh v USA model Jeep za menej ako 25 000 USD. Aj v Európe chce spoločnosť uľahčiť kúpu vozidla s nulovými emisiami uvedením nového modelu Citroen e-C3 s cenou 23 tis. eur. Koncern tiež uzavrel partnerstvo s čínskym spoločným podnikom, ktorého výsledkom má byť uvedenie malého elektromobilu Leapmotor T03 za menej ako 20 tis. eur.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Ďalšie obavy vyvoláva prepúšťanie. Celé odvetvie má vážny problém
Veľké prepúšťanie v Nemecku potvrdené. O prácu príde 3500 ľudí
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.