4.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@volkswagen).
Spoločnosť CarIndustry Analytics skúmala výrobcov automobilov z hľadiska ich ziskovosti a toho, kto a koľko zarobí na jednom predanom aute. Jednoznačne dominuje istý výrobca z Talianska.
Na účely analýzy sa zozbierali údaje o 24 výrobcoch automobilov. Išlo o spoločnosti z Európy, USA, Japonska, Južnej Kórey, ako aj o dvoch výrobcov z Číny. Významné je, že tržby týchto spoločností v predchádzajúcom roku vzrástli o 11 % v porovnaní s rovnakým obdobím v roku 2022, a to na 2,25 bilióna eur.
Uvedený nárast nie je spôsobený vyšším predajom, ale vyššími cenami automobilov. Najväčší nárast tržieb zaznamenali spoločnosti Volkswagen, Toyota a Stellantis. Tie predstavovali 15, 11 a 6 % v uvedenom poradí.
Uvedený rebríček sa výrazne zmení, ak sa pozrieme na ziskovosť. V roku 2023 bol prevádzkový zisk týchto 24 výrobcov 187,8 mld. Pripomeňme si, že pod týmto výkazom sa rozumejú peniaze zarobené po odpočítaní nákladov potrebných na prevádzku podniku. Ukazuje sa, že tento výsledok je až o 18 % vyšší ako v roku 2022 (159,4 mil. EUR v roku 2022).
Zisk na predané vozidlo: dominancia Ferrari
Lídrom z hľadiska tržieb z predaja v roku 2023 bolo… Ferrari, ktorého vozidlá od začiatku januára do konca decembra zlákali len 13 663 zákazníkov (o 3,3 % viac ako v predchádzajúcom roku).
Napriek tomu celkové tržby výrobcu dosiahli 5,97 miliardy eur, čo predstavuje nárast o 17 %. Znamená to, že talianskej spoločnosti sa podarilo predať viac drahých automobilov ako v predchádzajúcom roku a zarobiť viac peňazí v iných oblastiach podnikania, ako je Formula 1, merchandising atď..
Prevádzkový zisk talianskej značky dosiahol 1,61 miliardy eur, čo predstavuje neuveriteľných 27 % celkových príjmov. Inými slovami, Ferrari si ponechalo 27 eurocentov z každého získaného 1 eura. Rok predtým to bolo 24 eurocentov.
Zisk z predaného vozidla: druhé Porsche
Druhé miesto obsadila spoločnosť Porsche so ziskom 7,28 miliardy eur a tržbami 40,53 miliardy eur. Prevádzková marža tohto výrobcu zostala stabilná na úrovni 18 %. V prípade nemeckej spoločnosti má na takúto dobrú ziskovosť vplyv predovšetkým jej oku lahodiaci vzhľad.
Teda model 911, ktorý v roku 2023 zaznamenal najvyšší nárast predaja v sortimente. Na druhej strane, vozidlá SUV značky Porsche, t. j. modelové rady Macan a Cayenne, sa na celosvetovom objeme podieľali 55 %.
Nemci vlani zarobili pri predaji jedného auta v priemere 22 747 EUR. Hoci ide o vynikajúci výsledok, je jednoznačne horší ako v prípade Ferrari! Táto talianska spoločnosť zarába dokonca viac ako Porsche pri mnohonásobne menšom počte predajov – až 117 927 € na každom aute!
Kto koľko zarobí na predanom aute?
- Ferrari: 117 927 eur
- Porsche: 22 747 eur
- JLR: 8 511 eur
- BMW: 7 236 eur
- Mercedes: 6 992 eur
- Tesla: 4 448 eur
- Stellantis: 3 624 eur
- Subaru: 2 860 eur
- Isuzu: 2 826 eur
- Toyota: 2 780 eur
- Kia: 2 628 eur
- Volvo: 2 526 EUR
- Hyundai: 2 506 eur
- Volkswagen Group: 2 443 EUR (spolu s Porsche)
- Honda: 1 775 eur
- General Motors: 1 697 EUR
- BYD: 1 607 EUR
- Mitsubishi: 1 601 EUR
- Mazda: 1 199 EUR
- Ford: 1 119 EUR
- Renault: 1 112 EUR
- Nissan: 1 088 EUR
- Suzuki: 898 EUR
- GWM: 284 EUR
- Aston Martin: -19 358 EUR
Obrovské zlepšenie pre Britov
Najväčšie zlepšenie prevádzkovej marže v roku 2023 zaznamenala britská spoločnosť JLR. Príchod nových generácií modelov Range Rover a Range Rover Sport spolu so solídnym výkonom modelu Defender umožnili skupine odraziť sa od straty v roku 2022 (-1,9 %) a v roku 2023 dosiahnuť zisk 11 %.
Toyota, do ktorej patria značky Lexus, Daihatsu a Hino, zaznamenala druhý najvyšší rast prevádzkovej marže po spoločnosti JLR. Na druhej strane Aston Martin, ktorý je stále v červených číslach, znížil stratu na jedno predané auto z 24 900 EUR na 19 358 EUR.
V prípade spoločnosti Tesla, ktorá zaznamenala nový rekord v podobe viac ako 1,8 milióna predaných automobilov, klesol prevádzkový zisk z 12,72 miliardy eur v roku 2022 na 8,05 miliardy eur v roku 2023.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Prvý kontakt s Ferrari 12Cilindri: Taliani hovoria otvorene o tom, čo je v motorizme dôležité
VW Golf GTI Clubsport – najvýkonnejší sériový Golf s predným pohonom
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.