5.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@motorcyclenewsdotcom).
Je to motorka, ktorá medzi konzervatívcami vyvolala obrovský rozruch. Harley nemá právo stáť vedľa elektrického. Američania však radi experimentujú a občas sa stane, že tancujú na krehkom ľade. Presne to sa stalo v prípade modelu Livewire. Poznajú ho tí, ktorí sa zaoberajú motorkami. Pre ostatných je to príbeh z machu a papradia, ktorý sa nikdy nestal. A predsa
Oficiálne už neexistuje, ale stále existuje. V roku 2019 sa objavila pod značkou Harley a o tri roky neskôr vznikla samostatná divízia Livewire s elektrikármi, aby sa vytvoril dopyt a zároveň ponuka. Minulý rok výrobca spustil predaj elektrovozidiel pod novou značkou vo viacerých európskych krajinách. Sú tu okrem iného Nemecko, Francúzsko a Spojené kráľovstvo. V súčasnosti portfólio zahŕňa tri, vlastne dva modely. Ide o model S2, ktorý sa dodáva v dvoch verziách, a model Livewire One. Ten má s originálom najviac spoločného a podobné špecifikácie.
Elektrina je tu
V roku 2010 spoločnosť Harley vytvorila divíziu s mottom „staviame elektrickú“. Prvé kusy sa mohli na uzavretých testovacích cestách objaviť o päť rokov neskôr. Na oficiálny debut sme si počkali ďalšie štyri. V záujme urýchlenia realizácie a výskumných prác bolo nadviazané partnerstvo s americkou spoločnosťou Alta. Práve títo ľudia sú zodpovední za elektrický cross. Zaujímavé je, že táto značka pred niekoľkými rokmi zmizla z automobilovej mapy. Čo však zostalo, bola značka Livewire. Dvojkolesové vozidlo, ktoré vyvoláva extrémne emócie. Pre puristov je to profanácia H-D a pre gadgetov endorfínová bomba. Škoda, že sa nadšenie nepremietlo do skutočného záujmu a predaja. Možno bola problémom cena, ktorá v roku 2019 presiahla 35 000 eur.
Na druhej strane sa s niektorými takýmito strojmi stretneme v Európe. Model Livewire sa vzhľadovo nijako prehnane neviaže na iné beštie amerického výrobcu, ale ťažko mu uprieť pôvab. Kdekoľvek sa objaví, vzbudí všeobecný záujem. Pred niekoľkými rokmi sme mali možnosť otestovať tento motocykel v našich domácich podmienkach. Každá zastávka pri nabíjačke zahŕňala tucet otázok od náhodných vodičov batériových áut. Nemohli uveriť, že Američania mohli vytvoriť niečo podobné. Iní ich posielali späť ku klasickému distribútorovi, zatiaľ čo nadšenci priemyselného umenia pózovali pri fotkách. Zaujímavá psychológia všedného dňa. Predpokladáme, že dnes by situácia mohla vyzerať podobne.
Opatrne s plynom
Livewire má veľkú triedu. Na prvý pohľad zaujme svojím nízko položeným hnacím ústrojenstvom, ktoré prospieva stabilite a manévrovateľnosti. Je to prvý Harley, ktorý tak dobre zatáča. Jazda na ňom je trochu ako jazda na motocykli s režimom turbo. Poslúcha vaše príkazy takmer bez zadrhnutia. Musíte si však dávať pozor na trakciu. Krútiaci moment 116 Nm je k dispozícii od začiatku. Výkon je nastavený na 106 koní. K dispozícii sú štyri jazdné režimy a jednotlivé nastavenia si môžete prispôsobiť. Výrazne môžeme ovplyvniť reakcie motora na krútenie volantom, citlivosť trakčnej kontroly a silu rekuperácie. Posledná možnosť nám umožňuje siahať po brzde oveľa menej často. Američania to dotiahli do konca a jazda na ňom je veľmi zábavná.
Pri zahryznutí sa do Harleya sa oplatí použiť metódu malej lyžičky. Prudké pootočenie plynom má za následok katapultáž na stovku približne za 3 sekundy. Pružnosť je tiež skvelá. Za podobný čas posunieme ručičku tachometra zo 100 na 140 km/h. Tu sa všetko deje veľmi rýchlo, ale maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 180 km/h. Ak by sme presunuli dve kolesá na štyri, mohli by sme nadviazať na Porsche Taycan.
Američania pomenovali svoju jednotku Revelation. Toto „zjavenie“ neprinieslo veľké predajné výsledky, ale poskytlo alternatívu a ukázalo, že aj na dvoch kolesách je možné byť nápaditý.
Harley vydáva zaujímavé zvuky. Zvyšujú sa so zvyšujúcou sa rýchlosťou. Svojich pasažierov tiež obklopuje ochranným dáždnikom z rozsiahlej elektroniky a mechaniky. Adaptívne odpruženie bezchybne spolupracuje so srdcom pohonu a kalibráciou trakčnej kontroly. Skúsený jazdec na horských serpentínach sa naučí koexistovať so strojom ako Valentino Rossi. Chce to čas a odvahu. Zážitok je tu trochu iný ako pri motorkách s benzínovým pohonom.
Ako na bicykli
Okrem skvelého výkonu má Harley aj ďalšie výhody. V prvom rade je to ovládateľnosť. Na suchej ceste jazdí ako na strunke. Na mokrej vozovke ho drží na uzde trakčná kontrola, ale oplatí sa na ňu dávať pozor. V meste presvedčí dobrým rozložením hmotnosti a obratnosťou. Ťažko nájsť v palete tohto výrobcu iný motocykel, ktorý by bol rovnako obratný. Jazda na American Electric je veľmi zábavná. Vďaka plynulému chodu je aj spotreba energie pomerne priaznivá. Priemerná spotreba okolo 10 kWh znamená dojazd 150 kilometrov. Silnejším zošliapnutím plynu sa táto vzdialenosť skráti na polovicu.
Harley sa dá nabíjať pomocou jednosmerného alebo striedavého prúdu. Hodina by mala stačiť na naplnenie batérie s kapacitou 15,5 kWh. Z domácej zásuvky sa tento proces predĺži na 7 až 8 hodín.
Livewire sa najlepšie cíti v meste
Elektrický Američan je ukážkou sily a schopností. Od jeho uvedenia na trh uplynulo päť rokov a stále je exotickým zjavom v uliciach európskych miest. To isté platí aj o reklamách na trhu s náhradnými dielmi. Počet vozidiel na predaj by ste mohli spočítať na prstoch dvoch rúk. Všetky majú spoločný skromný počet najazdených kilometrov a pomerne vysokú cenu. Na Harley (ročníky 2019 a 2020) musíte minúť od 18 600 do 28 000 eur. Tu musíme zdôrazniť, že nový v základnej verzii stál v roku 2019 približne 35 000 eur.
Ide o ponuku pre tých, ktorí sa neboja alternatív. Netrápia ich schémy a lopoty. Majú tiež prístup k nabíjaniu doma alebo v práci. Na nie príliš dlhé vzdialenosti bude Livewire fungovať perfektne. Ľahko sa s ňou spriatelíte a oťukáte. Motocykel má aj svoje obmedzenia. V prvom rade je to dojazd. Jazdiť na ňom po diaľnici je šialenstvo, hoci sieť verejných nabíjačiek mu umožňuje v obmedzenej miere roztiahnuť krídla. Oveľa lepšie si vedie na okresných cestách. A stále vyzerá skvele.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
BMW vytvorilo monštrum. Má dve kolesá, dva valce a dva litre objemu
GWM Souo S2000GL je čínske Gold Wing s osemvalcovým motorom
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.