7.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@kirstendirksen).
Na toto parkovisko sa zmestí až 200 bicyklov. Zároveň v meste nezaberá takmer žiadne miesto. Ako to Japonci vymysleli? A má tento nápad šancu na realizáciu aj v iných častiach sveta vrátane slovenských miest?
Na Slovensku sa bicykle nachádzajú na špeciálnych stojanoch, ale aj na tých, ktoré sú pripevnené lankom na plotoch, stĺpoch alebo stĺpoch verejného osvetleni. V Holandsku je to ešte horšie. Bicykle totiž jednoducho ležia v hromadách na chodníkoch. V Japonsku to neprichádza do úvahy. Tam sú zriadené špeciálne parkoviská pre bicykle.
Podzemné automatické parkovisko pre bicykle je výsledkom architektonického origami
Parkovanie bicyklov je spojené s rovným a vyhradeným priestorom, kde môže cyklista jednoducho zastaviť svoj bicykel. Problémom však je, že takéto miesta v japonských mestách neexistujú. Tam sa uplatňuje architektonické origami. Šetrenie priestorom je posvätnou zásadou. Aj pokiaľ ide o parkovanie bicyklov. Preto Japonci prišli s ďalším nápadom. Pod chodníkmi kopú hlboké studne. Pod nimi sú potom umiestnené stojany na bicykle. Prepravu bicykla z „povrchu“ do podzemného parkoviska zabezpečuje robot.
Princíp je teda jednoduchý. Cyklista pristaví bicykel k zariadeniu, ktoré trochu pripomína skriňu. Pomocou špeciálneho čipu pripevneného na bicykli povolí parkovanie. V tomto momente (a po uistení sa, že majiteľ bicykla stojí v bezpečnej vzdialenosti a vzal si z bicykla napríklad peňaženku) robot zdvihne bicykel, zostúpi s ním pomocou výťahu na vhodnú plošinu a nechá ho na vyhradenom stojane. Keď jazdec opäť potrebuje vozidlo, autorizuje jeho prevzatie pomocou karty RFiD a bicykel sa objaví na povrchu. Proces zaparkovania a vyzdvihnutia vozidla z parkoviska trvá približne 30 sekúnd. Do jedného podzemného parkoviska sa zmestí približne 200 bicyklov.
Japonské parkovanie bicyklov je šikovné a kompaktné
Japonský vynález je naozaj šikovný a používa sa v krajine kvitnúcich čerešní. Po prvé preto, že nevyžaduje generovanie priestoru na parkovanie bicyklov. Prakticky celá infraštruktúra je ukrytá pod zemou. Po druhé, cyklista sa nemusí báť, že sa mu niekto rozhodne bicykel ukradnúť. Bez autorizačných údajov takáto možnosť neexistuje.
Ťažkosti sa v skutočnosti týkajú jednej otázky. Cena konštrukcie. Určite nie je lacná. Okrem toho je tu ďalšia pochybnosť vnímaná zo slovenského pohľadu. V súvislosti s nedávnymi búrkami by si takéto parkoviská vyžadovali premyslený systém odvodnenia. Aby po intenzívnej búrke neboli bicykle utopené v kovovej studni.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Môže sa bicykel umývať v samoobslužnej autoumyvárni? Táto otázka je zložitejšia, než sa môže zdať
Tlak v pneumatikách pre bicykle: Tento tlak je ideálny
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.