8.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@MGMotorEurope).
Elektromobilom z Kráľovstva stredu sa v Európe darí čoraz viac. V prvom štvrťroku 2024 sa ich predaj zvýšil o 23 % v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Z Číny však neznamená „čínske“ a očakávané sankčné clá by mohli poškodiť najmä… Európu.
Čínskym automobilkám sa v Európe nedarí. Okrem MG, ktorá si v prvom štvrťroku tohto roka našla 58 524 kupcov pre svoje autá, ostatné „prepadli“ s 10 000 kusmi.
V prípade elektromobilov z Číny sa však úspech pomaly hlási o slovo. No ich predaj od januára do apríla oproti rovnakému obdobiu roku 2023 vzrástol o 23 %. Celkovo sa na ich kúpu nechalo zlákať 119 300 zákazníkov.
Elektromobily z Číny, ale nie čínske
Podľa správy spoločnosti Schimdt Autmotive Research, ktorá analyzuje predaj batériových vozidiel na starom kontinente, približne každý piaty elektrický automobil zakúpený v prvom štvrťroku tohto roka pochádza z Číny.
Je tu však jeden zvrat. No 54 % registrácií tvorili západné a japonské značky vyrábajúce svoje vozidlá v Ríši stredu, vrátane Tesly, Renaultu a Hondy. Zvyšok pripadol na čínske spoločnosti vrátane MG a BYD.
V súčasnosti stojí výroba automobilov v Číne oveľa menej ako v Európe. Preto spoločnosti zo starého kontinentu, ako napríklad Renault, vyrábajú svoje autá tam a potom ich dovážajú do Európy.
Analytici UBS minulý rok odhadli, že čínska spoločnosť BYD, ktorá je údajne mimoriadne podporovaná vládou v Pekingu, má až o 25 % nižšie výrobné náklady ako európski výrobcovia.
Rozhodnutie o clách k neskoršiemu dátumu
Krajiny Európskej únie sú v súčasnosti preferovaným trhom pre čínske spoločnosti, už len kvôli iba 10-percentným clám. To sa však môže čoskoro zmeniť. Rozhodnutie o zavedení dodatočného odvodu sa malo uskutočniť začiatkom júna. Európska komisia ho však kvôli voľbám do EP odložila.
Brusel medzitým ukončuje vyšetrovanie možnej pomoci Pekingu čínskym výrobcom elektromobilov. Svoje zistenia má oznámiť 4. júla.
Šéfovia popredných automobilových spoločností – od Tesly cez Mercedes až po Volkswagen – kritizovali plán na zavedenie ciel na autá vyrobené v Číne. Obávajú sa škodlivých odvetných opatrení zo strany Pekingu. Ak by k tomu došlo, obzvlášť tvrdo by boli zasiahnuté spoločnosti BMW, Mercedes a Volkswagen.
Olej do ohňa priliala skutočnosť, že v máji USA oznámili zvýšenie ciel na čínske autá z predchádzajúcich 25 na 100 %.
Musí existovať kompromis?
V súčasnosti nie sú k dispozícii žiadne konkrétne informácie o tom, o koľko by sa mohlo zvýšiť clo na autá z Číny v Európe. Aj keď vyšetrovanie preukáže dotácie Pekingu pre tamojšie automobilky, a to sa na 99 % stane, najlepším riešením bude…. kompromis.
Európska komisia musí byť bezpochyby opatrnejšia ako vláda USA. Malé zvýšenie ciel by nemalo ohroziť vzťahy s Čínou, ale nasledovanie kurzu nastoleného USA by určite malo vplyv na starý kontinent.
Peking by tiež mohol reagovať zvýšením ciel. Okrem toho by zaviedol zvýšenie cien dôležitých materiálov a komponentov na výrobu elektromobilov alebo by jednoducho zmrazil ich dodávky.
Bez ohľadu na to by čínske autá boli v Európe stále dostupné. Podľa správy agentúry Reuters výrobcovia z kráľovstva stredu v súčasnosti nepodhodnocujú, ale v skutočnosti výrazne zvyšujú ceny svojich automobilov, aby maximalizovali zisky.
Môžu si to dovoliť aj po pripočítaní nákladov na dopravu a ďalších poplatkov. Je to preto, lebo mnohí výrobcovia zo Stredného kráľovstva optimalizovali výrobné náklady v rámci celého dodávateľského reťazca. Ba, niektoré spoločnosti, ako napríklad BYD, vyrábajú trakčné batérie a väčšinu komponentov potrebných pre autá samy.
Okrem toho sú tam náklady na pracovnú silu alebo energiu výrazne nižšie ako v Európe.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Nové SUV pre Európu bude mať premiéru v júli. Pre Daciu je to zlá správa, pretože bude lacné a módne
Európa dostane nové smart SUV. Módny, dobre vybavený bude hrozbou pre modely vyššej triedy
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.