Pravidlá, Tipy, Zaujímavosti,

Klasifikácia viskozity. Čo je to viskozita oleja a aký význam má pre motor?

9.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Ensuper). Motorový olej patrí medzi kvapaliny, ktorých vlastnosti sa ťažko merajú organolepticky. Bez laboratórnych meraní nemôžeme zistiť, z akých základov sa skladá a aké prísady...

9.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Ensuper).

Motorový olej patrí medzi kvapaliny, ktorých vlastnosti sa ťažko merajú organolepticky. Bez laboratórnych meraní nemôžeme zistiť, z akých základov sa skladá a aké prísady obsahuje. Namiesto toho si často všimneme, že na pohľad je jeden olej redší a druhý hustejší. Stručne povedané, posudzujeme jeho viskozitu. Spoločnosť ENEOS vysvetľuje, čo je to viskozita a aký je jej význam pre motor? Dozvieme sa aj o jej klasifikácii.

Klasifikácia viskozity. Čo je to viskozita oleja a aký význam má pre motor?
Foto: shutterstock.com/Ensuper

Viskozita oleja ako fyzikálna veličina

Tento parameter je dokonca „hmatateľný“ a má zásadný význam pre každý spaľovací motor. Viskozita je veličina, ktorá určuje schopnosť kvapaliny prúdiť pri určitej teplote. Čím je teplota nižšia, tým pomalšie olej tečie. A naopak.

So zvyšujúcou sa teplotou sa viskozita oleja znižuje, vďaka čomu sa olej rýchlejšie dostáva do mazaných oblastí. V súlade s touto myšlienkou by malo platiť, že sa spoliehame na oleje, ktoré budú mať pri nízkych teplotách čo najnižšiu viskozitu (rýchlo a prenikavo sa dostanú do mazaných oblastí). Bohužiaľ, nie je to také jednoduché. Tá istá viskozita, ktorej znížením získame rýchlejší prietok a lepšiu dostupnosť k mazaným častiam, má v samotnom procese ochrany trecích plôch opačnú úlohu. Od olejového filmu, ktorý vytvára mazacia kvapalina, sa vyžaduje, aby bol čo najviskóznejší a mal tak dobrú priľnavosť k mazaným prvkom, t. j. aby ich chránil.

Ako pracuje motorový olej automobilu?

Ideálny produkt je teda taký, ktorý funguje na oboch týchto hraniciach a zároveň si zachováva svoje parametre.

Klasifikácia viskozity motorových olejov

S cieľom usporiadať trh s olejmi používanými v automobilovom priemysle vytvorila medzinárodná organizácia Society of Automotive Engineers (SAE) klasifikáciu olejov podľa ich viskozity. Na základe tohto parametra sa motorový olej delí do 14 tried. Prvých šesť, označených číslom pred písmenom W, určuje maximálnu viskozitu, ktorú môže olej dosiahnuť pri teplotách pod bodom mrazu.

Viskozita je veličina, ktorá určuje schopnosť kvapaliny prúdiť pri určitej teplote.
Foto: youtube.com/@1AAuto

Tieto triedy sú 0W, 5W, 10W, 15W, 20W a 25W.

Nižšie číslo znamená, že olej môže pracovať pri nižších teplotách. Tento parameter je dôležitý najmä pri štartovaní motora v zime. Ďalšie stupne sú letné stupne. Podľa uvedenej klasifikácie sa uvádzajú za písmenom W a predstavujú informácie o viskozite oleja pri 100 a 150 stupňoch Celzia. Existuje osem tried: W8, W12, W16, W20, W30, W40, W50, W60.

Ktorý olej bude najlepší v našej zemepisnej šírke?

Pravdepodobne pôjde o výrobky zaradené medzi 5W30(40) a 10W40. Zaujímavé je, že vytvorenie niektorých tried nie je ani možné bez mnohých drahých technologických patentov, takže nie každý výrobca si môže dovoliť predstaviť celý sortiment mazív rozdelený podľa klasifikácie SAE.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Ako často meníte olej v motore? Je to o najazdených kilometroch alebo o čase?

Jazdíte prevažne v meste? Skontrolujte, či má vaše vozidlo dobrý olej


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Robot zvyšujúci pevnosť konštrukcie sa presadil v mokrom betóne

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@아이티원-d4k). Keď si väčšina z nás predstaví čerstvo vyliaty betón, predstaví si materiál, ktorý by sa mal nechať vyschnúť čo…

Šokujúca pravda: Mikrovozidlá sú na cestách nebezpečnejšie než si myslíte!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CESVIMAP). Mikrovozidlá neabsolvujú tradičné nárazové testy, keďže ich typové schválenie to nevyžaduje. Napriek tomu, výsledky ukazujú, že kolízia s deformovateľnou…

Európske tradície zlomené: Prečo nový Mercedes CLA prichádza s čínskym motorom?

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoInnovationZone). Najnovšia generácia modelu Mercedes CLA prichádza s revolučným hybridným systémom, ktorý kombinuje spaľovací a elektrický pohon. Čo však vzbudzuje…

Hit v úspore nákladov: Prečo Dacia Sandero (nielen) v Nemecku valcuje konkurenciu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DeepEnergy26). Dacia Sandero s plynovou inštaláciou je v súčasnosti najlacnejším novým vozidlom v Nemecku. Prejdenie 1 km týmto vozidlom stojí…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov