10.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@shawn.collisionrepair).
Z údajov poisťovní jasne vyplýva, že v prvom štvrťroku 2024 bola priemerná cena opravy karosérie elektromobilu jednoznačne vyššia ako rovnaká operácia v prípade vozidla so spaľovacím motorom. Z čoho tento rozdiel vyplýva? A je pravdepodobné, že sa v budúcnosti zníži?
Vysoké náklady na opravu elektromobilov pri nehode sú pomerne frekventovanou témou, ktorá je opradená mnohými mýtmi. Stojí oprava elektromobilu toľko? Neoplatí sa to a počet celkových škôd exponenciálne narastá?
O tejto téme sa stále veľa diskutuje. Dôležité informácie môžu poskytnúť údaje spoločnosti Mitchell zo San Diega v Kalifornii (USA). Tá vypracúva štatistiky pre poisťovne. Spracúva 300 spoločností a 20 000 lokalít. Ročne to znamená analyzovať desiatky miliónov poistných udalostí, hoci len z amerického trhu.
Celkové škody sa zvyšujú
Ako vyzerajú údaje? Po prvé, počet celkových škôd v prípade spaľovacích a elektrických modelov je podobný. V prípade elektromobilov je to približne 9,93 % celkových škôd a v prípade modelov so spaľovacím pohon približne 9,51 %. Do úvahy sa berú autá z roku 2021 a novšie.
Treba však poznamenať, že počet celkových škôd dynamicky rastie (v oboch skupinách vozidiel). V prvom štvrťroku 2024 je o 30 % vyšší ako v treťom štvrťroku 2023 a o 8 % vyšší ako vo štvrtom štvrťroku 2023. Trend je jednoznačne stúpajúci. Prečo?
Rastúce náklady na opravu automobilov (bez ohľadu na typ pohonu) sú okrem iného spôsobené rastúcou technologickou vyspelosťou a existenciou drahých a komplexných riešení, ktoré poisťovniam často prinášajú väčšiu výhodu pri vyhlásení totálnej škody.
Opravy karosérií elektromobilov sú drahšie
Koľko v priemere stojí oprava vozidla s pohonom na elektrický pohon a s pohonom na alternatívny pohon? V prípade modelu so spaľovacím motorom hovoríme v priemere o 4703 USD. V prípade vozidla na elektrický pohon je to už 6066 dolárov. Rozdiel teda dosahuje 29 %.
Aké sú toho dôvody? Hlavným z nich je, že priemerný elektromobil sa opravuje dlhšie (presnejšie: servisy na ňom strávia dvakrát viac hodín). Je to spôsobené tým, že servisné práce často zahŕňajú demontáž trakčnej batérie.
Každá hodina stojí peniaze (v organizáciách ASO zvyčajne veľa…), takže to zvyšuje náklady. Medzi ďalšie dôvody patrí slabá dostupnosť náhradných a použitých dielov, ako aj recyklovaných dielov. Pri opravách vozidiel s ICE ich servisy používajú pomerne často, zatiaľ čo pri modeloch EV sú možnosti menšie.
Tesla pod lupou
Aké autá sa zohľadnili v štatistikách? Všetky elektrické a spaľovacie autá (od roku 2021) na cestách v USA, ale najmä Tesla Model 3 a Model Y, ako aj Ford Mustang Mach-E. Ide o elektromobily, ktoré sú v zámorí najpopulárnejšie.
Aké môžu byť vyhliadky, pokiaľ ide o ceny opráv elektrických vozidiel po nehode? Automobily sú vo všeobecnosti čoraz zložitejšie, počítačovo vybavené a ich oprava je drahšia. Dá sa však očakávať, že ceny opráv elektromobilov v budúcnosti nebudú o toľko vyššie ako ceny opráv spaľovacích vozidiel.
Čím populárnejšími sa tieto autá stanú, čím viac dielov (vrátane náhradných a použitých) sa objaví na trhu, čím viac mechanikov si s nimi bude vedieť poradiť – tým silnejšie budú ceny opráv klesať. To bude mať okrem iného za následok väčší záujem o modely EV zo strany vozových parkov, požičovní a finančných inštitúcií, pre ktoré je parameter celkových nákladov na vlastníctvo mimoriadne dôležitý.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Stlačte toto tlačidlo raz týždenne, dokonca aj v zime. Inak vás čaká drahá oprava
Je to mechanik roka? Pozrite sa, čo robil na verejnom parkovisku
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.