Tipy, Zaujímavosti,

Dovoz áut z Japonska – fakty a mýty o japonskom automobilovom trhu

11.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@illiminate). Autá z Japonska majú často nízky počet najazdených kilometrov, sú v pomerne dobrom stave a dajú sa kúpiť na aukciách áut v Japonsku. Pre...

11.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@illiminate).

Autá z Japonska majú často nízky počet najazdených kilometrov, sú v pomerne dobrom stave a dajú sa kúpiť na aukciách áut v Japonsku. Pre bežného človeka môže byť kúpa ojazdeného vozidla v krajine čerešňového kvetu komplikovaná a časovo náročná. Oplatí sa investovať do takéhoto auta?

Dovoz áut z Japonska – fakty a mýty o japonskom automobilovom trhu.
Foto: youtube.com/@illiminate

Aký je japonský automobilový trh?

Hoci automobilový trh v Japonsku siaha až do konca 19. storočia, výroba automobilov v tejto krajine zažila veľký rozmach až po druhej svetovej vojne, v 60. a 70. rokoch 20. storočia. Vozidlá vyrábané v tejto krajine sa od začiatku vyznačovali precíznym spracovaním, dôrazom na detail a inovatívnymi technologickými riešeniami.

Stojí za to vedieť, že v Japonsku je povinná ľavostranná premávka. Je však zaujímavé, že mnohé modely majú volant predmontovaný na ľavej strane, a preto sú vhodné pre pravostrannú premávku. Zvyčajne sa to týka prémiových vozidiel dovážaných z Európy. Samozrejme, aj v ich prípade musí nový majiteľ po dovoze do našej krajiny vykonať niekoľko úprav, ktorými vozidlo prispôsobí premávke na Slovensku. Týka sa to napríklad svetiel.

Autá z Japonska – výhody a nevýhody

Najväčšou výhodou automobilov z Japonska je ich technický stav. Japonci sú známi starostlivosťou o svoje autá, a preto dovážané autá často zaujmú vynikajúcim stavom aj po mnohých rokoch používania. Keďže zimy sú tuhé len v niekoľkých regiónoch krajiny a počas sneženia sa na cestách nesolí, autá prakticky nevykazujú známky korózie.

Dovezené autá sa vyznačujú aj nízkym počtom najazdených kilometrov. Japonci pracujú v preplnených mestských aglomeráciách, kde je lepšie pohybovať sa verejnou dopravou. Preto sú autá zvyčajne celý týždeň zaparkované v garáži a používajú sa cez víkendy alebo pri špeciálnych príležitostiach.

Ďalšou výhodou automobilov dovezených z krajiny čerešňového kvetu je bohatá výbava. Tamojší majitelia milujú technologické inovácie a vychytávky. Z tohto dôvodu má väčšina automobilov rozsiahle bezpečnostné systémy, prídavné balíky na uľahčenie jazdy a multimediálnu podporu. Mnohé autá majú aj doplnkovú výbavu.

Čo je výhodou, môže byť zároveň aj nevýhodou. Ako sme už spomenuli, Japonci milujú úpravy a vychytávky, preto majú mnohé autá inú ako továrenskú výbavu. To nebude po chuti každému, najmä v prípade vzácnych zberateľských vozidiel.

Ako sa líšia autá z Japonska od áut z Európy?

Japonské autá majú väčšinou veľmi dobrý pomer ceny a výkonu. Často ide o prakticky bezproblémové vozidlá, takže návštevy mechanikov sa zvyčajne týkajú skôr štandardnej výmeny opotrebovaných dielov než závažných porúch.

Vozidlá používané v Japonsku sú zvyčajne lepšie udržiavané a majú nižší počet najazdených kilometrov. Japonci jednoducho jazdia kratšie vzdialenosti a používajú svoje autá menej často. Okrem toho sa o svoje vozidlá veľmi starajú a nezabúdajú na pravidelné servisné opravy.

Vozidlá používané v Japonsku sú lepšie udržiavané a majú nižší počet najazdených kilometrov.
Foto: youtube.com/@illiminate

Navyše v Japonsku nájdete veľmi zaujímavé autá, ktoré v Európe nie sú k dispozícii. Patria medzi ne nezvyčajné verzie japonských modelov pre domáci trh nazývané JDM, dobre udržiavané európske klasiky z 80. a 90. rokov a moderné športové autá s výkonnými motormi a nízkym počtom najazdených kilometrov.

Autá z Japonska – čo sa oplatí skontrolovať pred kúpou?

V Japonsku sa k autám vystaveným na aukciách prikladá podrobná správa o stave vozidla. Túto správu vypracúva japonský znalec, ktorého zamestnáva aukčný dom. Dokument obsahuje informácie ako celkové hodnotenie vozidla – na stupnici od 1 do 5, kde 5 je najvyššie hodnotenie; hodnotenie interiéru (od E po A), stav laku a mechanický stav vozidla. Každé vozidlo je už odhlásené a dodáva sa s takzvaným vývozným certifikátom. Tento certifikát obsahuje okrem iného údaje o stave tachometra zaznamenané pri posledných dvoch technických kontrolách.

Napriek takýmto podrobným údajom sa oplatí pozorne si prezrieť inzerát a fotografie. Stáva sa, že auto nebolo garážované a že majiteľ ním hlavne parkoval na ulici. Výsledkom je, že lak je zašlý a popraskaný, plasty sú vyblednuté a diely v kabíne sú ošúchané alebo dokonca spálené. Je to dôsledok horúceho podnebia a silného slnečného žiarenia. Je dôležité si uvedomiť, že vysoké teploty nepriaznivo pôsobia aj na mechaniku a gumokovové komponenty. Môže sa teda stať, že auto, hoci je krásne a nezvyčajné, nebude vhodné na jazdu.

Ďalším problémom je, že vozidlo je vybavené neobvyklými komponentmi, čo môže spôsobiť ťažkosti pri nákupe náhradných dielov a oprave vozidla v Európe.

Žiaľ, pri kúpe auta na diaľku, na vlastnú päsť v aukcii, musíme byť ostražití, znalí a intuitívni. Oveľa jednoduchším spôsobom je využiť služby sprostredkovateľa, najlepšie takého, ktorý má zamestnancov v Japonsku a dokáže dodatočne overiť stav vozidla, o ktoré máme záujem. Vyhneme sa tak nepríjemným prekvapeniam. Ďalšou možnosťou je kúpiť auto, ktoré už bolo do krajiny dovezené. Potom môžete sami posúdiť stav a výhodnosť kúpy.

Dovoz auta z Japonska – oplatí sa to?

Dovoz áut z Japonska môže byť veľmi výnosný. V tejto krajine si majitelia radi kupujú autá vyššieho štandardu a veľmi sa o ne starajú. Pred predajom vozidla si potenciálny kupujúci môže zistiť celú históriu vozidla spolu s posúdením technického stavu odborníkom. Tým sa zabezpečí, že sú známe všetky technické aj karosárske závady. Japonský trh navyše ponúka autá v raritných verziách, ktoré sa nikde inde neponúkajú, takzvané JDM.

A aké sú náklady na dovoz auta z Japonska? Veľa závisí od veľkosti vozidla a zvoleného prepravcu. Najvýhodnejšie je využiť sprostredkovateľa, ktorý má znalosti o spôsobe ponuky a dokáže zorganizovať dopravu do krajiny a pomôcť so všetkými formalitami. Jeho provízia je v priemere niekoľko stovák eur.

K ponúkanej sume je potrebné pripočítať interné poplatky plus províziu aukčného domu, ktorá sa skladá z pevnej sumy a percenta z ceny vozidla. K tomu treba pripočítať náklady na dopravu do japonského prístavu, prístavné poplatky a dopravu do Európy, ako aj poistenie. Preprava trvá približne dva mesiace.

V Európe musíme za autá z Japonska zaplatiť aj clo vo výške 10 %, DPH a spotrebnú daň. K tomu sa pripočítavajú náklady na prepravu z prístavu a preklad dokladov vozidla.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Kde končí väčšina elektromobilov vyrobených v Číne? Dovoz sa zvýšil o viac ako 500 %

Použitý elektrikár zo Spojených štátov – oplatí sa to?


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Robot zvyšujúci pevnosť konštrukcie sa presadil v mokrom betóne

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@아이티원-d4k). Keď si väčšina z nás predstaví čerstvo vyliaty betón, predstaví si materiál, ktorý by sa mal nechať vyschnúť čo…

Šokujúca pravda: Mikrovozidlá sú na cestách nebezpečnejšie než si myslíte!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CESVIMAP). Mikrovozidlá neabsolvujú tradičné nárazové testy, keďže ich typové schválenie to nevyžaduje. Napriek tomu, výsledky ukazujú, že kolízia s deformovateľnou…

Európske tradície zlomené: Prečo nový Mercedes CLA prichádza s čínskym motorom?

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoInnovationZone). Najnovšia generácia modelu Mercedes CLA prichádza s revolučným hybridným systémom, ktorý kombinuje spaľovací a elektrický pohon. Čo však vzbudzuje…

Hit v úspore nákladov: Prečo Dacia Sandero (nielen) v Nemecku valcuje konkurenciu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DeepEnergy26). Dacia Sandero s plynovou inštaláciou je v súčasnosti najlacnejším novým vozidlom v Nemecku. Prejdenie 1 km týmto vozidlom stojí…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov