11.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AlexPraglowskiAviation).
Cestovanie v starom lietadle môže byť desivé. Málokto však vie, že stroje z 90. rokov minulého storočia sú ničím v porovnaní s najstarším lietajúcim modelom na svete. Hoci má polstoročie, dodnes prepravuje cestujúcich a bez problémov prechádza všetkými technickými kontrolami.
Cestovanie lietadlom naháňa mnohým cestujúcim strach, najmä ak je na terminál privezený zjavne starý stroj. Niekedy je na prvý pohľad zrejmé, že dané lietadlo je vo vzduchu už niekoľko, ak nie niekoľko desaťročí, o čom svedčí zastaraná výzdoba na palube aj známky používania zvonka. Naozaj by sme sa mali báť lietať so staršími strojmi?
Aké je najstaršie lietadlo na svete? Tento model má už 50 rokov a stále lieta
Nezriedka sa stáva, že lietadlá, v ktorých máme preletieť tisíce kilometrov, vyzerajú na prvý pohľad staro a spájajú sa skôr s 90. rokmi minulého storočia ako s modernými strojmi. Mnohí ľudia sa potom začnú obávať, či stroj vydrží toľko hodín vo vzduchu a či sa nepokazí. Málokto však vie, že 25-ročný stroj je relatívne mladý. V skutočnosti má najstaršie osobné lietadlo, ktoré je dodnes v prevádzke, až 50 rokov. Ide o Boeing 737-200 s registračným číslom G-GNLK, ktorý lieta vo flotile kanadskej leteckej spoločnosti Nolinor Aviation.
Stroj uskutočnil svoj prvý let v roku 1974 a odvtedy prepravuje cestujúcich. Samotný model bol vyrobený ešte koncom 60. rokov minulého storočia, a hoci odvtedy máme oveľa novšie stroje, kanadský dopravca neuvažuje o vyradení lietadla z prevádzky. Prečo? Ako sa uvádza na stránke oldest.org, podľa spoločnosti Nolinor Aviation je Boeing 737-200 veľmi robustný model, ktorý bol vyrobený tak, aby prežil aj tie najťažšie podmienky.
Napríklad len prvá generácia lietadiel 737 môže pristávať na úzkych dráhach, zľadovatených, štrkových a nespevnených povrchoch.
– uvádza sa na webovej stránke. Je však malá pravdepodobnosť, že sa s týmto lietadlom stretnete na svojej dovolenkovej ceste. Boeing 737-200 sa prevádzkuje len na vybraných vnútroštátnych letoch v Kanade.
Staré osobné lietadlá. Irán môže mať problém
Kanada nie je jedinou krajinou, ktorá sa môže pochváliť takmer historickou flotilou. Aj iránske letecké spoločnosti Iran Air a Mahan Air majú staré lietadlá, ktoré stále najazdia tisíce kilometrov. Patria medzi ne Airbusy A300B2 z roku 1981 a Boeingy 747-200, ktoré boli tiež vyrobené v 80. rokoch. Prečo sa dopravcovia zdráhajú nahradiť ich novšími modelmi? Dôvodom sú predovšetkým sankcie uvalené na krajinu, v dôsledku ktorých majú iránske letecké spoločnosti problémy s nákupom nielen nových lietadiel, ale aj servisných dielov.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Chvíle hrôzy na palube. Lietadlo sa muselo otočiť späť
Turbulencie počas letu do Dublinu. Niekoľko ľudí sa zranilo
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.