Správy, Tipy, Zaujímavosti,

Pokúšanie veľkého draka. Takto sa Európa zháňa po čínskych autách

12.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@canadianproduction7107). Čas na lekciu logiky. Hotové čínske auto dovezené do Európy je na našom kontinente nevítané. Ale na čínske auto vyrobené v Európe sa už...

12.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@canadianproduction7107).

Čas na lekciu logiky. Hotové čínske auto dovezené do Európy je na našom kontinente nevítané. Ale na čínske auto vyrobené v Európe sa už v EÚ môže prižmúriť oko. Potom to nikomu neprekáža. No, takmer nikomu to neprekáža. Tu sa dozviete, ako sa krajiny EÚ pretekajú o čínsku priazeň.

Pokúšanie veľkého draka. Takto sa Európa zháňa po čínskych autách.
Foto: youtube.com/@canadianproduction7107

Nie je tajomstvom, že Európa hrá hru na nové investície a ochranu miestneho priemyslu. Preto vznikla myšlienka dodatočnej colnej ochrany a vyšetrovanie dotovania výrobcov automobilov čínskymi orgánmi. Clá sú pomerne jednoduchým nástrojom na výrazné zvýšenie cien automobilov z Číny. A čím sú vyššie, tým ťažšie je konkurovať v Európe.

Šetrenie a clo

Samozrejme, ušetriť sa dá na clách a nákladoch na prepravu (až do výšky 3 000 EUR na auto). Z toho vyplýva tvrdý boj o prilákanie čínskych investícií do Európy. O priazeň veľkých výrobcov automobilov sa uchádza mnoho krajín. Najlepšie skúsenosti v tomto smere majú Maďari. Prilákali nielen výrobcov autobusov a automobilov (BYD), ale aj dodávateľov batérií (SK On, Samsung SDI) a výmenné stanice batérií (NIO). Maďarom však stále chýbajú obchody, keďže rokujú so spoločnosťou Great Wall Motor.

Podľa agentúry Reuters maďarské orgány lákajú daňovými úľavami, právnymi uľahčeniami a finančnou podporou na vytvorenie pracovných miest. A pokiaľ ide o podporu, nie je to žiadna sranda. K dnešnému dňu už maďarské orgány vynaložili viac ako jednu miliardu dolárov. Pre porovnanie, náš severný sused vyčlenil na rôzne podporné programy až 10 miliárd dolárov. Je možné, že z toho budú profitovať Stellantis a čínska spoločnosť Leapmotor, ktoré plánujú v Tychách začať výrobu cenovo dostupných automobilov.

Španieli naháňajú Maďarov

V pretekoch o čínskych investorov si Španieli nevedú zle. V bývalom závode Nissan v Barcelone prebiehajú prípravy na začatie výroby automobilov značky Chery. Spoločnosť pravdepodobne využije viacročný podporný program v rámci vládneho fondu vo výške 3,5 miliardy eur. Z tohto fondu sa už vynaložilo 300 miliónov EUR na závody na výrobu batérií (príjemcom je čínska skupina Envision). Zamestnanie nájde až 3 000 ľudí. Tým to však nekončí. Plánuje sa aj obrovská spoločná továreň na výrobu batérií medzi spoločnosťami Stellantis a CATL.

Kde inde sú Číňania obzvlášť vítaní? Taliansko intenzívne lobuje za pozornosť investorov (v národnom fonde bolo vyčlenených až 6 miliárd eur). Okrem iného sa usilujú o spustenie výroby automobilov, aby sa výrazne zlepšilo postavenie krajiny medzi výrobcami (rokovania so spoločnosťou Stellantis nepriniesli očakávané výsledky). Preto sú na zozname potenciálnych investorov spoločnosti Chery (spoločnosť plánuje ešte väčšie závody ako v Španielsku) a Dongfeng. A to nie je všetko.

Čínske auto dovezené do Európy „nie“ ale čínske auto vyrobené v Európe môže prižmúriť oko.
Foto: youtube.com/@autochina6351

Analytici agentúry Reuters poukazujú na niekoľko ďalších hráčov, ktorí zvažujú debut v Európe. V prípade spoločnosti SAIC, ktorá je na našom kontinente známa predovšetkým vďaka akvizícii britskej značky MG, sa spomínajú dve továrne. Je možné, že jednou z nich sa stane britské výskumné a vývojové centrum neďaleko Birminghamu. Ide o bývalú továreň MG, v ktorej sa v roku 2016 zastavila výroba. Žiaľ, veľa z nej nezostalo (časť hál bola zbúraná, aby sa pripravila lokalita pre novú bytovú výstavbu).

Otvorenou otázkou zostávajú aj náklady na zásobovanie európskeho kontinentu (záleží na brexite). Preto sú na zozname krajín uvedené Španielsko, Nemecko, Maďarsko a Taliansko. Tým to však nekončí. Z čínskeho pohľadu sú atraktívne aj ďalšie východoeurópske krajiny (preto Leapmotor v Tychách) a Turecko (vyrába najmä pre európsky trh). Najmä posledná menovaná krajina je atraktívnou destináciou, keďže medzi EÚ a Tureckom existuje dohoda o voľnom obchode. A takúto bránu na trh EÚ je ťažké ignorovať.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Automobily čínskej výroby v Európe. Po BYD je čas pre spoločnosť s rušnou históriou

Čínske autá vyrobené v Európe? Objavte ambiciózne plány značiek z ríše stredu


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Alfa Romeo Giulia 2.0 vyladená pre Torino: Vzduchové odpruženie a špeciálne zliatinové disky

19.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Techtalkyt1). Roky plynú, ale Alfa Romeo Giulia naďalej fascinuje nadšencov Alfy, tunerov a dokonca aj predajne príslušenstva, ktoré pri príležitosti…

Fernando Alonso dostal svoj Aston Martin Valkyrie

18.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DPCcars). Je to skvelý darček od spoločnosti Aston Martin. Mercedes SLR, 458 Italia, Honda NSX a McLaren Elva sú len…

Môžete na parkovisku jazdiť bez vodičského preukazu?

18.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@rachelcavera8360) Mnohí dnešní vodiči sa prvýkrát učili šoférovať na parkovisku za panelákom alebo pred zatvoreným obchodným domom.Na takomto parkovisku nie…

Vzbura proti politike EÚ. Už budúci rok môžu milióny ľudí prísť o prácu

18.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@crospotter13). Nové emisné normy CO2, ktoré Európska únia ukladá výrobcom automobilov, nadobudnú účinnosť v januári 2025. Zdá sa, že boli…

Ak vykladáte tovar, môžete svoje vozidlo zastaviť v zóne so zákazom zastavenia alebo státia?

18.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/c/KooperativanaPojistovna). Ak je vaše auto plné batožiny alebo máte tovar, ktorý chcete naložiť alebo vyložiť, je legálne parkovať v zóne…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov