12.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@electricviking).
Poprední európski výrobcovia automobilov sa čoraz viac zameriavajú na hrozbu, ktorú predstavujú lacné čínske elektromobily. Zatiaľ čo značky ako MG a BYD berú trh útokom, spoločnosti na starom kontinente sa usilovne snažia nájsť riešenia na svoje prežitie. Podľa predstaviteľov najväčších koncernov majú európski výrobcovia dva až tri roky na zavedenie vhodných zmien.
V posledných rokoch sa v Európe výrazne zvýšil predaj automobilov z Číny. Nehovoríme len o elektrických a spaľovacích modeloch vyrábaných čínskymi automobilkami, ale aj o dovoze – napríklad Dacia. Podľa nedávnej štúdie skupiny Rhodium sa v minulom roku v Európe predalo približne 300 000 elektrických vozidiel čínskej výroby. Až dvanásť zo šestnástich automobilových značiek, ktoré zaznamenali rekordný predaj, pochádzalo z Číny. Oveľa nižšie výrobné náklady a rýchly technologický rozvoj čínskych výrobcov predstavujú obrovský problém pre celý európsky automobilový priemysel.
Zvýšenie poplatkov neovplyvní cenu čínskych automobilov
Nie je preto prekvapujúce, že sa Európska komisia pred časom rozhodla začať vyšetrovanie s cieľom objasniť otázku čínskych dotácií na elektromobily. Ak vyšetrovanie preukáže, že cieľom zásahov čínskej vlády bolo poškodiť európskych výrobcov elektromobilov, Brusel chce zaviesť dočasné clá, ktoré budú platiť so spätnou platnosťou do 7. marca. Mohlo by však zvýšenie ciel zmariť čínske značky? V tejto súvislosti sú odborníci opatrní a zdôrazňujú, že ani trojnásobné zvýšenie ciel neovplyvní ceny čínskych automobilov ponúkaných v európskych showroomoch.
Európske značky menia svoju stratégiu. Autá musia byť lacnejšie
Samotní európski výrobcovia preto reagujú na čínsku expanziu. Marketingový riaditeľ Hyundai Europe Andreas-Christoph Hofmann nedávno uviedol, že automobilka interne diskutuje o tom, ako sa vyrovnať s takouto agresívnou konkurenciou. Jedným z riešení by mohla byť zmena stratégie vývoja a snaha dobehnúť Čínu z hľadiska technológií a výrobných nákladov. Stručne povedané, európske autá musia byť jednoducho lacnejšie.
Aj koncern Volkswagen zdôrazňuje, že je potrebné realizovať nový hlavný plán. Thomas Schmall, člen predstavenstva Volkswagenu zodpovedný za technológie, v rozhovore pre agentúru Reuters upozornil, že európske značky majú maximálne dva až tri roky na to, aby vyvinuli technológiu na výrobu lacnejších elektromobilov.
Bez toho nebude mať Volkswagen rovnaké podmienky na súťaženie s Číňanmi, čo znamená problémy pre celý nemecký priemysel.
– povedal Thomas Schmall
Ďalším riešením je spolupráca. Namiesto toho, aby ste sa sami snažili dobehnúť konkurenciu, oplatí sa s ňou spolupracovať a preberať od nej tie najlepšie riešenia. Európske značky čoraz častejšie využívajú odborníkov a inžinierov z Číny. Nezriedka sa tam presúva celá výroba elektromobilov. Dôvodom sú nízke výrobné náklady, vďaka ktorým môžu výrobcovia vyrábajúci svoje autá v Číne ponúkať autá, ktoré sú cenovo dostupnejšie ako autá vyrábané v Európe. Napríklad spoločnosť Stellantis pred časom nadviazala v Číne spoluprácu so spoločnosťou Leapmotor, vďaka ktorej sa náklady a čas výroby mohli znížiť až o tretinu.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Číňania ma prekvapili. Arcfox Kaola je najnápaditejšie auto, aké sme za dlhý čas videli
Ford vracia legendárny model. Poznáme dátum uvedenia nového Capri na trh
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.