12.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@dwnews).
Trestné clá EÚ na elektromobily z Číny a otázka ich možného zavedenia vyvolávajú emócie medzi výrobcami zo západného sveta. Odporcovia takéhoto riešenia sa však nájdu aj medzi politikmi, a to vysokopostavenými. Patrí medzi nich aj predseda nemeckej vlády Olaf Scholz.
Clá EÚ na čínske autá. Komentáre nemeckého kancelára
Nemecký kancelár Olaf Scholz sa počas svojej návštevy v sídle spoločnosti Opel v Russelsheime negatívne zmienil o možnom zavedení ciel zo strany orgánov EÚ na čínske elektrické vozidlá.
„Izolácia a umelé colné bariéry v konečnom dôsledku všetko zdražujú a všetkých ochudobňujú“.
– varoval šéf nemeckej vlády.
Domáci automobilový priemysel podľa neho profituje zo svojich aktivít v Číne a bude schopný konkurovať výrobcom automobilov v krajine, pokiaľ bude obchod „voľný a spravodlivý“.
Západní výrobcovia kritizujú clá EÚ na čínske autá
Pripomeňme, že od októbra 2023 prebieha vyšetrovanie EÚ, ktorého cieľom je preukázať, či dotácie a výhody poskytované čínskymi orgánmi priamo súvisia so snahou poškodiť európskych výrobcov, ktorí ponúkajú elektrické vozidlá. Registrácia všetkých čínskych automobilov vstupujúcich do Spoločenstva sa začala v marci 2024 – bolo to v súvislosti s možným zavedením protisubvenčných retroaktívnych ciel, ktoré budú pôsobiť spätne do 7. marca. Rozhodnutie o zavedení sankčných ciel by mali orgány EÚ vydať v júni tohto roka.
Zaujímavé je, že možné zavedenie ciel na autá z Číny kritizujú západní výrobcovia. Podľa Carlosa Tavaresa, šéfa spoločnosti Stellantis, by clá aj tak neumožnili západným výrobcom vyhnúť sa reštrukturalizácii potrebnej na to, aby mohli čeliť čínskej konkurencii. V podobnom duchu sa k tejto otázke vyjadril aj šéf BMW Oliver Zipse, ktorý sa domnieva, že s clami „sa môžete veľmi rýchlo streliť do nohy“. Vyjadril tiež názor, že rozhodnutie EÚ by mohlo byť kontraproduktívne. Na plány orgánov Spoločenstva negatívne reagovali aj zástupcovia skupiny Volkswagen.
K tejto záležitosti sa vyjadril aj bývalý generálny riaditeľ nemeckej skupiny Herbert Diess. Podľa neho by eskalujúci obchodný spor medzi Čínou a Západom mohol mať veľmi vážne dôsledky. Napäté vzťahy by mohli viesť k rastu inflácie a výraznému oneskoreniu tzv. zelenej revolúcie. Jedným z možných scenárov je aj zrútenie dodávateľských reťazcov a potreba premiestniť výrobu polovodičov z Taiwanu do iných krajín. To by zasa mohlo znamenať ďalšiu krízu pre celý automobilový priemysel.
Čína varuje. Na clá EÚ bude reagovať
Peking oznamuje, že v prípade zavedenia sankčných ciel EÚ bude Čína reagovať. K tejto záležitosti sa pred časom vyjadrila hovorkyňa ministerstva zahraničných vecí Mao Ning. Zopakovala výzvu Číny na ukončenie vyšetrovania a oznámila, že ak bude pokračovať, Čína prijme „všetky potrebné opatrenia“ na ochranu svojich záujmov.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Takýto predaj elektromobilov nikto neočakával
Oprava karosérie elektromobilu je jednoznačne drahšia ako oprava spaľovacieho vozidla. Prečo?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.