15.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@SouthChinaMorningPost).
Navrhované clá Európskej komisie zmenia pre čínske spoločnosti len málo? Zo správy Rhodium Group vyplýva, že BYD v súčasnosti zarába na jednom predanom aute v Spoločenstve až desaťkrát viac ako v Číne.
Európska komisia 12. júna oznámila, aké vysoké budú prípadné clá na elektromobily z Číny. Pred ich zavedením sa však komisári budú chcieť stretnúť s orgánmi Číny, aby sa dohodli na možnom kompromise.
Ak sa tak nestane, autá dovážané z Číny budú 4. júla podliehať dodatočným clám. Tie v súčasnosti predstavujú 10 %, pričom sa očakáva, že nové clá na výrobky spoločností, ktoré spolupracovali s komisármi pri vyšetrovaní, budú predstavovať 21 % (netýka sa to spoločností SAIC, Geely a BYD).
Maximálna sadzba bude 38,1 % – to je sadzba, ktorej môže podliehať konglomerát SAIC, ale aj výrobcovia, ktorí nespolupracovali pri vyšetrovaní Európskej komisie. Spoločnosť MG, ktorú vlastní, je v súčasnosti zďaleka najobľúbenejšou značkou medzi „Číňanmi“ v Európe.
V prípade spoločnosti Geely je navrhované clo 20 % a v prípade BYD 17,4 %.
Sú colné sadzby aj tak príliš nízke?
Tá je v roku 2023 lídrom čínskeho trhu a zároveň najväčším svetovým výrobcom elektrifikovaných automobilov (elektrických a plug-in hybridných vozidiel), ktorý v Európe zarába eurá na jedno predané auto. Podľa výpočtov analytickej spoločnosti Rhodium Group – až desaťkrát viac ako v Číne!
Príkladom je BYD Seal U, ktorého zisk na starom kontinente dosahuje až 15 400 USD. V porovnaní s Čínou je to len 1 400 USD.
Podľa sadzieb plánovaných na 4. júla tohto roku sa očakáva, že clá na automobily BYD budú predstavovať 27,4 %. Skupina Rhodium sa však domnieva, že to nestačí. Uvádza tu svoje výpočty pre 30 % clo, čo nie je o veľa viac, ako môžu vozidlá tejto čínskej spoločnosti podliehať.
Ich zavedenie by stále znamenalo, že BYD by na jednom predanom aute zarobila o 5 000 USD viac ako v Číne. Takýto veľký priestor dáva tomuto výrobcovi obrovskú príležitosť formovať ceny a reagovať na kroky západných konkurentov.
Najmä preto, že náklady na výrobu automobilu v Číne sú oveľa nižšie ako v Európe. Potvrdil to aj šéf skupiny Stellantis – Carlos Tavares. Podľa neho majú výrobcovia z Číny až 30-percentnú nákladovú výhodu oproti výrobcom z Európy. To je priepasť.
Aké by mali byť colné sadzby?
Analytici Rhodium Group tvrdia, že clá vo výške 45 alebo 55 % by boli užitočné na to, aby sa starý kontinent stal menej atraktívnym pre čínske značky. Týka sa to najmä spoločností, ako je BYD, ktorá je takmer schopná vyrábať jedno auto sama.
Má totiž vlastných subdodávateľov vrátane trakčných batérií. Okrem toho využíva okrem iného zvýhodnené ceny elektrickej energie a surovín. BYD má dokonca vlastnú baňu na lítium a vlastní flotilu lodí a poisťovaciu spoločnosť.
Zavedením ciel sa európsky trh nestane pre čínskych výrobcov menej obľúbeným. Dôvodom sú najmä vnútorné faktory, ako napríklad spomalenie rastu predaja alebo nižšie ziskové marže.
Volkswagen môže mať problém
Rhodium Group tiež poukazuje na to, že clá by mohli mať veľmi nežiaduci vplyv na západné spoločnosti. Očakávaná odveta Číny v podobe dodatočných poplatkov zo strany Európskej únie by mohla spôsobiť veľa problémov napríklad spoločnosti Volkswagen.
Ako uvádza Rhodium Group, ten predáva napríklad model ID.4 v Číne, kde je v súčasnosti obrovská konkurencia na trhu, za cenu o 50 % nižšiu ako v krajinách EÚ. Ak odvetné opatrenia Pekingu prispejú k uvaleniu dodatočných daní alebo odvodov na autá tohto výrobcu, zákazníci sa od neho môžu jednoducho odvrátiť.
Pripomeňme si, že Volkswagen bol dlhé roky najobľúbenejším výrobcom automobilov v Číne. V minulom roku ho z piedestálu zosadila spoločnosť BYD, ktorá si pre svoje autá našla 2 571 109 kupcov. Naopak, pre autá z koncernu Wolfsburg sa rozhodlo 2 228 635 zákazníkov.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Elektrická Cupra Tavascan. K dispozícii je podsvietené logo a dve verzie pohonu
Luxeed R7 je prvé SUV, ktoré podporuje spoločnosť Huawei. A jeho cena?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.