16.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CNAInsider).
Nielen Európska únia, ale aj turecká vláda sa rozhodla zvýšiť clá na autá vyrobené v Číne. Cieľom tohto rozhodnutia je chrániť domáci automobilový priemysel a znížiť deficit bežného účtu platobnej bilancie. Turecký prezident Recep Erdogan dúfa, že to pomôže v boji proti inflácii, ktorá už presiahla 75 %.
Podľa prezidentského dekrétu budú všetky elektromobily dovezené z Číny podliehať clu až do výšky 40 %. Rozhodnutie, ktoré nadobudne účinnosť 7. júla 2024, bude znamenať dodatočné poplatky vo výške najmenej 7 000 USD za vozidlo.
Turecko chce chrániť domáci priemysel a bojovať proti inflácii
Cieľom nového dekrétu tureckého prezidenta je obmedziť dovoz elektrických vozidiel z Číny a chrániť automobilový priemysel krajiny. Zároveň sa očakáva, že pomôže v boji proti búrlivej inflácii v Turecku, ktorá koncom mája oficiálne dosahovala približne 75,5 %.
Na dovoz konvenčných a hybridných osobných vozidiel z Číny sa uloží dodatočné clo s cieľom zvýšiť a ochrániť klesajúci podiel domácej výroby.
– UVIEDLO MINISTERSTVO VO SVOJOM VYHLÁSENÍ.
Turecko nechce čínske autá. Vyrába si vlastné
Turecko už minulý rok zvýšilo clá na čínske elektrické vozidlá, aby podporilo svoje prvé národné elektrické vozidlo. Konzorcium s názvom Turkish Automotive Initiatives Group (TOGG) vytvorilo v polovici roka 2018 päť priemyselných skupín: Anadolu Group, BMC, Kok Group, mobilný operátor Turkcell a Zorlu Holding. Generálnym riaditeľom skupiny TOGG je bývalý riaditeľ spoločnosti Bosch Gurcan Karakas a prevádzkovým riaditeľom je Sergio Rocha, bývalý generálny riaditeľ spoločnosti General Motors Korea. Prvým modelom značky je T10X, stredne veľké SUV poháňané elektromotorom s výkonom 218 k a 350 Nm.
Ďalší úder pre čínsky automobilový priemysel
Odborníci poukazujú na to, že ide o ďalší významný úder pre čínsky automobilový priemysel. V máji tohto roku USA zaviedli sériu opatrení na ochranu svojho hospodárstva pred nekalou konkurenciou. Tieto opatrenia boli zamerané najmä na automobilový priemysel z Číny. Napríklad clá na čínske elektromobily sa zvýšili z predchádzajúcich 25 % na závratných 100 %.
Napätie medzi Čínou a Európskou úniou tiež prudko rastie. Európska komisia od minulého roka vedie vyšetrovanie s cieľom objasniť čínske dotácie na elektromobily. Jeho výsledkom bolo rozhodnutie oznámené 12. júna o zavedení ciel na autá z Číny vo výške až 38 %. Rozhodnutie je dočasné, ale ak sa stranám nepodarí dosiahnuť dohodu, nadobudne účinnosť začiatkom júla.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Európa s autami z Číny nevyhrá. Alebo aspoň nie s clami
Európska komisia uvalí na elektromobily vyrobené v Číne clo až do výšky 38 %
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.