16.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@hyundaiaustralia).
Nie je ľahké vzdať sa nafty v ťažkej doprave. Švajčiari vytrvali a pred niekoľkými rokmi nahradili časť svojho vozového parku modelmi na vodíkový pohon. Tu sú prvé zistenia z testovania vodíkového vozového parku.
Hovoríte vodík, myslí si Toyota? Nie je to chyba, ale je dobré vedieť, že japonská značka nie je jediná, ktorá tak dôsledne vsádza na vodík. Pokročilé práce vykonávajú okrem iných aj spoločnosti ako Bosch (v Nemecku dokonca začali s výrobou komponentov vodíkového pohonu) a Honda. A to nie je všetko. Aj Kórejčania a Švajčiari investujú veľké prostriedky. Kórejská spoločnosť Hyundai Motor Company je priekopníkom.
Kórejčania už niekoľko rokov intenzívne pracujú na využití vodíka v ťažkej cestnej doprave. Preto majú pomerne veľkú flotilu nákladných vozidiel Xcient Fuell Cell, ktoré sa testujú v 10 krajinách sveta. Vybral sa nielen domáci trh (Kórea), ale okrem iného aj Francúzsko, Holandsko, Izrael, Nemecko, Nový Zéland, Švajčiarsko a USA. Spoločnosti sa tiež oplatilo testovať zariadenia v krajinách známych svojou ťažbou ropy. Takto sa vozidlá Xcient Fuell Cell dostali aj do Saudskej Arábie a Spojených arabských emirátov.
Dojazd na vodík viac ako 400 km
Značná časť vodíkovo-elektrického vozového parku smerovala do Švajčiarska. Kórejčania dodali celkovo až 48 nákladných vozidiel, ktoré nahradili doteraz používané dieselové varianty (osvedčený dobrý diesel). Vodiči dostali flotily so systémami palivových článkov a 350 kW elektromotormi. Odhadovaný dojazd na jedno natankovanie? Viac ako 400 km.
Vodíkovo-elektrický vozový park najazdil za tri roky celkovo viac ako 10 miliónov kilometrov. Hyundai sa pochválil, že počas testov sa používal výlučne ekologický vodík (výroba prebieha v procese s nulovými emisiami). Spomínala sa úspora emisií CO2 (6 300 ton oxidu uhličitého v porovnaní s naftou). O otázke nákladov sa, žiaľ, mlčalo (cena 1 kg vodíka v sieti Shell vo Švajčiarsku je 10,8 franku netto). Napriek tomu stojí za zmienku, že Švajčiarsko investuje do vlastnej výroby vodíka pomocou vodných elektrární a uplatňuje aj oslobodenie od mýta pre koľajové vozidlá s nulovými emisiami.
Čo ďalej? Hyundai má v úmysle pokračovať v pilotnom testovacom programe. Navyše sa program rozšíri aj do ďalších regiónov. Jedným z najnovších projektov je projekt v Kalifornii, kde sa na prepravu kontajnerov používa 30 nákladných vozidiel Xcient Fuell Cell. Na výsledky si budeme musieť počkať, rovnako ako na rozpis nákladov na používanie nového vozového parku. Dovtedy (a pravdepodobne ešte dlho) bude vo svete diaľkovej dopravy naďalej hlavným zdrojom pohonu nafta.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Toyota testuje nové palivo. Už nejde o vodík
Radová štvorka na vodík. Alpine predstavuje vodíkový hypercar v akcii
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.