17.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@evsqueen).
Zatiaľ čo čínski výrobcovia sa predrali dopredu s úspechmi v oblasti polovodičových batérií. Ostatní výrobcovia na celom svete usilovne pracujú na vývoji a overovaní svojich vlastných článkov.
Spoločnosť Factorial Energy so sídlom v Massachusetts pracuje na svojej lítiovo-metalovej technológii kvázi pevného stavu už viac ako desať rokov. Získala podporu a spoluprácu od veľkých výrobcov automobilov, ako sú Stellantis, Mercedes-Benz a Hyundai. Jej cieľom je vytvoriť batériu s veľkým dojazdom a vysokou energetickou kapacitou. Stála by rovnako ako lítium-iónové jednotky a vychádzala by z rovnakých výrobných liniek. Tento mesiac odoslala prvú sériu vzoriek B spoločnosti Mercedes-Benz na ďalšie testovanie a vývoj.
Spoločnosť Factorial v spolupráci so spoločnosťou Stellantis na veľtrhu CES 2023 prvýkrát odhalila svoj polovodičový článok s kapacitou 100 Ah. Tým pokročila v porovnaní s menšími článkami, ktoré ukázala predtým. Prvé 100-Ah A-vzorky začala dodávať globálnym automobilovým partnerom v októbri minulého roka a len spoločnosti Mercedes-Benz dodala viac ako 1 000 A-vzoriek.
Počiatočný funkčný prototyp komerčného článku
Teraz spoločnosť Factorial oznámila dodávku prvých článkov B so 106 Ah pre spoločnosť Mercedes a nazýva ju prvou oznámenou dodávkou polovodičových batériových článkov B na svete pre globálneho výrobcu automobilov. Prívlastok „oznámené“ v tomto konkrétnom „prvom na svete“ ponecháva otvorenú možnosť, že boli dodané aj ďalšie články so vzorkami B, ale neboli oznámené, ale v každom prípade spoločnosť neustále napreduje a prechádza do ďalšej fázy testovania.
Batériové články a iné automobilové komponenty prechádzajú pred výrobou viacstupňovým procesom testovania a vývoja od vzoriek A po D. Po vzorke A, ktorá predstavuje hrubý počiatočný funkčný prototyp komerčného článku v plnej veľkosti, sú vzorky B zrelším prototypom, ktorý sa podrobuje prísnejšiemu testovaniu.
„Vzorky B budú integrované do modulov a batériových súprav na rozsiahle testovanie a optimalizáciu,“ uviedla spoločnosť Factorial o dodávke z tohto mesiaca. „Táto kľúčová fáza zahŕňa overenie konštrukcie modulov a balíkov na základe prísnych výkonnostných špecifikácií spoločnosti Mercedes-Benz. Okrem toho tento krok potvrdí robustnosť dodávateľského reťazca spoločnosti Factorial. Jej výrobných procesov, čím sa zabezpečí škálovateľnosť pre budúce testovanie vozidiel.„
Spoločnosť Factorial sa zameriava na dojazd vozidla
Články spoločnosti Factorial sú založené na technológii „Factorial Electrolyte System Technology“ s lítiovo-kovovou anódou, kvázi pevným elektrolytom a vysokokapacitnou katódou. Spoločnosť uvádza, že spoliehanie sa na ľahký kovový lítium v súčasnosti umožňuje dosiahnuť energetickú hustotu až 391 Wh/kg. To je výrazne nad hranicou 300 Wh/kg súčasnej generácie lítium-iónovej technológie. A viac ako dvojnásobok špičkovej kapacity 160 Wh/kg typických lítium-železofosfátových (LFP) batérií. Kvázi pevný elektrolyt zvyšuje bezpečnosť v porovnaní s kvapalnými elektrolytmi v lítiovo-iónových batériách.
Spoločnosť Factorial sa v konečnom dôsledku zameriava na dojazd vozidla viac ako 600 míľ (966 km) na jedno nabitie z 90-kWh batérie. Jej hmotnosť a rozmery klesnú približne o 30 % v porovnaní s bežnou lítiovo-iónovou batériou. Batérie FEST sú tiež navrhnuté tak, aby sa dali vyrábať pomocou rovnakého zariadenia, aké sa používa na výrobu lítium-iónových batérií, s minimálnymi zmenami.
V októbri 2023 spoločnosť Factorial otvorila závod na výrobu batérií na bostonskom predmestí Methuen v štáte Massachusetts. Očakáva, že po spustení a plnej prevádzke s kapacitou 200 MW bude toto zariadenie najväčším závodom na výrobu polovodičových batérií v USA.
V apríli tohto roku podpísala spoločnosť Factorial memorandum o porozumení so spoločnosťou LG Chem s cieľom urýchliť vývoj polovodičových batérií.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Bezlítiové sodíkové batérie opúšťajú laboratórium a začínajú sa vyrábať v USA
Degradácia batérie v Tesle 3/Y. Ako to vyzerá po 320 000 km?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.