20.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Oli_swiss_mk7r).
Na to, aby ste sa mohli pochváliť právom na najrýchlejšie auto na svete, slúži Nordschleife na Nürburgringu. Lotus Evija X – plne elektrický hypercar – vstúpil na „Ring“ a chcel na slávnej pretekárskej trati v Nemecku prevziať korunu od Mercedesu AMG-One.
Nordschleife s dĺžkou 12,9 míle (20,8 km) a 154 zákrutami, pretekárska trať „Zelené peklo“, je presláveným miestom, kde sa jazdí na plný plyn a s plným nasadením, aby automobilky dosiahli prestížne rekordy v počte odjazdených kôl. Vďaka rýchlym, kľukatým, kopcovitým zákrutám, často s piatym prevodovým stupňom a neľútostným výjazdom z nich, je to tiež jedna z najnebezpečnejších cestných tratí.
Od postavenia trate pred takmer sto rokmi v roku 1927 bojovali jazdci a výrobcovia áut o prvenstvo. Vtedy Mercedes zajazdil nádherný čas 12 minút na kolo s priemerom 60 míľ za hodinu (96,5 km/h). Preskočte 96 rokov do októbra 2023 a Lotus vstúpi so svojím plne elektrickým pretekárskym vozidlom Evija X, založeným na platforme Evija street legal EV.
Pohonné ústrojenstvo a štyri elektromotory zostávajú rovnaké ako v sériovom modeli Lotus (čím si zachováva klasifikáciu sériového podvozku), jeho odpruženie a aerodynamický balík sú však výrazne odlišné, lepšie pohlcujú nerovnosti a objímajú zem pri rýchlosti 345 km/h (214 míľ za hodinu) a zároveň vytvárajú prítlak viac ako 6 600 libier (2 994 kg) vďaka dodatočnému prednému splitteru, kanadlám a zadnému krídlu veľkosti 747.
Štyri elektromotory
Tie štyri elektromotory, ktoré som spomenul: Výkon 1 972 koní (1 470 kW) a krútiaci moment 1323 Nm ho tlačia na trať ako netopier z Hádu. Má k dispozícii batériu s kapacitou 70 kWh (pre ilustráciu, Tesla Model 3 s dlhým dojazdom je vybavená 75 kWh batériou).
Ak to všetko skombinujete s Dirkom Müllerom na čele, máte šancu na zápis do knihy rekordov. A skutočne sa im to podarilo: 6:24,047.
To stačí na štvrté najrýchlejšie auto, ktoré kedy prešlo „Zeleným peklom“.
Zvyčajne si nikto nepamätá, kto skončil druhý alebo tretí, a už vôbec nie, kto skončil štvrtý – ale toto štvrté najrýchlejšie kolo je pozoruhodné preto, že Lotus Evija X je druhým najrýchlejším elektrickým vozidlom, ktoré zajazdilo kolo na okruhu ‚Ring. A čo je ešte pozoruhodnejšie, je to najrýchlejší sériový podvozok, ktorý kedy zajazdil kolo na šialenom okruhu Nordschleife s dĺžkou 12,9 km, pričom prekonal čas 6:35,183, ktorý dosiahol Mercedes AMG-One v roku 2022.
Pri sledovaní palubnej telemetrie, keď Müller krkolomne krúžil, bolo vidieť viac ako 2 bočné G. So slúchadlami Bose na plné pecky počúvali kričiacu slávu elektromotora. Ten bol tlačený na hranicu svojich možností, a každý malý protest pneumatík – a nezdalo sa, že by protestovali veľmi. Elektrický hypercar sa zdal byť na koľajniciach s obrovským množstvom mechanickej priľnavosti. Myslím si, že Lotus by mohol ísť rýchlejšie.
S cenovkou 2,3 milióna USD a limitovanou sériou 130 hyperáut Evija vypustených do voľnej prírody by mal Lotus byť schopný vychrliť ďalšie veľkoleposti takmer tak rýchlo, ako je čas Evija 0-186 km/h (0-300 km/h) 9,1 sekundy… Aj keď spoločnosť denne minie 70 500 dolárov na pokrytie poplatku za prenájom Nordschleife, aby mala čistú trať.
Trochu viac o rekordoch na okruhu Nordschleife:
Najrýchlejším elektromobilom v histórii bolo veľmi účelové elektrické vozidlo na čas s názvom Volkswagen ID.R, ktoré v júni 2019 dosiahlo ohromujúci čas 6:05,336. Pochváliť sa môže iba 670 koňmi so skromným 44-kWh akumulátorom, ktorý bol veľmi nedostatočný. Maximálnou rýchlosťou 152 míľ za hodinu (245 km/h) na najrýchlejších rovinkách, Romain Dumas napriek tomu dokázal vytvoriť rekord. S väčšou dávkou šťavy a možno aj s iným prevodom by VW mohol vytvoriť o niečo pozitívnejšiu tlač, než aká bola pri Dieselgate.
Absolútnym držiteľom rekordu na okruhu so súčasnou konfiguráciou Nordschleife je Timo Bernhard, ktorý v júni 2018 jazdil na prototype Porsche 919 Hybrid Evo. Dosiahol čas 5:19,546, ktorý popiera fyzikálne zákony. Jeho kolo si môžete pozrieť tu, pretože slovami sa jednoducho nedá vysvetliť, ako vyzerá samotná veľkosť času 5:19 na Nürburgringu. Rozmazané, to by bol asi najlepší spôsob, ako to opísať.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Ford Mustang GTD debutuje v Le Mans. Najtvrdší Mustang má viac ako 800 koní
Hyundai zverejnil snímky modernizovaného modelu i20 N Rally1. Niečo krásne
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.