Suv/Crossover, Tipy, Zaujímavosti,

Samotná sila nestačí. Nový Mercedes-AMG GLC 63 SE Performance sa stal tieňom svojho predchodcu

19.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ORGCars). Mercedes-AMG GLC 63 SE Performance má pohon 4×4, výkon 680 k a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,5 sekundy. Všetko to vyzerá...

19.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ORGCars).

Mercedes-AMG GLC 63 SE Performance má pohon 4×4, výkon 680 k a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,5 sekundy. Všetko to vyzerá naozaj skvele, kým sa nedostanete k časti o konštrukcii motora a pohotovostnej hmotnosti tohto vozidla. Čaro sa tiež vytratí, akonáhle sa rozbehneme.

Nový Mercedes-AMG GLC 63 SE Performance sa stal tieňom svojho predchodcu.
Foto: youtube.com/@ORGCars

Spoločnosť Mercedes-AMG je známa predovšetkým vďaka svojim vynikajúcim motorom V8. Jedným z jeho najlepších výtvorov bol 6,2-litrový osemvalec s prirodzeným nasávaním a výkonom viac ako 500 koní. Zapôsobil svojím zvukom, správaním a výkonom.

V roku 2015 ho Nemci kvôli čoraz prísnejším emisným normám nahradili 4-litrovým V8 s dvojitým preplňovaním. Hoci táto zmena vyvolala medzi fanúšikmi AMG obavy, nová pohonná jednotka sa ukázala ako neuveriteľne úspešná. Použili ho napríklad v predchádzajúcej triede C zo stajne AMG alebo v modeli Mercedes-AMG GLC 63.

V poslednom menovanom síce produkoval „len“ 476, resp. 510 koní (vo variante S), no na každom kroku pôsobil vynikajúcim dojmom. Zapôsobil svojím zvukom, odozvou na plyn alebo zrýchlením, ktoré poskytoval, hoci 3,8 sekundy na zrýchlenie GLC 63 S 4Matic+ z 0 na 100 km/h v porovnaní s najnovším vydaním tohto vozidla trochu bledne.

Je to preto, že obsahuje komplexné hybridné pohonné ústrojenstvo, ktorého srdcom je 2-litrový motor R4. Celkovo vyvinie 680 k, čo je viac ako Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (520 k) alebo Lamborghini Urus (666 k). Výkon však nie je všetko. Jasne to dokazuje najnovšie vydanie modelu Mercedes-AMG GLC 63 SE Performance, ktoré zákazníci jednoducho nechcú. Prečo?

Mercedes-AMG GLC 63 SE Performance: pohonné ústrojenstvo

Komplikovaný je slabé slovo. Mercedes-AMG GLC 63 SE Performance má pod kapotou najvýkonnejší štvorvalcový agregát na svete. Je odvodený od modelu A 45 S a dosahuje výkon 476 k a 545 Nm.

Vyznačuje sa aj prítomnosťou malého elektromotora integrovaného na hriadeli turbodúchadla. Jeho úlohou je poháňať ho pred tým, ako k nemu dorazí prúd výfukových plynov. Pracuje pri otáčkach do 175 000 min-1 a je napájaný 48-voltovým elektrickým systémom.

Druhý motor

V spojení s 2-litrovým agregátom má elektromotor s plynulým vstrekovaním (spojený s 2-stupňovou prevodovkou) s maximálnym výkonom 204 k, ktorý je k dispozícii počas 10 s. Trvalý výkon je zase 109 k. Životodarné elektróny pochádzajú z trakčnej batérie s využiteľnou kapacitou 4,84 kWh a vybavenej inovatívnym systémom chladenia.

Celok spája 9-stupňová automatická prevodovka s mokrou spojkou (namiesto meniča krútiaceho momentu), ktorá je navrhnutá tak, aby skrátila reakčný čas. Okrem toho je prevodovka vybavená funkciou dvojitej spojky v športových režimoch.

Komplexné hnacie ústrojenstvo modelu Mercedes-AMG GLC 63 SE Performance teda sľubuje veľa. Najmä preto, že z neho vytlačí 680 koní a 1050 Nm.

Veľké zrýchlenie nie je všetko

Tak je to aj v skutočnosti. Pri testovacích meraniach nemecké SUV dokonca zaujme. Vďaka štartovaciemu postupu sa „prenesie“ z 0 na 100 km/h len za 3,5 sekundy. Po ďalších 3 s už ide 140 km/h. Mercedes-AMG GLC 63 SE Performance je teda monštruózne rýchly.

Na dennej báze to však prakticky nepocítite, čo je ovplyvnené mnohými faktormi, pričom jedným z najdôležitejších je absencia poriadneho zvuku. Namiesto basového dunenia svojho predchodcu je to zvuk priamo z… hot hatchov. V aute s cenou minimálne 130 000 eur je to absolútne nevhodné.

Áno, zvukový sprievod sa dá vylepšiť napríklad gombíkom na volante alebo prepnutím do športových jazdných režimov (S+ a Race), ale veľa to nepridá. Zvuk, hoci je v kabíne v danom okamihu absolútne dominantný, nie je nijako výnimočný či jedinečný.

Pri každom pridaní plynu sa Mercedes-AMG GLC 63 SE Performance opiera o ďalšie newtonmetre z elektromotora. Je tiež cítiť, že elektrická asistencia turbodúchadla zbavuje dvojlitrový benzínový agregát slabosti v nízkych otáčkach.

Mercedes-AMG GLC 63 SE Performance.

Svoj výkon rozvíja lineárne a harmonicky, ale špeciálne efekty veľkolepého „finišu“ nad 5000-6000 otáčok tu chýbajú. Pri každodennej jazde možno na pohonnom ústrojenstve GLC 63 oceniť jeho jemné prepínanie medzi motormi či plynulý chod prevodovky, ako aj jeho nezanedbateľný apetít po palive, ak výkon tohto auta strčíte „do vrecka“.

V režime Comfort, v ktorom sa do popredia dostáva najmä elektrický pohon, dokáže Mercedes-AMG GLC 63 SE Performance s výkonom 680 koní spotrebovať v meste približne 13 l benzínu na 100 km. Na diaľnici potrebuje 12,7 l paliva na 100 km, zatiaľ čo na ceste je možné udržať spotrebu 9,3 l/100 km.

Stačí však niekoľkokrát prudko zrýchliť a uvedené výsledky idú… do pápá.

Žiadne odhalenia

Prevodovka tiež nepatrí do najvyššej automobilovej ligy. Spôsob jej fungovania pripomína hot hatch. Hoci rýchlo zaraďuje prevodové stupne, niekedy vás nechá príliš dlho čakať na kickdown.

Manuálny režim je veľmi dobrý, ale opäť… má ďaleko od dokonalosti. V tomto smere je na tom lepšie Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, ktorá mení prevodové stupne prakticky v reálnom čase.

Mercedesu-AMG GLC 63 SE Performance chýbajú aj ostrejšie reakcie na plyn. Áno, sú rýchle, ale nikdy nie tak elektrizujúce ako predtým. Výsledkom je, že zložitý a drahý pohon vozidla nie je lepší ako predchádzajúci V8, a to napriek tomu, že na elektrinu dokáže prejsť 12 km a jeho trakčnú batériu možno nabíjať zo zásuvky (výkonom až 3,7 kW).

Mercedes-AMG GLC 63 SE Performance: dojmy z jazdy

Zatiaľ čo predchádzajúci model Mercedes-AMG GLC 63 S vážil 1 935 kg, najnovšia inkarnácia tohto vozidla je podstatne ťažšia. Na váhe ukáže až 2310 kg! Ide o priepastný rozdiel v hmotnosti spôsobený… použitím komponentov elektrického pohonu.

Vozidlo má variabilný pohon všetkých štyroch kolies, ktorý môže posielať 100 % dostupných newtonmetrov na zadnú nápravu a až 50 % na prednú nápravu. Štandardom sú aj adaptívne tlmiče s možnosťou výberu z troch úrovní tlmenia (Comfort, Sport a Sport+) a zadná torzná náprava.

Tá bola vyladená úplne skvele. Svedčí o tom predovšetkým fakt, že pri jazde vôbec necítite jeho aplikáciu. Inými slovami, svoju prácu vykonáva mimoriadne prirodzene.

Do rýchlosti 100 km/h natáča zadné kolesá pod uhlom 2,5 stupňa v opačnom smere ako predné kolesá, čo má za následok zlepšenie agility a obratnosti. Nad touto hodnotou sa natáčajú rovnobežne s prednými kolesami – maximálne o 0,7 stupňa.

Rovnako ako v prípade pohonu však Mercedes-AMG GLC 63 SE Performance chýba jedinečnosť na ceste. Nemožno mu uprieť prekvapivo rýchle a horlivé reakcie na pohyby volantu. Navyše bez náznaku nervozity.

Nedá sa poprieť vynikajúca kontrola pohybov karosérie, brilantná stabilita v priamom smere ani bezchybná trakcia. Za volantom však GLC 63 pôsobí až príliš ako… dospelý hot hatch.

A to aj napriek možnosti výberu až z ôsmich jazdných režimov a možnosti prakticky individuálneho nastavenia najdôležitejších komponentov. Patrí sem aj systém ESP, ktorý má na výber z možností Basic (základný), Advanced (pokročilý), Pro (profesionálny), Master (hlavný) alebo ESP off (vypnutý).

Všetko je to o priľnavosti

Bez ohľadu na to, Mercedes-AMG GLC 63 SE Performance nie je vozidlo, ktoré vás vtiahne do riadenia. Nie je to auto, ktoré by vodičovi vyčarilo úsmev na tvári pri každom prejdenom metri. Namiesto toho má takmer traťový charakter a všetko sa v ňom točí okolo priľnavosti.

Na to slúžia nielen mimoriadne široké kolesá vpredu a vzadu (264/45 R21 vpredu, resp. 295/40 R21 vzadu), ale aj integrovaný, elektronicky riadený diferenciál na zadnej náprave. Ten „komunikuje“ s elektromotorom s cieľom zvýšiť priľnavosť na výjazde z riadenia a znížiť zásahy ESP.

Výsledok? Jazdiť s preklzom zadnej nápravy na suchom asfalte tu vyžaduje veľa úsilia. Zvyčajne, keď po prejazde vrcholom zákruty prudko stlačíte plynový pedál, zadná náprava sa nanajvýš jemne pohne smerom von. A to je všetko. Na druhej strane, predná má miernu tendenciu pri jazde na hranici priľnavosti zaorávať.

Mercedes-AMG GLC 63 SE Performance preto nie je vozidlo, ktoré pri každej jazde „píše“ nový príbeh. Svoje tri centy k tomu pridáva aj riadenie. Priame a presné, napriek tomu, že má na výber 3 nastavenia, nikdy dostatočne nezapája do jazdy a neprenáša plnohodnotné informácie z predných kolies.

V porovnaní s Alfou Romeo Stelvio Quadrifoglio alebo Porsche Macan Turbo chýba Mercedesu ľahkosť ovládania a kultivovanosť. Chýba mu ľahkovážnejší charakter, vďaka čomu sa zadná náprava zábavne nakláňa. Samotná priľnavosť na štvorci v tejto triede vozidiel jednoducho nestačí.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Pripravovaný Mercedes-AMG CLE 63 nebude používať 4-valcový hybridný motor, ale preplňovaný motor V8

Toto nové 7-miestne SUV je kombináciou značiek Škoda a Mercedes.


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Predajný fenomén: Dacia Sandero mieri na trón najpredávanejšieho auta 2024 – a nič ju nezastaví!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ByteBuzzInovations). Dacia Sandero si opäť upevnila svoje miesto na vrchole predajných rebríčkov nových áut v Európe a smeruje k tomu,…

SUV budúcnosti je tu: Zoznámte sa s novým Hyundai Ioniq 9 – výkonom šokuje, dizajnom očarí!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@kbb). Najväčšie elektrické SUV od kórejského výrobcu Hyundai oficiálne vstupuje na scénu – a hneď s impozantnou batériou a výkonom…

Prečo automobilky investujú miliardy do polovodičových batérií? Zistite, čo prinesú vám!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@beyonddiscoveryofficial). V poslednej dobe výrobcovia automobilov čoraz častejšie prechádzajú na polovodičové batérie pre svoje elektromobily. Pozrime sa na to, z…

Nové hybridné SUV je dokonalým plánom B pre Toyotu Yaris Cross. Nízka spotreba paliva a pôsobivý zoznam výbavy

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@crospotter13). Stellantis pokračuje vo svojej novej stratégii. Pridaním hybridného modelu do modelového radu Citroën má skvelú alternatívu k špičkovému SUV…

Značka minulosti, hviezda budúcnosti: Objavte revolučný návrat Ebro S700!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@talleresspg5237). Španielsky automobilový priemysel tento rok zažil prekvapivý návrat jednej zo svojich legendárnych značiek, na ktorú už mnohí zabudli: Ebro.…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov