Pravidlá, Tipy, Zaujímavosti,

Ako sa správne radia prevodové stupne v manuálnej prevodovke? Platí pre benzínové motory

20.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Motortion Films). Aby ste motor využili naplno, je veľmi dôležité vedieť, kedy správne radiť prevodové stupne pri benzínovej manuálnej prevodovke. Otáčky motora v autách s...

20.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Motortion Films).

Aby ste motor využili naplno, je veľmi dôležité vedieť, kedy správne radiť prevodové stupne pri benzínovej manuálnej prevodovke.

Ako sa správne radia prevodové stupne v manuálnej prevodovke? Platí pre benzínové motory.
Foto: shutterstock.com/Motortion Films

Otáčky motora v autách s manuálnou prevodovkou sú veľmi dôležité. Vodiči tak vedia, kedy majú zaradiť vyšší alebo nižší prevodový stupeň. A ak sa to nezohľadní, môže dôjsť k vážnemu poškodeniu motora. Príliš vysoké otáčky motora môžu viesť k „výbuchu“ a príliš nízky počet otáčok motora môže viesť k jeho zastaveniu.

Kedy je správne preradiť na benzínovom vozidle?

Neexistuje žiadne pevné pravidlo a nikto nedokáže presne povedať, pri akej rýchlosti radiť v benzínovom aute s manuálnou prevodovkou. Veľmi to totiž závisí od situácie, v ktorej sa vodič práve nachádza.

Za normálnych podmienok sa odporúča radiť pri rýchlosti nad 1 600 otáčok za minútu, maximálne do 2 500 otáčok za minútu.

Ak sa však dostávate do predbiehacieho manévru, potom môže otáčkomer dosiahnuť a dokonca prekročiť 4 000 ot. Na opačnom póle, napríklad na ceste so zákrutami, možno preradiť na 500 – 700 otáčok za minútu.

V podstate sa prevodové stupne menia v závislosti od situácie. A je to motor, ktorý si „vypýta“ zmenu prevodového stupňa.

Za normálnych podmienok sa odporúča radiť pri rýchlosti nad 1 600 otáčok za minútu.
Foto: shutterstock.com/Vladimka production

Ako ušetriť palivo

Čím vyššie sú otáčky motora, tým viac paliva sa spotrebuje.

Ak však vozidlo prevádzkujete s nedostatočným zaťažením, vstrekovače sa môžu po čase upchať. Čo je dosť nákladný problém. Takže aj keď nižšie otáčky znamenajú nižšiu spotrebu paliva, nemusia byť ani príliš nízke.

Niektoré motory majú optimum medzi 1 700 a 1 800 otáčkami za minútu, zatiaľ čo iné nad 2 200.

Ďalšou pomôckou je v moderných automobiloch palubný ukazovateľ, ktorý ukazuje optimálny prevodový stupeň alebo „radenie nahor/nadol“. Počítač vozidla je nastavený tak, aby ukazoval optimálny prevodový stupeň pri určitých otáčkach motora vzhľadom na rýchlosť jazdy a silu, ktorou je stlačený plynový pedál. Alebo aby navrhol preradenie na vyšší alebo nižší prevodový stupeň.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Ako často sa mení olej v automatickej prevodovke. A koľko stojí výmena

Je správne zaradiť automatickú prevodovku na semaforoch do polohy Parkovanie alebo Neutrál?


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Európske tradície zlomené: Prečo nový Mercedes CLA prichádza s čínskym motorom?

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoInnovationZone). Najnovšia generácia modelu Mercedes CLA prichádza s revolučným hybridným systémom, ktorý kombinuje spaľovací a elektrický pohon. Čo však vzbudzuje…

Hit v úspore nákladov: Prečo Dacia Sandero (nielen) v Nemecku valcuje konkurenciu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DeepEnergy26). Dacia Sandero s plynovou inštaláciou je v súčasnosti najlacnejším novým vozidlom v Nemecku. Prejdenie 1 km týmto vozidlom stojí…

Najdôležitejšia príručka pre každé astrologické znamenie. Čo si za vodiča?

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív). Horoskopy - sú len hlúpym prvkom na zadnej strane časopisov, alebo ponúkajú skutočný prehľad? Čo ak naše znamenia…

Očarujúci nový Lynk & Co 01: Zrýchlenie ako blesk a technológie budúcnosti na dosah ruky!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@WestGoldRain). Lynk & Co na európskom trhu bola doteraz známa tým, že ponúkala iba jeden model – Lynk & Co…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov