20.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CruiseControlChannel).
Vedenie spoločnosti Toyota už roky tvrdí, že je dôležité usilovať sa o čo najefektívnejšie znižovanie emisií. Vedci japonského koncernu veria, že spaľovací motor na báze amoniaku by mohol byť riešením, ktoré zmení svet automobilov.
Vedenie Toyoty sa netají tým, že je miernym fanúšikom elektrifikácie za každú cenu. Namiesto toho presadzuje viacsmerovú stratégiu zmien v automobilovom priemysle. Práce na zavedení technológie spaľovacieho motora na báze amoniaku do sériovej výroby prebiehajú už mnoho rokov. Údajne do nej Toyota Motor Corporation v spolupráci s čínskym konglomerátom Guangzhou Automobile Group (GAC Group) investovala už šesť miliárd dolárov. To znamená, že obe spoločnosti si od tohto riešenia veľa sľubujú. Ak niekoho prekvapuje spolupráca Toyoty s čínskym štátnym konglomerátom, treba pripomenúť, že obe spoločnosti založili spoločný podnik už v roku 2004, keďže to vyžadoval zákon pre miestnu výrobu automobilov nečínskymi spoločnosťami.
Má zmysel motor, ktorý spaľuje amoniak? Názory na túto tému sa rozchádzajú
V roku 2023 predstavili spoločnosti Toyota a GAC funkčný prototyp takéhoto motora. Koji Sato vtedy povedal pamätnú vetu: „Náš čpavkový motor je koniec elektromobilov“. Sú to odvážne slová, ale nový generálny riaditeľ najväčšej automobilovej spoločnosti na svete ich nevyslovil náhodou. Podľa neoficiálnych informácií sa na ňom stále pracuje.
Aké sú výhody takéhoto riešenia? Existujúce modely áut sa môžu prispôsobiť novému palivu, pretože ich dizajn sa zásadne nezmení. Jediné, čo je potrebné urobiť, je prispôsobiť motory na spaľovanie amoniaku, čo predstavuje niekoľko výziev. V prvom rade si spaľovanie amoniaku vyžaduje vysoký stupeň kompresie zmesi paliva a vzduchu, pretože inak sa spaľuje príliš pomaly. Okrem toho je takýto chemický proces spojený s vysokými emisiami oxidov dusíka (NOx) a diazotidu (NO2). Z tohto dôvodu bol amoniak stiahnutý z lodnej a ťažkej dopravy a v USA je používanie takéhoto paliva zakázané. Čínske aj japonské spoločnosti už zrejme vedia, ako tieto problémy prekonať. Potom je možné znížiť emisie oxidu uhličitého o 90 % v porovnaní s benzínovým motorom, t. j. znížiť ich takmer na nulu.
Prototyp amoniakového motora má objem dva litre a výkon 163 koní
Prototyp motora predstavený koncom roka 2023 je prvým amoniakovým motorom pre osobné vozidlá. Jeho výkon nie je veľmi pôsobivý, ale ako zdroj energie pre populárne automobily postačí. Tento štvorvalcový agregát s objemom dva litre dosahuje maximálny výkon 163 koní, ale zaobíde sa bez núteného prívodu vzduchu, t. j. kompresorov rôzneho druhu. Toyota a GAC sľubujú, že toto je len začiatok a že čpavok by sa mohol stať ekologickým palivom budúcnosti pre motory osobných automobilov. Mali by sme im veriť?
Amoniak je chemická zlúčenina dusíka a vodíka (NH3), ktorá sa bežne používa v mnohých priemyselných odvetviach. V prvom rade tvorí základ hnojív, na ktoré pripadajú dve tretiny jeho celkovej svetovej produkcie. Okrem toho má mnoho ďalších využití vrátane použitia ako zložky v rôznych moderných chemických výrobkoch. Amoniak sa dokonca používa na bielenie papiera vo výrobnom procese.
Myšlienka nového e-paliva má pomerne veľa odporcov. Čas ukáže, či sa mýlia
Skeptici tejto myšlienky tvrdia, že je to slepá ulička z viacerých dôvodov. Po prvé, výroba amoniaku v kvapalnom stave a vo forme, v ktorej sa môže používať namiesto benzínu, si vyžaduje veľa energie. To ju v súčasnosti robí neefektívnou. Okrem spomínaných emisií toxických zlúčenín dusíka je amoniak veľmi toxická a korozívna látka, čo určite predraží a skomplikuje prevádzku motorov na takéto palivo. Človeka desí predstava, koľko škodlivých zlúčenín by sa mohlo uvoľniť do atmosféry, keby takýto motor zlyhal. Aj bez toho má civilizácia dosť problémov spojených s prítomnosťou amoniaku v hnojivách. Vedci dokázali, že spôsobuje kyslé dažde, zvyšuje množstvo dusíka (a tým aj ozónu) v atmosfére a spôsobuje ochorenia dýchacích ciest.
To všetko nie je povzbudzujúce, ale je ťažké uveriť, že vedci v poprednej automobilovej spoločnosti o takýchto problémoch nevedia. Zrejme si myslia, že sa dajú prekonať, a veria, že hra stojí za sviečku. Ak Toyota spolu s GAC začne vyrábať čpavkové autá, mohli by sa stať rozumnou alternatívou elektrického pohonu v regiónoch sveta s nedostatočne rozvinutou nabíjacou infraštruktúrou. Najmä preto, že na rozdiel od vozidiel s vodíkovými článkami, ktoré sú de facto elektromobily, by boli čpavkové autá konštruované podobne ako autá so spaľovacími motormi.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Japonské spoločnosti spájajú svoje sily, aby zachránili spaľovací motor. Nastane revolúcia?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.