Novinky, Tipy, Zaujímavosti,

Nový vynález japonských vedcov. „Amoniakový motor je koniec elektromobilov“.

20.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CruiseControlChannel). Vedenie spoločnosti Toyota už roky tvrdí, že je dôležité usilovať sa o čo najefektívnejšie znižovanie emisií. Vedci japonského koncernu veria, že spaľovací motor na...

20.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CruiseControlChannel).

Vedenie spoločnosti Toyota už roky tvrdí, že je dôležité usilovať sa o čo najefektívnejšie znižovanie emisií. Vedci japonského koncernu veria, že spaľovací motor na báze amoniaku by mohol byť riešením, ktoré zmení svet automobilov.

Nový vynález japonských vedcov. „Amoniakový motor je koniec elektromobilov“.
Foto: youtube.com/@CruiseControlChannel

Vedenie Toyoty sa netají tým, že je miernym fanúšikom elektrifikácie za každú cenu. Namiesto toho presadzuje viacsmerovú stratégiu zmien v automobilovom priemysle. Práce na zavedení technológie spaľovacieho motora na báze amoniaku do sériovej výroby prebiehajú už mnoho rokov. Údajne do nej Toyota Motor Corporation v spolupráci s čínskym konglomerátom Guangzhou Automobile Group (GAC Group) investovala už šesť miliárd dolárov. To znamená, že obe spoločnosti si od tohto riešenia veľa sľubujú. Ak niekoho prekvapuje spolupráca Toyoty s čínskym štátnym konglomerátom, treba pripomenúť, že obe spoločnosti založili spoločný podnik už v roku 2004, keďže to vyžadoval zákon pre miestnu výrobu automobilov nečínskymi spoločnosťami.

Má zmysel motor, ktorý spaľuje amoniak? Názory na túto tému sa rozchádzajú

V roku 2023 predstavili spoločnosti Toyota a GAC funkčný prototyp takéhoto motora. Koji Sato vtedy povedal pamätnú vetu: „Náš čpavkový motor je koniec elektromobilov“. Sú to odvážne slová, ale nový generálny riaditeľ najväčšej automobilovej spoločnosti na svete ich nevyslovil náhodou. Podľa neoficiálnych informácií sa na ňom stále pracuje.

Aké sú výhody takéhoto riešenia? Existujúce modely áut sa môžu prispôsobiť novému palivu, pretože ich dizajn sa zásadne nezmení. Jediné, čo je potrebné urobiť, je prispôsobiť motory na spaľovanie amoniaku, čo predstavuje niekoľko výziev. V prvom rade si spaľovanie amoniaku vyžaduje vysoký stupeň kompresie zmesi paliva a vzduchu, pretože inak sa spaľuje príliš pomaly. Okrem toho je takýto chemický proces spojený s vysokými emisiami oxidov dusíka (NOx) a diazotidu (NO2). Z tohto dôvodu bol amoniak stiahnutý z lodnej a ťažkej dopravy a v USA je používanie takéhoto paliva zakázané. Čínske aj japonské spoločnosti už zrejme vedia, ako tieto problémy prekonať. Potom je možné znížiť emisie oxidu uhličitého o 90 % v porovnaní s benzínovým motorom, t. j. znížiť ich takmer na nulu.

Prototyp amoniakového motora má objem dva litre a výkon 163 koní

Prototyp motora predstavený koncom roka 2023 je prvým amoniakovým motorom pre osobné vozidlá. Jeho výkon nie je veľmi pôsobivý, ale ako zdroj energie pre populárne automobily postačí. Tento štvorvalcový agregát s objemom dva litre dosahuje maximálny výkon 163 koní, ale zaobíde sa bez núteného prívodu vzduchu, t. j. kompresorov rôzneho druhu. Toyota a GAC sľubujú, že toto je len začiatok a že čpavok by sa mohol stať ekologickým palivom budúcnosti pre motory osobných automobilov. Mali by sme im veriť?

Amoniak je chemická zlúčenina dusíka a vodíka (NH3), ktorá sa bežne používa v mnohých priemyselných odvetviach. V prvom rade tvorí základ hnojív, na ktoré pripadajú dve tretiny jeho celkovej svetovej produkcie. Okrem toho má mnoho ďalších využití vrátane použitia ako zložky v rôznych moderných chemických výrobkoch. Amoniak sa dokonca používa na bielenie papiera vo výrobnom procese.

Myšlienka nového e-paliva má pomerne veľa odporcov. Čas ukáže, či sa mýlia

Skeptici tejto myšlienky tvrdia, že je to slepá ulička z viacerých dôvodov. Po prvé, výroba amoniaku v kvapalnom stave a vo forme, v ktorej sa môže používať namiesto benzínu, si vyžaduje veľa energie. To ju v súčasnosti robí neefektívnou. Okrem spomínaných emisií toxických zlúčenín dusíka je amoniak veľmi toxická a korozívna látka, čo určite predraží a skomplikuje prevádzku motorov na takéto palivo. Človeka desí predstava, koľko škodlivých zlúčenín by sa mohlo uvoľniť do atmosféry, keby takýto motor zlyhal. Aj bez toho má civilizácia dosť problémov spojených s prítomnosťou amoniaku v hnojivách. Vedci dokázali, že spôsobuje kyslé dažde, zvyšuje množstvo dusíka (a tým aj ozónu) v atmosfére a spôsobuje ochorenia dýchacích ciest.

To všetko nie je povzbudzujúce, ale je ťažké uveriť, že vedci v poprednej automobilovej spoločnosti o takýchto problémoch nevedia. Zrejme si myslia, že sa dajú prekonať, a veria, že hra stojí za sviečku. Ak Toyota spolu s GAC začne vyrábať čpavkové autá, mohli by sa stať rozumnou alternatívou elektrického pohonu v regiónoch sveta s nedostatočne rozvinutou nabíjacou infraštruktúrou. Najmä preto, že na rozdiel od vozidiel s vodíkovými článkami, ktoré sú de facto elektromobily, by boli čpavkové autá konštruované podobne ako autá so spaľovacími motormi.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Číňania predstavili najúčinnejší dieselový motor v histórii. Je schopný dosiahnuť rekordnú tepelnú účinnosť

Japonské spoločnosti spájajú svoje sily, aby zachránili spaľovací motor. Nastane revolúcia?


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Robot zvyšujúci pevnosť konštrukcie sa presadil v mokrom betóne

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@아이티원-d4k). Keď si väčšina z nás predstaví čerstvo vyliaty betón, predstaví si materiál, ktorý by sa mal nechať vyschnúť čo…

Šokujúca pravda: Mikrovozidlá sú na cestách nebezpečnejšie než si myslíte!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CESVIMAP). Mikrovozidlá neabsolvujú tradičné nárazové testy, keďže ich typové schválenie to nevyžaduje. Napriek tomu, výsledky ukazujú, že kolízia s deformovateľnou…

Európske tradície zlomené: Prečo nový Mercedes CLA prichádza s čínskym motorom?

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoInnovationZone). Najnovšia generácia modelu Mercedes CLA prichádza s revolučným hybridným systémom, ktorý kombinuje spaľovací a elektrický pohon. Čo však vzbudzuje…

Hit v úspore nákladov: Prečo Dacia Sandero (nielen) v Nemecku valcuje konkurenciu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DeepEnergy26). Dacia Sandero s plynovou inštaláciou je v súčasnosti najlacnejším novým vozidlom v Nemecku. Prejdenie 1 km týmto vozidlom stojí…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov